Niacina – Ce rol are pentru organismul nostru vitamina B3

Niacina (denumita si acid nicotinic sau acid piridin-3-carboxilic) este o vitamina din grupa de vitamine B, fiind una dintre formele vitaminei B3, esentiala pentru om. Vitamina B3 a fost indelung studiata, iar cercetatorii au descoperit ca ajuta la tratarea mai multor afectiuni si probleme de sanatate care se declanseaza frecvent.

Vitamina B3 este una dintre vitaminele cu cea mai mare stabilitate. Aceasta este rezistenta la expunerea la caldura, lumina, aer, fiind totodata rezistenta si in mediu acid si alcalin. Aceasta este foarte importanta pentru sanatatea digestiva, a pielii, dar si pentru sanatatea psihica. Totodata, niacina sustine functiile a peste 200 de enzime.

Descoperita la Serviciul de Sanatate Publica din SUA, la inceputul anilor 1900, vitamina B3 sau niacina era raspandita datorita beneficiilor sale pentru boala “pelagra”, mai exact pielea crapata, decolorata sau solzoasa, dar si pentru probleme digestive sau slabiciune corporala.

Vezi si: Vitamina P si rolul ei pentru organism

Niacina – Ce rol are vitamina B3

  • Principalul rol al acestei vitamine este acela de a transforma alimentele consumate in energie, prin stimularea activitatii enzimatice;
  • In sarcina, alaptare, sau in cazurile de exercitii fizice intense, se suplimenteaza dieta cu cantitati corespunzatoare de vitamina B3;
  • Vitamina B3 are rolul de a reduce nivelul de colesterol LDL (colesterolul „rau”), dar si pe cel de trigliceride din organism. Totodata, aceasta stimuleaza si cresterea nivelului de colesterol bun – HDL;
  • Intensifica metabolizarea glucozei, rol important in diabetul zaharat;
  • Aceasta vitamina este implicata in procesul de regenerare musculara, a terminatiior nervoase si a pielii. Vitamina B3 are capacitatea de a vindeca sau macar ameliora afectiuni dermatologice precum acneea sau rozaceea.
  • Creste capacitatea de memorizare;
  • Amelioreaza simptomele artritei. Vitamina B3 retine calciul in oase, mentinand astfel sistemul osos puternic;
  • Ajuta la sinteza unor hormoni : insulina, testosteron, estrogeni;
  • Combate un eventual miros neplacut al gurii (halena);
  • Combate si/sau amelioreaza durerile ulceroase;
  • Ajuta in tratamentul depresiilor, anxietatii si tulburarilor bipolare. Vitamina B3 este folosita de unii pacienti pentru combaterea depresiei, insa nu exista inca studii care sa confirme eficienta acesteia;
  • Niacina poate ameliora migrenele, aceasta fiind o vitamina care determina dilatarea si relaxarea vaselor de sange;
  • Poate ameliora insomnia;

Niacina – Surse si recomandari

Din pacate, organismul nu are abilitatea de a produce sau de a stoca vitamina B3 si din acest motiv este important ca prin alimentatie sau suplimente sa oferim aportul necesar pentru a preveni deficitul.

Surse: drojdii, caise uscate, soia, cartof, piersica, germenii si taratele de grau, nuci, orez, polen, grapefruit, anason, ovaz, varza, gutui, lamai, mere, pere, rosii, sfecla rosie, smochine, semintele de in, aloe, ficat, oua, lapte, curmale, broccoli, morcovi, branezeturi, peste, pui, ciuperci, vinete coapte, spanac, zmeura, conopida fiarta, fasole verde fiarta, pepene galben, seminte de mustar.

Necesar: 15-20 mg/zi. Daca dieta contine suficient Triptofan si vitamina B6, corpul si-o poate sintetiza si singur. In cazul copiilor, doza zilnica recomandata este intre 7-12 mg.

Deficitul de vitamina B3 poate duce la urmatoarele simptome: slabiciune generala si musculara, lipsa poftei de mancare, probleme digestive, stari depresive si iritabilitate. De asemenea, carenta de niacina poate duce si la instalarea bolii Pellagra (iritatii, prurit, inflamatii si zone intarite ale pielii).

Intrucat excesul de vitamina B3 este eliminat prin urina, nu exista riscuri cu privire la aportul marit.

Vezi si: Vitaminele si rolul lor in sanatatea organismului

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...