6 beneficii incredibile ale ceaiului din radacina de valeriana

Valeriana este o planta folosita in mod obisnuit ca ingredient in suplimentele pentru somn, ca urmare a proprietatilor sale calmante. Ceaiul se prepara din radacina de valeriana, care are concentratii mari de acid valerenic, flavanone, alcaloizi si sesquiterpene. Toate aceste ingrediente active puternice au o serie de proprietati anxiolitice, sedative si anti-spastice care fac ca acest ceai sa fie atat de larg utilizat in intreaga lume.

Chiar daca pana in prezent nu se stie clar cum functioneaza valeriana asupra organismului, unii  cercetatori cred ca aceasta creste subtil nivelurile unei substante chimice cunoscute sub numele de acid gamma aminobutiric din creier, care contribuie la un efect calmant asupra organismului. Totodata, unele studii arata ca poate dura pana la 4 saptamani de utilizare a radacinii de valeriana inainte de a observa beneficii in calitatea somnului.

Beneficiile ceaiului din radacina de valeriana

1-Te ajuta sa ai un somn mai odihnitor

Acest ceai este indicat celor care sufera de tulburari de somn, cum ar fi insomnia sau somn intrerupt in mod constant.

Valeriana contine linarina, o substanta chimica care creeaza un efect sedativ prin cresterea nivelului de acid gamma-aminobutiric (GABA) – un neurotransmitator inhibitor in sistemul nervos central.

Intr-un studiu realizat de Centrul de Sanatate Foellinge din Suedia, efectele valerianei asupra somnului prost au fost semnificative. De exemplu, dintre participantii la studiu, 44% au raportat un somn perfect, in timp ce 89% au raportat un somn imbunatatit atunci cand au luat radacina de valeriana. In plus, nu au fost raportate efecte secundare.

De regula, radacina de valeriana este combinata cu alte plante sedative, precum hameiul si melisa, pentru a trata insomnia. Intr-un studiu efectuat pe copii cu probleme minore de somn, 81% dintre cei care au luat o combinatie de plante de valeriana si melisa au raportat ca au avut un somn mult mai bun decat cei care au luat un placebo.

2-Reduce starile de anxietate si depresie

Un alt beneficiu cu care se remarca acest ceai este reducerea anxietatii si a stresului.

Datorita unor acizi si uleiuri volatile din radacina de valeriana, acest ceai are calitati naturale calmante si sedative. In plus, poate oferi claritate mentala si poate elimina sentimentele de depresie.

De exempu, in urma unui studiu efectuat recent, pe un numar de 39 de persoane supuse hemodializei a constatat ca au avut o reducere semnificativa a simptomelor de anxietate dupa ce au luat 530 mg de radacina de valeriana cu 1 ora inainte de culcare timp de 1 luna, comparativ cu un placebo. In plus, tratamentul a imbunatatit semnificativ calitatea somnului si depresia.

3-Amelioreaza durerile de cap si migrenele

Consumul unui ceai de valeriana te poate scapa de durere de cap. Proprietatile sale antiinflamatorii pot calma inflamatia la nivelul capilarelor si pot scadea tensiunea arteriala, ajutand la ameliorarea durerii si a tensiunii majoritatii durerilor de cap.

4-Scade tensiunea arteriala

Studiile indica faptul ca suplimentele cu radacina de valeriana pot ajuta la reducerea naturala a tensiunii arteriale si la mentinerea acesteia la un nivel sanatos, ceea ce are un impact pozitiv direct asupra sanatatii inimii.

5-Amelioreaza crampele menstruale

Crampele menstruale pot fi extrem de dureroase, dar o ceasca cu ceai de radacina de valeriana poate elimina cu usurinta acele simptome, oferind alinare. Totul se datoreaza efectului sau sedativ natural si antispastic, care suprima spasmele musculare si actioneaza ca un relaxant natural al muschilor. In plus, ceaiul poate calma starea de spirit si reechilibra hormonii care pot cauza iritabilitate sau anxietate in timpul menstruatiei.

6-Amelioreaza simptomele neplacute ale menopauzei

Valeriana poate ajuta la reducerea bufeurilor. De exemplu, in urma unui studiu efectuat in 2018, administrarea a 1.060 mg de valeriana pe zi, timp de 2 luni, a redus bufeurile la femeile aflate in postmenopauza.

Vezi si: Top 6 cele mai bune ceaiuri care te ajuta sa ai un somn rapid si linistit

Ceai din radacina de valeriana – Reteta

Se recolteaza radacina, se spala bine, apoi se lasa sa se usuce in aer liber. Odata ce radacina este complet uscata, se taie in bucati bici sau se poate da prin rasnita electrica.

Pentru prepararea ceaiului, se pune pe foc 500 ml apa, iar cand aceasta se incalzeste se adauga 2 linguri de radacina de valeriana (proaspata, uscata sau pudra). Nu lasa apa sa fierba. Excesul de caldura poate neutraliza multi dintre fitonutrientii benefici din radacina. Apa trebuie sa fie calda, nu fierbinte. Apoi, lasa la infuzat cel putin 10 minute (poti astepta si pana la 30 de minute pentru a te asigura ca toti nutrientii sunt eliberati in apa). La final, strecoara si adauga miere, deoarece ceaiul din radacina de valeriana poate fi destul de amar.

!!! Centrul Național pentru Sanatate Complementara si Integrativa afirma ca valeriana este sigura pentru majoritatea adultilor pentru utilizarea pe termen scurt a aproximativ 28 de zile.

Ce efecte secundare are ceaiului de valeriana

-Consumat in exces, ceaiul de valeriana poate provoca tulburari de stomac, indigestie, greata, varsaturi sau constipatie.

-Este indicat ca femeile insarcinate sau care alapteaza sa nu consume ceai de valeriana, deoarece nu există date privind siguranta si eficacitatea lui in aceste cazuri.

-Copiii sub 3 ani nu au voie sa consume acest ceai, deoarece cercetatorii nu au evaluat potentialele riscuri.

-Oamenii ar trebui să fie constienti de potentialele efecte sedative ale valerianei daca iau si medicamente sedative sau consuma alcool.

-Cei care au consumat ceai de valeriana pe tot parcursul zilei nu ar trebui sa urce la volan, deoarece produce somnolenta.

Vezi si: Gem de valeriana cu miere. Remediul naturist care te calmeaza

Vezi si: Tinctura de valeriana. Cum se prepara si in ce afectiuni este recomandata

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...