8 beneficii surprinzatoare ale cicoarei demonstrate de studii

Cicoare (Cichorium intybus) este o planta perena, cunoscuta de secole in gatit si in medicina traditionala. Florile plantei sunt de un albastru stralucitor si le puteti vedea de-a lungul drumurilor in timpul verii si in zonele salbatice.  

Studiile au descoperit de-a lungul timpului ca intreaga planta, inclusiv radacina, este plina de nutrienti. De exemplu, potrivit USDA FoodData Cental, cicoarea este o sursa excelenta de vitamine si minerale, inclusiv zinc, magneziu, mangan, calciu, fier – acid folic si potasiu, precum si vitamina A, B6, C, E si K.

Toate aceste substante active ii ofera plantei proprietati antifungice, antivirale si antibacteriene, anticarcinogene, antimutagenice (poate reduce rata de mutatie), antihelmintice (poate trata infectiile legate de paraziti), imuno-stimulatoare, antihepatotoxice (poate preveni afectarea ficatului) si antioxidante.

Cicoarea – Beneficii pentru sanatate

1-Ajuta digestia

Cicoarea contine inulina, un fel de fibra care actioneaza ca un puternic prebiotic. Un raport publicat in revista FEMS Microbiology Ecology arata ca inulina este utilizata pentru a combate o serie de probleme intestinale si digestive, inclusiv boala de reflux acid, constipatia si arsurile la stomac, deoarece reduce aciditatea. Prin urmare, cicoarea joaca un rol esential in usurarea digestiei.

2-Imbunatateste controlul zaharului din sange, in special la persoanele cu diabet

Totul se datoreaza inulinei, care promoveaza cresterea bacteriilor benefice implicate in metabolismul carbohidratilor – care descompune carbohidratii in zaharuri – si sensibilitatii la insulina, hormonul care ajuta la absorbtia zaharului din sange. Totodata, radacina de cicoare contine si compusi precum acizii cicoric si acizii clorogenici, care s-au dovedit benefici. Totusi, sunt necesare mai multe cercetari asupra fibrei de radacina de cicoare

3.Imbunatateste sanatatea inimii

S-a demonstrat faptul ca inulina este benefica si pentru reducerea nivelului de colesterol rau din organism (LDL), care este una dintre principalele cauze ale aterosclerozei si hipertensiunii arteriale. Totodata, poate ajuta la prevenirea atacurilor de cord si a accidentelor vasculare cerebrale. In plus, cicoarea este plina de fenoli vegetali, care au fost studiati ca agenti anti-trombotici si anti-aritmici. Sunt considerati antioxidanti, iar studiile au aratat ca o cafea pe baza de cicoare poate imbunatati semnificativ echilibrul sangelui si al plasmei din organism, ceea ce reduce sansele de boli cardiovasculare.

Vezi si: Cafeaua de cicoare si efectele sale asupra organismului

4.Are efect antiinflamator, reducand durerea de artrita

Cicoarea are proprietati antiinflamatorii, motiv pentru care reduce durerea in afectiuni precum osteoartrita. De exemplu, intr-un studiu efectuat in 2010, 70% dintre subiectii de testare care au primit tratamentul cu cicoare au raportat o imbunatatire vizibila a durerii. Din acest motiv, cicoarea poate fi folosita si ca agent antiinflamator general pentru dureri, dureri musculare si dureri articulare.

5.Intareste sistemul imunitar

Cicoarea prezinta proprietati antibacteriene asupra unui numar de tulpini periculoase de bacterii. Totodata, exista substante fitochimice care actioneaza ca potentiali antioxidanti, eliminand si mai mult radicalii liberi din sange. Acest lucru reduce sansele de a contracta o serie de boli.

6.Are calitati antitumorale 

In diferite studii de cancer, extractul de cicoare a fost asociat cu o reducere a cresterii tumorii. Totul se datoreaza fructanilor din cicoare, care au potentiale calitati antitumorale si proprietati antioxidante.

De asemenea, potrivit unui raport privind influenta inulinei in cancerul de san si cresterea tumorii din Journal of Nutrition, polifenolii si fitochimicile din cicoare pot fi o metoda usoara fara riscuri pentru a ajuta la prevenirea cancerului de diferite tipuri, inclusiv cancerul de san si colorectal.

7.Ajuta la scaderea in greutate

Atat ligofructoza, cat si inulina din cicoare ajuta la gestionarea greutatii prin promovarea pierderii in greutate.

Un raport din 2012 publicat in Obesity Research Banner a ajuns la concluzia ca prin reducerea cantitatii de hormon grelina, cicoarea poate reduce sansele de a manca in exces si poate promova satietatea sau senzatia de satietate, ajutand astfel la pierderea in greutate.

8.Amelioreaza starile de anxietate 

Cicoarea are calitati sedative, reusind astfel sa reduca anxietatea si sa calmeze mintea, ameliorand astfel stresul si efectele periculoase pe care le poate avea asupra organismului.

Un raport din 2016, publicat in jurnalul Performance Health Center, a aratat ca extractele de radacina de cicoare pot fi folosite si ca ajutor pentru somn datorita acestei calitati sedative si sunt mult mai sanatoase decat multe dintre somniferele de pe piata.

Efectele secundare ale cicoarei

Chiar daca are numeroase beneficii pentru sanatate, cicoarea nu trebuie consumata in exces.

Daca esti insarcinata, exista posibilitatea ca aceasta planta sa stimuleze menstruatia si, eventual, sa duca la un avort spontan. Totodata, daca te confrunti cu calculi biliari, prea multa cicoare poate exacerba problema.

Vezi si:

7 beneficii ale cardamomului bazate pe studii

Sucul din cicoare, morcov, patrunjel si telina. Remediu pentru o vedere mai buna

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...