Licopenul – beneficiile colorantului rosu

Licopenul este cel mai important reprezentant al familiei carotenoizilor, cel care ofera culoarea naturala rosu-inchis fructelor si legumelor. Totodata, acesta este singurul antioxidant a carui cantitate sporeste de aproximativ 4-6 ori prin fierbere! (bulionul/pasta de rosii de ex.).

Surse naturale de licopen:

Licopenul il gasim in aproape orice aliment de culoare rosie, ca de exemplu: tomate, capsuni, grapefruit rosu, ardei iute si capia, gogosari, sfecla rosie, guava, papaya, pepene, ulei de catina, struguri. Totusi, cea mai mare cantitate de licopen se gaseste in tomate (300-400 mg/kg).

Doza zilnica recomandata este de minim 10000 µg (1-2 rosii pe zi). Carenta de licopen nu este inca bine definita si astfel nu se cunoaste cantitatea la care se pot observa efectele acesteia. Totusi, trebuie sa tii cont ca licopenul este liposolubil si astfel este mult mai bine absorbit de organism in prezenta grasimilor. De exemplu, uleiul de masline amplifica substantial absorbtia licopenului.

Licopenul din fructele si legumele rosii are un rol esential in prevenirea si tratarea multor afectiuni ale organismului. Iata, asadar, care este rolul acestuia:

Licopenul – Ce rol are pentru organismul nostru

Licopenul este vedeta cercetarilor de laborator, unde s-au obtinut rezultate surprinzatoare.

-Licopenul modifica profilul acizilor grasi din plasma umana.

-La concentratii relativ scazute de licopen, acesta are efecte antioxidante in protectia celulelor, a membranelor celulare si ADN.

-Licopenul are o capacitate antioxidanta de 10 ori mai puternica comparativ cu vitamina E. Asa cum este cunoscut, antioxidantii lupta impotriva radicalilor liberi si ajuta la cresterea nivelului de colesterol bun in sange (HDL). Astfel, in 2007, 24 de participanti la un studiu au consumat 40 mg licopen/zi (atat rosii proaspete, cat si suc de rosii) timp de 6 saptamani. La sfarsit, specialistii au determinat o scadere semnificativa a nivelurilor de trigliceride (grasimi) si de colesterol rau (LDL).

Licopenul este o substanta cu efecte antitumorale marcate in general, si specific in cancerul de prostata, san, vezica urinara, pancreas, cervical, ovarian, uterin, intestinal, plamani, piele. Iata ce arata studiile:

  • In anul 2001, o echipa de cercetatori au efectuat un studiu pe un numar de 32 de pacienti care sufereau de cancer de prostata. Acestora le-a fost recomandat sa consume sos de rosii in fiecare zi, timp de 3 saptamani, inainte de operatia de inlaturare a prostatei. In urma analizei, s-a observat o scadere a nivelului de antigen specific prostatic (PSA) din sange – acea proteina produsa de celulele prostatei – cu 20%, iar un alt test a dezvaluit un nivel redus de stres oxidativ in organismul pacientilor.
  • Dupa 7 ani de investigatii, o echipa de specialisti a ajuns la concluzia ca un aport mai mare de licopen a redus sansele de aparitie a cancerului la san la 84,805 de femei aflate in perioada post-menopauza.

-Reduce semnificativ riscul aterosclerozei (incidenta infarctului miocardic scade cu 20-50% la persoanele ce consuma frecvent fructe si legume bogate in licopen) si procesele de imbatranire celulara.

-Alaturi de vitaminele C si E, licopenul previne degenerescenta maculara a retinei si diminueaza riscul de cataracta cu 50%.

-In consumul de licopen se pun sperante mari pentru prevenirea bolilor neoplazice, degenerative si a maladiei Alzheimer.

-Poate proteja pielea impotriva arsurilor solare. Un alt efect surprinzator si prea putin stiut al licopenului este ca acesta este o veritabila crema de protectie solara. Licopenul scade afectarea pielii datorata expunerii la soare cu circa 30%, dar si impiedica radiatiile ultraviolete sa atace pielea. O cana cu suc de tomate bauta in fiecare zi de vara asigura o foarte buna protectie antisolara.

-Dupa 10 ani de studii, cativa oameni de stiinta au ajuns la concluzia ca persoanele care sufereau de boli metabolice (ex. diabet, obezitate, hipertiroidism, hipotiroidism, guta) si care aveau niveluri ridicate de licopen in sange au avut cu 39% sanse mai putine sa moara prematur.

-In alte studii, un nivel mare de licopen in sange a fost asociat cu sanse mai mici de aparitie a AVC (accidentelor vasculare cerebrale).

Atentie!

  • Licopenul poate interfera cu anumite medicamente precum anticoagulantele sau cu alte suplimente (betacaroten, calciu, luteina).
  • Nu este recomandat cu cel putin 2 saptamani inainte de o interventie chirurgicala.
  • Rosiile sunt alimente acide, iar consumul excesiv poate duce la aparitia sau agravarea refluxului gastroesofagian.

Sfat!

Aveti grija la falsul licopen – E-160!

Licopenul este o substanta naturala, dar este folosita si in industria alimentara ca aditiv alimentar. E-160 este un colorant extras din tomate, dar poate fi obtinut si prin sinteza chimica. De asemenea, chiar daca este extras din alimente sanatoase, procedeul se face cu ajutorul unor solventi cancerigeni.

E-160 obtinut sintetic e o sursa de metale grele ca plumb, mercur, arsenic si cadmiu. in produsul final se gasesc si cantitati mici, dar importante, de solventi. Totodata, E-160 poate afecta ficatul, tiroida, creierul, rinichii, intestinele, tesutul adipos, pofta de mancare si greutatea.

Vezi si: Beneficiile sucului de legume

Vezi si: Cele mai sanatoase bucatarii din lume. 11 regiuni unde oamenii mananca cel mai corect

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...