Ce inseamna de fapt sloganul: ”Pentru sanatatea dvs. evitati excesul de sare, zahar si grasimi”

Ce ”Pentru sanatatea dvs. evitati excesul de sare, zahar si grasimi"

Cu totii am auzit la TV sloganul: ”Pentru sanatatea dvs. evitati excesul de sare, zahar si grasimi!”, dar nimeni nu stie exact la ce se refera, care ar trebui sa fie doza recomandata. Ei bine, cu totii veti fi socati cand veti afla cat de mic, din punct de vedere cantitativ, este acel exces si pe care il depasim zilnic.

Iata, asadar, ce inseamna ”excesului de sare, zahar si grasimi” si care sunt riscurile majore pentru sanatate pe care le poate avea necunoasterea acestui exces.

-Excesul de sare

Pentru inceput, este bine sa se stie ca toate alimentele contin sare. Iata cate sare exista in anumite alimente fara sa o adaugam noi:

  • > 100 mg/100 g produs exista in toate produsele alimentare de origine animala;
  • > 500 mg/100 g produs exista in produsele lactate;
  • < 50 mg/100 g produs in produsele alimentare de origine vegetala (legume, leguminoase, fructe, cereale, seminte);
  • exista 3 alimente de origine vegetala care au sare continuta in ele la nivelul alimentelor de origine animala (> 100 mg/100 g produs): ciupercile, tomatele si spanacul. De aceea, trebuie sa fim atenti la cata sare adaugam mancarii, daca servim aceste alimente la masa;
  • muraturile, branza de putina (+/- de mamaliga, paine etc.), care in functie de metoda de preparare, contin si ele > 100 mg/100 g produs sare.

In cazul in care niciun aliment NU ar contine sare (chiar daca majoritatea au, dupa cum am spus mai sus), ar trebui sa adaugam doar 7-8 g de sare pe zi. Totusi, pentru ca toate alimentele au, excesul este la un singur pas, care aproape intotdeauna este facut, iar depasirea este frecvent facuta, ceea ce duce la riscuri majore pentru sanatate.

Iata care sunt riscurile excesului de sare:

  • Odata cu inaintarea in varsta, ne scade vazul, auzul, dar si gustul, iar de aici, de la acest ultim punct, incep sa apara problemele de sanatate. De exemplu, persoana care gateste, adauga sarea atunci cand mancarea este inca pe foc, fierbinte si o gusta. Aceasta isi parleste limba, cu care si asa nu mai prea distingea gustul sarat si incepe sa puna si mai multa sare in mancare pentru a-i simti gustul sarat. Toata aceasta treaba duce pe viitor la hipertensiune arteriala si cardiopatie ischemica.
  • Cu cat cantitatea de sare din alimente creste, cu atat de mult scade cantitatea de Calciu din corp, cu riscuri dintre cele mai diverse: osteoporotic, risc de cadere.
  • Creste pofta de mancare si astfel creste si numarul de kilograme.
  • Apare iritabilitatea, nervozitatea, se accentueaza comportamentul agresiv, scade toleranta la stres
  • Este dezechilibrat raportul K+/Na+ in favoarea celui din urma. Daca raportul tinde sa se egalizeze sau sa devina favorabil Na+-lui, exista risc semnificativ de cancer. (in lactate, raportul Na+/K+ este 2/1, in timp ce in toate alimentele de origine vegetala raportul K+/Na+ este de macar 5/1).

Dr. Calin Marginean, atrage atentia si asupra bulionului. Acesta spune ca pe foarte multe etichete ale sticlelor de 1 litru se poate citi: tomate, apa, sare 2%. Aparent nevinovat, dar acesti 2% la 1 litru inseamna cca. 20 grame. Totusi, daca va place foarte mult acest produs, dr. recomanda sa se consume mai intai o lingurita de ulei de masline inainte de a consuma bulion sau pepeni rosii, sau lingurita va fi adaugata peste salata de legume care contine tomate.

In concluzie, cata sare ar trebui sa adaugam mancarii? Ei bine, se recomanda cat mai putina sau chiar deloc, dar niciodata > 2-3 g/zi de persoana.

