Vitamina C si rolul ei pentru organism

Numeroase proprietati ale legumelor, fructelor si cerealelor se datoreaza constituentilor lor, din care fac parte si vitaminele. Acestea sunt absolut necesare pentru cresterea, mentinerea vitalitatii si bunastarea generala a organismului nostru. De exemplu, vitamina C sau acidul ascorbic, dupa cum mai este numita, este una dintre cele mai cunoscute vitamine, care are un rol important in apararea organismului de actiunea radicalilor liberi si impotriva stresului oxidativ, principala cauza a imbatranirii fiziologice.

Vitamina C este un antioxidant de exceptie ce contribuie activ la franarea proceselor degenerative din organism. Aceasta face parte din grupa vitaminelor hidrosolubile, adica se dizolva in apa si nu petrec mult timp in organismul nostru. Organismul nu le poate stoca, iar excesul este eliminat prin urina, fapt duce la necesitatea de a le ingera intr-o cantitate mai mare si cu o frecventa mai ridicata.

Beneficiile vitaminei C pentru organism

  • Vitamina C este sensibila la lumina, caldura si vapori de apa si ne este necesara in formarea colagenului, o proteina ce intareste oasele, cartilagiile, muchii si vasele de sange si contribuie la buna mentinere a capilarelor, oaselor si dintilor;
  • Scade colesterolul sangvin, protejeaza organismul fata de substantele cancerigene si creste si menţine randamentul fizic.
  • Vitamina C este indicata in scrobut si in formele lui incipiente: hemoragii ale gingiilor, stomatite, afectiuni ale sistemului osos (ajuta la fixarea calciului), tulburari ale coagularii sanguine, in maladiile infectioase, in starile de surmenaj fizic si intelectual, in convalescente, sarcina, alaptare, alergii, intoxicatii, dermatoze;
  • Previne uzura celulara, incetinind procesul de imbatranire;
  • Acidul ascorbic ajuta la functionarea normala a sistemului imunitar, inhiband cresterea tumorilor si asigurand rezistenta organismului impotriva infectiilor. Daca previne sau nu raceala si gripa, se pare ca exista cateva studii care au inclus un numar de peste 10.000 de participanti si au aratat ca administrarea zilnica de vitamina C nu reduce considerabil riscul de raceala. Totusi, in cazul celor care au racit dupa ce au tinut cure cu vitamina C, raceala a durat mai putin. In schimb, faptul ca vitamina C stimuleaza imunitatea si recuperarea organismului dupa o boala este cunoscut.

Vitamina C sau antiscorbutica sau acidul asorbic (hidrosolubila)

„Vitamina C este de o importanta capitala pentru organismul nostru. Ea intervine in fenomenele de oxidoreducere, este antiinfectioasa, tonifianta, participa la distrugerea toxinelor, la  folosirea fierului, la actiunea glandelor suprarenale. Influenteaza deopotriva functionarea tiroidei si a corpului galben din ovar, mentine rezistenta capilarelor si poseda proprietati desensibilizante“, scria medicul Jean Valnet, medic şi chirurg militar, in cartea sa „Tratamentul bolilor prin legume, fructe si cereale“.

Carenta si excesul de vitamina C

Carenta ei duce la scrobut, o afectiune ce se caracterizeaza prin ulceratii si prin hemoragii gingivale, slabirea fortei musculare, anemie, caderea dintilor, aparitia unor plagi deschise etc. 

Din fericire, aceasta vitamina este prezenta in toate vegetalele proaspete (este vitamina cea mai sensibila la fierbere, ea scade cu mai bine de 50% din legumele fierte in apa; imbatranirea determina efecte analoage). O gasim in mod deosebit in varza, spanac, ardei dulce, cartofi, rosii, patrunjel, tarhon, citrice, ca si in castane (din care 100 g contin 50 mg de vitamina C, adica cat o lamaie), in fructul macesului, in polen etc. Iata cateva informatii mai detaliate despre alimente cu continut de vitamina C (100 g):

  • Macese – 1.500 mg
  • Coacaze negre – 400 mg
  • Patrunjelul – 200 gm
  • Macrisul – 124 gm
  • Ardeiul iute – 120 mg
  • Tarhonul proaspat – 120 mg
  • Varza verde – 120 mg
  • Mararul – 100 mg
  • Ardeiul – 100 mg
  • Varza de Bruxelles – 80 mg
  • Varza rosie – 70 mg
  • Lamaia – 65 mg
  • Portocala – 60 mg
  • Conopida – 60 mg
  • Spanac – 50 mg

Doze prea mari pot provoca diaree. Totodata, excesul de vitamina C poate agrava boli precum hemocromatoza (acumularea excesiva de fier in sange) sau talasemia (anemie de severitate variabila care poate duce la o supraincarcare cu fier a organelor). De asemenea, in doze foarte mari, se poate ajunge la cresterea secretiei de oxalaţi, iar aceste molecule se acumuleaza in rinichi sub forma de pietre; poate reduce efectul medicamentelor anticoagulante, crescand riscul de formare a cheagurilor de sange.

Administrare:

Doza zilnica de vitamina C necesara este variabila. Pentru un sugar, e de circa 30 mg. La copilul de 1-14 ani este de 30-90 mg. Pana la 20 de ani, organismul cere 100 mg. Apoi nevoile scad, ca sa se stabileasca in jurul a 75 mg, exceptand anumite stari: oboseala fizica sau intelectuala, sarcina, alaptare, maladii infectioase, interventii chirurgicale, care necesita 150-200 mg pe zi si uneori mai mult.

Care este necesarul zilnic de vitamina C:

Doza zilnica de vitamina C necesara este variabila:

  • pentru un sugar, este de circa 300 mg
  • pentru copilul cu varste intre 1 si 14 ani – 30-90 mg

Pana la 20 de ani, organismul cere 100 mg de vitamina C pe zi, apoi nevoile incep sa scada, pentru a se stabili la 75 mg. Exceptie fac anumite stari: oboseala fizica sau intelectuala, sarcina, alaptare, maladii infectioase, interventii chirurgicale, deoarece toate acestea necesita cresterea aportului de vitamina C cu pana la 150-200 mg pe zi si uneori mai mult.

Alimentul – Cantitatea fructului acoperind nevoia zilnică pentru copil/adult

  • Coacaze negre: 25 g/40 g
  • Portocale: 50 g/75 g
  • Lamaie, grepfrut: 70 g/100 g
  • Pepene: 120 g/180 g
  • Ananas: 150 g/225 g
  • Banane, cirese, caise, corcoduse, afine: 300 g/450 g
  • Piersici, prune: 500 g/750 g 

Vezi si: Vitamina D – De ce este atat de importanta in acest sezon

Sursa: Tratamentul bolilor prin legume, fructe si cereale, Jean Valnet

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...