Alimente bogate in folat. Vitamina esentiala in producerea de ADN

alimente-bogate-in-folat

Folatul este o vitamina B care functioneaza ca o coenzima in metabolismul nucleicilor si aminoacizilor. Folatul este un termen generic care include atat forma naturala a vitaminei (folat alimentar sau pteroil-poliglutamate), cat si forma monoglutamat (acid folic sau acid pteroilmonoglutamic), care este utilizat in alimentele fortificate si suplimentele alimentare. Cuvantul „folic” provine din latinescul „folia” (frunza), inventat in 1941 pentru o pregatire timpurie a acestei vitamine din frunze de spanac. Iata, asadar, o lista cu alimente bogate in folat.

Sursele bogate de alimente de folat includ produse din cereale fortificate, legume cu frunze verde inchis, fasole si leguminoase. Cele mai bogate alimente in folat sunt: fasolea mung, fasole indiana, fasole Adzuki, naut, fasole verde lunga, linte, orez, fasole mungo, alune, ridiche.

Beneficiile folatului

Prevenirea cancerului

Folatul poate proteja impotriva cancerului de esofag si colon, desi dovezile in acest moment sunt limitate. Folatul joaca roluri in sinteza si repararea ADN-ului; astfel, aporturile inadecvate de folat pot permite acumularea de daune ADN.

Productia de ADN

Inainte ca celulele sa se poata reproduce, trebuie sa faca o copie a ADN-ului lor. Necesitatea folatului se realizeaza in special in celulele care se reproduc rapid. Aceasta include celulele asociate cu suprafetele corpului (piele, par si tractul digestiv, urinar si reproductiv), precum si celulele sanguine si anumite celule hepatice. Celulele acestor tesuturi trebuie inlocuite sau rasucite in mod constant pentru a garanta functionarea si integritatea corespunzatoare. Cu toate acestea, pentru ca aceste celule sa se reproduca, trebuie sa faca mai intai o copie a ADN-ului lor, astfel incat atunci cand celula se imparte in doua celule, ambele vor obtine un set complet de ADN.

Metabolismul aminoacizilor

Folatul este, de asemenea, implicat in transferul moleculelor cu un singur carbon si in metabolismul anumitor aminoacizi. De exemplu, folatul ajuta la convertirea homocisteinei in metionina.

Vezi si: Alimente bogate in fibre si antioxidanti – Bune si la silueta, dar foarte bune si pentru sanatatea ta

Metabolismul homocisteinei

Recent s-a facut o legatura intre nivelurile de homocisteina si bolile de inima. Cand folatul transfera o molecula de carbon in homocisteina, acesta este transformat in metionina. Conversia necesita si ajutorul vitaminei B12. Prin urmare, un deficit de folat si / sau vitamina B12 poate permite cresterea nivelului de homocisteina. Vitamina B6 este, de asemenea, importanta, deoarece ajuta folatul sa preia unitatea de carbon care va fi adaugata la homocisteina pentru a forma metionina.

Crucial in timpul sarcinii

Deoarece folatul este fundamental implicat in productia de ADN si, prin urmare, in reproducerea celulelor, perioadele de viata in care apare o crestere rapida necesita un aport mai mare de folat. In timpul sarcinii, dieta unei femei trebuie sa includa folat suplimentar pentru a ajuta la reproducerea rapida a celulelor copilului nenascut si a ei (de exemplu, celulele sanguine si placenta). Majoritatea suplimentelor de vitamine prenatale includ folat pentru a ajuta la satisfacerea nevoilor crescute ale unei femei insarcinate.

Previne afectiunile cardiace

Afectiunea cardiaca este o tulburare complexa care include diverse variabile sau factori cu rol diferit in dezvoltare. Nivelul crescut de proteine ​​este cunoscut sub numele de homocisteina, care face vasele de sange inflexibile sau rezistente la schimbare. Acest lucru ar putea agrava hipertensiunea si favorizeaza sansele de boli coronariene si accidente vasculare cerebrale. Folatul se transforma in metabolit tetrahidrofolat care descompune homocisteina in proteina metionina utila care imbunatateste sanatatea inimii.

Sanatate cognitiva

Folatul este crucial pentru dezvoltarea creierului chiar si in uter. Cerinta sa nu se va reduce pe masura ce imbatranim, ci va creste. Persoanele cu niveluri scazute de folat in sange au o corelatie puternica cu simptomele asociate cu epilepsie, depresie, declin cognitiv si conditii psihiatrice. Partea creierului care promoveaza memoria sau invatarea este, de asemenea, afectata, rezultand o functie slaba a creierului.

Proteina homocisteina are efecte toxice sau inflamatorii asupra neuronilor din creier contribuind la dezvoltarea bolilor neurodegenerative precum Alzheimer si Parkinson. Aportul de folat este legat de deteriorarea oxidativa scazuta a celulelor creierului si imbunatateste performanta creierului, in special pe masura ce oamenii imbatranesc sau cu insuficienta usoara.

Trateaza depresia

Dopamina si serotonina sunt doi emitatori esentiali care ne controleaza starea de spirit, precum si motivatia. Nivelurile acestor neurotransmitatori ar putea fi modificate datorita combinatiei de factori individuali sau externi. Acest lucru duce la boli depresive sau pierderea motivatiei si a placerii de viata. Acest lucru este cauzat de nivelurile scazute de folat, deoarece aceasta vitamina este implicata atat in ​​sinteza dopaminei, cat si a serotoninei. Cresterea aportului de folat creste productia si stimuleaza, de asemenea, receptorii serotoninei din creier si promoveaza activitatea medicamentelor care trateaza depresia.

Cei mai importanti doi neurotransmitatori care ne controleaza starea de spirit si motivatia sunt dopamina si serotonina, ale caror niveluri pot deveni modificate datorita unei combinatii de factori externi si individuali. Cand se intampla acest lucru, rezultatul este de obicei o manifestare a unei boli depresive sau pierderea motivatiei. Consumul crescut de folat nu numai ca mareste productia, dar stimuleaza si receptorii serotoninei din creier si poate spori actiunea medicamentelor utilizate pentru tratarea depresiei.

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...