Sfat! Evitati sarea iodata, cea mai buna este sarea luata dintr-o salina sau a celei grunjoase, care are mentiunea explicita pe ambalaj „sare neiodata”.

-Excesul de zahar

Trebuie sa stiti ca in sangele din corpul nostru exista fix o lingurita de zahar, practic de glucoza, care ne ajuta sa avem o glicemie normala de 70-110 mg%.

Daca e sa facem un calcul, vom avea: 85-90 mg% (glicemia medie normala) x 5-5,5 litri de sange = > 4,25-4,95 g de glucoza – acest calcul este valabil pentru un adult de 65-70 kg. Un copil, in functie de varsta are mai putini litri de sange. De asemenea, in corpurile noastre exista globule albe, care reprezinta ”soldatii” organismului, aparandu-ne in fata agresiunilor (microbiene, virale, fungice (ciuperci), celulelor tumorale. De exemplu, in cazul diabetului zaharat, care are valori glicemice inalte, nu exista nimeni care sa lupte, iar atunci cand apare o agresiune microbiana la vreun membru inferior, infectia are sanse sa avanseze, chiar cu risc de amputatie pentru diabeticul respectiv. Motivul il reprezinta globulele albe, care in mod normal ar trebui sa ”manance” microbi, ajung sa manance zahar ! Pe de alta parte, la diabetici, frecventa cancerului este de 6 ori mai mare decat in randul populatiei generale. Motivul il reprezinta limfocitele T killer (tipul specializat de globule albe care ar trebui sa ”manance” celulele tumorale) in loc sa-si faca treaba pentru care-au fost create, mananca zaharul din sange in exces.

Iata care sunt riscurile excesului de zahar si ce trebuie sa stiti:

  • 1 lingurita de zahar in tot sangele, inseamna o glicemie normala de 70-110 mg%;
  • 2 lingurite de zahar in tot sangele, inseamna o glicemie de 140-220 mg%, adica diabet zaharat;
  • 3 lingurite de zahar in tot sangele, inseamna o glicemie de 210-330 mg%, adica un diabet zaharat dezechilibrat;
  • 4 lingurite de zahar in tot sangele, inseamna o glicemie de 280-440 mg%, adica nivelul superior al suportabilitatii organismului sau pragul de coma (pentru valoarea superioara);
  • 5 lingurite de zahar in tot sangele, inseamna o glicemie de 350-550 mg%, adica nivelul superior al suportabilitatii organismului sau un risc major de deces (pentru valoarea superioara);

Chiar daca nu apare un diabet zaharat imediat, insulina generata in exces este un factor de crestere al vaselor spre inauntru (ateroscleroza la orice varsta) si al tumorilor latente sau veritabile- stocheaza glucoza mai ales sub forma de grasime- retine apa si sare in corp, ducand la hipertensiune arteriala.

Asadar, zaharul consumat zilnic in exces are efecte in organism comparabile cu ale diabetului zaharat: este grabita coagularea sangelui si formarea de cheaguri in vase, imunitate scazuta, procesul aterosclerotic grabit, nivelul grasimilor sangvine este crescut periculos, are loc alterarea functiei renale, cerebrale, cardiace, hepatice, oasele sunt demineralizate, iar maladia canceroasa poate surveni oricand.

Stiati ca o singura lingurita de zahar diminueaza apararea anti-infectioasa la un adult cu 4%, iar la un copil mic cu pana la 10% ? Astfel ca, atunci cand un copil care raceste, prima atitudine terapeutica este de a-i suspenda aportul dulciurilor concentrate (zahar, miere, bomboane, prajituri, ciocolate, torturi, fursecuri, bauturi +/- carbogazoase ”racoritoare” etc.).

