Tofu. 10 beneficii surprinzatoare ale „branzei” de soia

Tofu este un produs secundar al boabelor de soia, originar din China. Prepararea lui este asemanatoare cu cea a branzei. Cele trei ingrediente din spatele tofu sunt boabele de soia, apa si un coagulant. 

Toful obisnuit are o textura spongioasa si se gaseste sub diferite forme (moale, mediu, ferm si super ferm, in functie de continutul sau de apa). Soiul ferm este folosit in general pentru cartofi prajiti si poate fi chiar copt sau la gratar. Versiunea extra ferma se foloseste adesea ca inlocuitor al carnii. Soiul moale este folosit in supe sau intr-un amestec.

In prezent, tofu este un aliment ideal pentru vegetarieni si vegan, deoarece nu contine produse de origine animala, este un aliment pur organic care furnizeaza o multime de substante nutritive. De asemenea, cercetarile au aratat ca, datorita nivelurilor ridicate de izoflavone, consumul de tofu duce la un risc mai scazut de aparitie a mai multor boli legate de varsta si stil de viata.

Tofu este sarac in calorii, contine o cantitate foarte mica de grasimi, dar o cantitate mare de proteine. In plus, are un nivel foarte scazut de sodiu si aproape deloc colesterol. Totodata, acesta este o sursa bogata de minerale (fier, magneziu, cupru, fosfor, calciu si potasiu) si vitamine (vitamina C, tiamina, riboflavina si vitamina B6).

In principiu, compusii organici gasiti in tofu constau din izoflavone, care au un impact pozitiv asupra sanatatii. De exemplu, acestia functioneaza ca fitoestrogeni, ceea ce inseamna ca se pot atasa si activa receptorii de estrogeni din corpul tau. Exista cazuri cand izoflavonele se comporta ca hormonul estrogen, desi efectul lor este mai slab, dar si cazuri cand acesti compusi nu actioneaza ca estrogenul, adica nu stimuleaza maturarea vaginala si nu maresc markerii inflamatiei.

Fiecare gram de proteina din soia ofera aproximativ 3,5 mg de izoflavone.

Vezi si: Soia – De ce este considerata planta minune?

Tofu – Beneficii pentru sanatate

1.Scade nivelul de colesterol

Consumul de tofu reduce nivelul de colesterol din organism. In comparatie cu carnea (ex.: vita), are niveluri mai scazute de acizi grasi saturati si niveluri mai ridicate de acizi grasi nesaturati. In plus, este o sursa buna de lecitina si acid linoleic, care ajuta la reglarea metabolismului.

2.Previne aparitia bolilor cardiovasculare

Studiile au indicat ca un consum zilnic de soia poate scadea markerii riscului de boli cardiovasculare. Totodata, un raport al Organizatiei Natiunilor Unite pentru Alimentatie si Agricultura spune ca tofu are un continut scazut de sodiu, ceea ce il face bun pentru persoanele cu hipertensiune arteriala.

3.Proprietati anticancerigene

Izoflavonele au rolul de a reduce riscul de aparitie al diferitelor tipuri de cancer. Prin urmare,  cercetarile publicate in Journal of the National Cancer Institute 2012 sugereaza ca un aport mai mare de produse precum tofu ajuta la prevenirea cancerului endometrial la femeile aflate in postmenopauza. Totodata, acesta a fost asociat cu o reducere a cancerului de san, plamani si prostata. Totusi, cercetatorii solicita mai multe studii pentru a confirma modul in care functioneaza genisteina, cum ar putea fi utilizata terapeutic si biodisponibilitatea sa sau cat de bine o poate absorbi organismul.

4.Amelioreaza simptomele menopauzei

Izoflavonele din tofu, acesti compusi pe baza de plante care imita hormonul estrogen din organism, sunt esentiale in gestionarea simptomelor menopauzei la femei. De exemplu, exista unele cercetari care sugereaza ca soia poate ajuta la ameliorarea simptomelor menopauzei, cum ar fi bufeurile, din cauza fitoestrogenilor pe care ii contin.

5.Previne osteoporoza

Izoflavonele din soia pot ajuta la reducerea pierderii osoase si cresterea densitatii minerale osoase, mai ales dupa menopauza. De asemenea, s-a raportat ca reduc alte simptome ale menopauzei.

Vezi si: 7 motive sa consumi faina de soia

6.Ajuta la gestionarea diabetului

Mai multe studii arata ca aportul de proteine ​​din soia scade considerabil nivelul zaharului din sange si al insulinei, fiind astfel de ajutor in cazurile de diabet zaharat, precum si de prediabet.

7.Eficient in guta

Cercetarile privind tofu arata ca acesta este o sursa buna de proteine, in special pentru pacientii cu guta cu clearance-ul acidului uric mai mult decat limita inferioara a normalului. Totusi, pacientilor cu guta li se recomanda sa evite consumul in exces.

8.Gestioneaza greutatea

Pe langa faptul ca poate scadea markerii riscului de boli cardiovasculare, consumul zilnic de soia ajuta si la gestionarea eficienta a greutatii. Un studiu realizat in China arata ca dietele cu continut scazut de calorii pe baza de soia au un efect benefic asupra reducerii greutatii si a lipidelor din sange.

9.Previne anemia

Fiind o sursa buna de fier, tofu poate ajuta la prevenirea anemiei. Deficitul de fier determina o scadere a numarului de globule rosii sanatoase care duce la anemie. De exemplu, un studiu realizat in China a aratat ca tofu a ajutat la scaderea riscului de anemie in randul adultilor.

10.Imbunatateste functia creierului

Tofu este cunoscut pentru imbunatatirea memoriei si functiei cognitive pentru femeile cu varsta peste 65 de ani.

Un grup de cercetare a descoperit ca tratamentul cu izoflavone de soia a fost legat de performante mai bune in memoria nonverbala, fluenta verbala si alte functii. Totodata, descoperirile publicate în 2017 au sugerat ca produsele din soia pot ajuta persoanele cu Alzheimer datorita continutului lor de lecitină, care ajuta organismul sa produca fosfolipidele acid fosfatidic (PA) si fosfatidilserina (PS). Ambele joaca un rol important in functionarea neuronilor.

Atentionari!!!

Majoritatea produselor din soia, inclusiv tofu, disponibile pe piata, sunt modificate genetic. Ca atare, poate provoca pietre la rinichi, probleme digestive si probleme hepatice. In plus, potrivit unui raport, sugarii care sunt hraniti cu dieta cu soia sunt mai susceptibili la probleme cu tiroida, in special cei care se nasc cu hipotiroidism congenital. Prin urmare, cei care sufera de hipotiroidism sunt sfatuiti sa evite consumul de boabe de soia si produse din soia.

Trebuie avut grija si la fitoestrogenul prezent in aceasta varietate de soia. Consumat in exces, acesta blocheaza productia naturala de estrogen in organism. Prin urmare, femeile care au antecedente familiale de cancer de san si cele care se lupta in prezent cu cancerul de san ar trebui sa evite sa-l consume. (vezi AICI sursa).

Vezi si: Cum sa faci lapte de soia acasa si ce beneficii are

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...