Soia. 13 lucruri mai putin stiute despre planta sacra

Soia (Soja hipoida) este considerata o planta sacra in Asia. Totusi, aceasta a inceput sa fie destul de controversate din cauza culturilor modificate genetic, insa nimeni nu poate contesta beneficiile pe care soia o are pentru sanatate atunci nu este modificata genetic.

In magazine, se gaseste sub diferite forme: boabe proaspete, boabe uscate sau germeni de soia. Din boabele proaspete macinate se obtine „laptele de soia“ si „tofu“, un fel de branza, folosita adesea de vegani.

Ce proprietati are soia:

  • Boabele de soia au in compozitia lor mai multe protide decat carnea (pana la 40%), 422 calorii/100 g, aminoacizi esentiali, acizi grasi polinesaturati, glucide, saruri minerale (fier 8,4 mg%, calciu 280 g), enzime, lecitina, rezine, ceruri, vitamine (A, B1, B2, C, D, E), fito-hormoni (izoflavone- numite si flavonoide- genisteina, daidzeina si glicetina), fibre (5 g) etc.
  • Germenii de soia au in compozitia lor calorii (53 la 100 g), 85% apa, 6 g proteine, 4,5 g glucide, 2 g fibre, 40 mg si 1 mg fier.
  • Faina de soia are in compozitia ei hidrati de carbon, grasimi, 37-40% proteine (~40%), vitamine (A, B1, B2, B5, B6, C, D, E), minerale (potasiu, fosfor, calciu si sodiu), lecitina, celuloza, ceara.
  • Uleiul de soia arei in compozitia sa proteine (40mg/100 g), grasime vegetala, lecitina, calorii (141 Kcal), 0 colesterol, magneziu, calciu, vitamina E, vitamina B1 si fier.

Vezi si: Grasimi bune versus grasimi rele. Alege sanatos!

Lucruri mai putin stiute despre soia:

1- Datorita acestor substante active, soia este un aliment complex, mineralizant, antisclerogen, hipocolesterolemiant si mentine constant nivelul lipidelor si al glucozei in sange.

2- Soia contine de 2 ori mai mult calciu ca laptele, contine magneziu si alte minerale foarte importante.

3- Este eficienta in multe afectiuni ale menopauzei, deoarece contine hormoni feminini (izoflavone), care protejeaza de tulburarile produse de menopauza, atenuand bufeurile si prevenind osteoporoza.

4- Are efect anticancerigen, in special in cancerul de san, cu conditia sa se consume 40 g zilnic.

5- Este un bun inlocuitor al carnii. Bogata in proteine de calitate, in minerale si in vitamine, soia poate substitui cu succes carnea.

6- Boabele de soia sunt bogate in lipide esentiale care protejeaza celulele si fluidifica sangele, ajutand in afectiunile inimii.

7- Faina de soia este un aliment valoros pentru bolnavii de diabet, guta, reumatism, demineralizare, tulburari de metabolism lipidic, dereglari de crestere si anemie. Astfel, o dieta bogata in soia combate boli precum: hepatita, astenia, surmenajul sau cancerul de san. Si cei care sunt in
convalescenta se refac mai repede daca mananca preparate din soia.

8- Cantitatea mare de antioxidanti din soia, numiti izoflavonoizi, contribuie la mentinerea echilibrului hormonal. De asemenea, au puterea de a mentine nivelul normal al colesterolului bun si de a reduce efectele colesterolului rau din organism.

9- Uleiul de soia contine hormoni masculini si feminini, care previn pericolul pierderii sarcini si cresc potenta.

10- Nutritionistii recomanda laptele de soia in orice cura de slabire. In plua, acesta nu provoaca aciditate gastrica precum cel de vaca.

11- Faina de soia, spre deosebire de faina de grau, este de 20 de ori mai bogata in materii grase si de patru ori mai bogata in sodiu. In schimb, este saraca in carbohidrati. De asemenea, acestui sortiment de faina ii lipseste glutenul, o proteina necesara organismului, dar, datorita acestui lucru, este recomandata celor cu intoleranta la gluten.

12- Mugurii de soia sunt recomandati in afectiunile renale.

13- Ultimele cercetari arata ca boabele de soia au calitatea de a ne proteja impotriva cancerului de prostata si mamar. Cercetatori considera ca soia inhiba in cancer dezvoltarea a noi vase de sange, stopand extinderea tumorii. Cele mai bogate surse de izoflavone se gasesc in laptele de soia, iaurt si tofu.

Soia – Metode de preparare si administrare

  • Boabe sau faina folosita la orice masa. Soia consumata sub orice forma la fiecare masa este un tratament simplu si eficient urmatoarele afectiuni: cardiace, osoase, cancer, constipatie, convalescenta, crestere, demineralizare, diabet, dismenoree, hipocolesterolemie, lipsa calciului, obezitate, reumatism, surmenaj, si tulburarile menopauzei.
  • Laptele de soia (vezi AICI cum se face si ce beneficii are).
  • Uleiul de soia se foloseste in alimentatie, fara alte grasimi, timp de 2 saptamani pentru scaderea colesterolului si in afectiunile cardiace, diabet, convalescenta, copii, astenie si convalescenta.
  • Soia incoltita – se consuma cate 100 g/zi in afectiunile mentionate mai sus. Cura cu muguri de soia este cea mai indicata metoda pentru restabilirea sanatatii organismului. Tot ce trebuie sa faci este sa umpli un sfert de borcan de 800 ml cu boabe de soia, apoi sa adaugi apa calduta pana la jumatate si sa legi la gura cu tifon. Lasa la macerat 12 ore, apoi scurge de apa. Intr-o saptamana semintele germineaza, timp in care se vor spala de cateva ori pe zi, apoi se pun la scurs, asa incat boabele sa fie mereu umede, dar sa nu stea in apa. Cand apar mugurasii, se scot germenii din borcan, se indeparteaza cojile si boabele care nu au germinat si se pun la frigider. Din 400 g de seminte de soia se obtine 1,5 kg germeni. Se recomanda ~40 g de muguri de soia pe zi, in cure zilnice de lunga durata.

Vezi si: Ce lapte vegetal sa consumi in functie de afectiuni

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...