De asemenea, trebuie sa stiti ca, in fiecare zi, in corpurile noastre apar intre 1.000 si 10.000 de celule canceroase. Insa, datorita unui sistem foarte bine pus la punct, un anumit tip de globule albe (LT killer), cand au interceptat celulele tumorale, le ”mananca”, iar persoana in cauza este capabila sa ajunga la varste avansate, fara a face boala. Totusi, daca insa unul sau mai multi factori deprima concomitent imunitatea naturala a corpului, pentru o perioada de 3-6 luni persistent-continuu, celulele tumorale nu mai sunt ”mancate”, iar acestea incep sa se aglomereze in anumite tesuturi si organe, devenind tumori.

Sa nu uitati niciodata ca celula canceroasa are 2 combustibili preferentiali:

  • Zaharul (cu cat mai mult si pentru o perioada mai lunga din zi, cu atat mai bine pentru celula canceroasa);
  • Acizii grasi saturati, care se dezvolta exclusiv intr-un mediu acid, iar dulciurile concentrate genereaza toate aciditate in organism.

-Excesul de grasimi

De regula, atunci cand auzim cuvantul „grasimi”, tindem sa ne gandim la untura si/sau slanina, nestiind ca mai exista si alte ”grasimi”, unele chiar mai periculoase pentru sanatate.

Exista mai multe tipuri de grasimi, iata care sunt:

  1. Uleiurile, care sunt tot grasimi, dar lichide la temperatura camerei (sau ”nesaturate”); la randul lor se impart in omega 6, omega 3 si omega 9;
  2. Colesterolul este tot o grasime;
  3. Grasimi solide la temperatura camerei (sau ”saturate”);
  4. Grasimi ”trans”, fiind cele mai periculoase.

1.Uleiurile

Daca tineti la sanatatea dvs., trebuie sa stiti ca exista 4 uleiuri sanatoase (uleiul de masline (pentru gatit), uleiul de in alimentar, uleiul de catina si uleiul de rapita – ultimele 3 se iau doar ca suplimente alimentare, nu se gasteste cu ele.

Ce trebuie sa retineti:

  • la 3 linguri de ulei (de oricare ar fi) si peste pe zi, corpul incepe sa-l transforme in colesterol, cu efecte nocive pentru intregul organism. Deci NU consumati mai mult de 2 linguri de ulei pe zi de ulei;
  • uleiul (de oricare ar fi acesta !) este cel mai calorigen aliment, furnizand 930 kcal%;
  • celelalte uleiuri (cele cu omega 6: uleiurile de floarea soarelui, dovleac, soia, palmier, susan etc.), daca sunt consumate, determina in organism o stare pro-inflamatorie = pro-reumatism, pro-coagulare si indirect pro-cancer.

Vezi si: Pudra de orz verde, cel mai bun supliment alimentar

2.Colesterolul

Colesterolul este o substanta necesara organismului, dar intreaga cantitate de care avem nevoie o face chiar ficatul, fara sa mai fie nevoie sa aducem colesterol din exterior.

Atunci cand aducem in organism cantitati mai mari de 250-300 mg de colesterol pe zi, ficatul nu mai este capabil sa proceseze cantitatea mare de colesterol adusa in corp si iata ce se intampla:

  • acesta ajunge pe vasele de sange, ce va determina infundarea consecutiva a acestora (ateroscleroza, cardiopatie ischemica, hipertensiune arteriala, arteriopatie obliteranta, infarct miocardic/cerebral etc.);
  • se elimina prin vezica biliara, cu risc de a face pietre la fiere (litiaza biliara);
  • il va depune sub piele, sub forma unor ”galme” (lipoame), cu daune estetice si nu numai.

Sfat! pentru a reduce valorile mari ale colesterolului din sange, evitati urmatoarele alimente extrem de bogate in colesterol (mult > 200 mg%): organele animale (creier, rinichi, ficat, piele, splina, limba etc.), oua, icre, unt, untura, slanina, seu.

Vezi si: Top 8 alimente care scad colesterolul rau

3) Grasimile saturate

Grasimile saturate (trigliceridele si Agenti Grasi saturati) ar trebui sa constituie macar 25% mai putin din nivelul caloric furnizat de catre toate grasimile alimentare.

De regula, un om ar trebui sa isi asigure aproximativ 10-20% proteine, 55-65% glucide si 20-30% grasimi (per global), raportat la numarul de calorii pe care le consuma. Astfel, daca ne raportam la cifra intermediara (25%) pentru lipidele (grasimile) totale, un barbat sedentar de 70 kg va trebui sa consume 30 kcal/kg/zi, adica 2.100 kcal pentru a-si mentine greutatea de 70 kg. Daca impartim 2100 kcal la 4 => 525 kcal, vor trebui sa fie reprezentate de catre lipide. Din totalul de lipide se recomanda sa nu se depaseasca 25% din cele saturate. Astfel, se mai imparte o data 525 la 4 si rezulta 131 kcal, care sa fie formate din grasimile saturate.

Pentru ca orice fel de grasime elibereaza 9,3 kcal/gram => ca cele 131 kcal se obtin din 14 g de grasimi saturate, dar aceste grasimi saturate exista ”ascunse” in majoritatea produselor alimentare pe care le consumam, fara sa mai adaugam noi grasimi saturate dietei si ”la greu” in produsele alimentare de origine animala.

Alimentele foarte bogate in grasimi saturate: margarina, untul, untura, slanina, seul, pielea de la animale, nuca de cocos, avocado, cascaval, branza grasa, smantana, uleiul de palmier etc.

Atentie! Toate alimentele mentionata mai sus contin acid miristic, un acid gras saturat cu 14 atomi de carbon si cu 2 proprietati dezastruoase:

  • infunda vasele de sange de 2-4 ori mai rapid decat colesterolul
  • este cel mai puternic factor de crestere a colesterolului cunoscut

4.Grasimile ”trans”

Acestea sunt de departe cele mai periculoase pentru sanatatea noastra. Din pacate, grasimea ”trans” este prezenta ”nativ” in toate produsele lactate, carnea de vita si miel, unt, precum si in uleiurile rafinate.

Aceasta grasime ”trans” se formeaza si atunci cand:

  • uleiurile vegetale mono si poli nesaturate sunt hidrogenate si inchegate pentru a forma mai multe tipuri de margarine si fragezirea aluatului;
  • acizii grasi omega 6 si omega 3 isi schimba configuratia prin expunere la lumina sau/si caldura;

Astfel, trebuie sa stiti ca majoritatea acizilor grasi ”trans” provin din margarine, mancaruri prajite si din produsele de patiserie facute cu uleiuri sau grasimi partial hidrogenate (nuga, inghetate, pufuleti, biscuiti, prajituri, gogosi, foietaje, briose, snacks-uri, chips-uri, cartofi prajiti, prajeli cu pesmet etc.).

Un alt aspect important de stiut este acela ca acizii grasi „trans” se comporta mult mai rau ca cei saturati, fiind responsabili de cresterea nivelului de colesterol din sange si a LDL-C. Spre deosebire de grasimile saturate, ei conduc si la reducerea HDL-C, fiind mult mai daunatori decat acestea. De asemenea, grasimile ”trans” determina cea mai puternica crestere in greutate dintre toate grasimile, cu depunere specific abdominala.

Iata de se se folosesc in continuare grasimile ”trans” in alimentatie:

  • maresc valabilitatea produsului
  • sunt ieftine si duc la o crestere de profit
  • pot fi consumate de vegetarieni (sunt grasimi vegetale)

Iata care sunt efectele consumului de grasimi „trans”:

  • obezitate
  • aterogeneza (cardiopatia ischemica e dubla ca incidenta pentru acizi grasi ”trans” vegetali versus acizi grasi saturati)
  • cancer
  • diabet zaharat
  • boli degenerative ale articulatiilor
  • depresie, modificari comportamentale

Se pare ca danezii sunt singurii care au reusit sa stabileasca cantitatea maxima de grasimi ”trans” continuta in produsele alimentare la < 2%.

Ei bine, la intrebarea care este excesul acestor grasimi ”trans”, raspunsul e simplu: consum al surselor mentionate mai sus.

Vedeti si: Studiu: Excesul de alimente iuti poate creste riscul de dementa

Sursa: drcalinmarginean.blogspot.com

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...