Reguli de baza pentru o alimentatie echilibrata

Sursa foto: Shutterstock

Alimentatia echilibrata este extrem de importanta pentru sanatatea oricui, numai ca viata moderna presupune adesea un stil de viata dezordonat, in care nu mai acordam suficienta atentie alimentatiei. In acest articol explicam ce este alimentatia echilibrata si care sunt cele mai importante reguli ale acesteia.

Alimentele necesare intr-o alimentatie sanatoasa

Retine regula de baza, este importanta o alimentatie variata (din toate grupele alimentare):

  • cereale si produse pe baza de cereale: paine, paste fainoase, orez, porumb, orz, secara.
  • legume: verdeturi, rosii, castraveti, vinete, crucifere, broccoli, radacinoase.
  • fructe: cirese, visine, caise, piersici, pepene, fructe de padure, pere, mere, struguri, capsune, prune, gutui, citrice, afine, rodii.
  • carne: de preferinta slaba.
  • oua.
  • lactate: lapte, iaurt, branzeturi, unt.
  • peste si fructe de mare: sunt cunoscute beneficiile consumului de alimente bogate in Omega 3 (mai ales somonul).
  • ulei vegetal: de masline, seminte de in.
  • oleaginoase: nuci, alune, caju, migdale (dar in stare cruda).

Este important de stiut ca fructele si legumele sunt bogate in vitamine, minerale si antioxidanti, sunt recomandate pentru prevenirea afectiunilor cardiovasculare, dar nu numai. Regulile in ceea ce priveste o alimentatie echilibrata depind de starea de sanatate a persoanei sau de patologiile existente. Se recomanda consultarea medicului sau nutritionistului.

Ce inseamna o alimentatie echilibrata?

In principal, alimentatia echilibrata inseamna consumarea corecta a unor alimente care pot sustine consumul de energie al organismului. Exista 2 pericole majore in ceea ce priveste alimentatia omului modern:

  • pe de o parte este vorba de alimentele consumate (timpul petrecut la masa, felul cum combini alimentele, obiceiurile alimentare, ce bei inainte, in timpul mesei, sau dupa).
  • pe de alta parte este vorba de ceea ce faci intre mese: daca dormi dupa masa de pranz, daca mananci seara inainte de culcare.  

Regula de baza pentru o alimentatie echilibrata este aceea ca trebuie consumate toate tipurile de alimente. Asta inseamna o alimentatie echilibrata. Exista insa si alte aspecte care ar trebui luate in considerare:

  • masa principala ar trebui sa fie cea de la pranz. Seara se recomanda o gustare usoara, cu cateva ore inainte de culcare. Important de retinut este ca seara ar trebui evitate alimentele care fermenteaza (iaurturile sau branzeturile).
  • mananca numai dupa ce au trecut intre 4-6 ore de la masa precedenta: asta inseamna ca alimentele consumate anterior au fost digerate. In acest fel, se acorda stomacului timp de odihna intre mese.
  • creeaza o ambianta placuta in timpul mesei: nu se recomanda mancatul in fata televizorului, citind, lucrand, in picioare, in fuga. Alimentele trebuie consumate in tihna si mestecate bine.
  • consuma cereale integrale, nu rafinate: orez brun, paste integrale, faina integrala. Sunt mai nutritive (contin mai multe fibre si vitamine).
  • evita prajirea in ulei: aceasta tehnica duce la formarea acizilor grasi trans, care sunt compusi periculosi pentru sanatate. Cel mai sanatos este sa prepari alimentele la aburi,  prin fierbere, pe gratar, sau la cuptor.
  • evita excesele de orice fel, inclusiv de alcool, zahar si sare.
  • evita alimentele care au fost procesate industrial: acestea conțin o serie de ingrediente periculoase (acizi grasi trans, zaharuri) si in plus sunt bogate in calorii si sarace in nutrienti. Alimentele de evitat sunt: produsele fast-food, mezeluri, branza topita, produsele de patiserie si cofetarie, dulciuri din comert, chipsuri, snacksuri, sucuri acidulate, alimentele semipreparate (alimentele congelate).
  • hidrateaza-te corect: un adult are nevoie de 6-8 pahare de apa pe zi. Hidratarea este necesara pentru ca in lipsa apei organele corpului nu pot functiona optim. Prin hidratare se intelege consum de apa.
  • nu fa abuz de alcool, cafea, bauturi gazoase si ciocolata.
  • consuma doar miere de albine proaspata: mierea incalzita este toxica pentru organism si isi pierde calitatile. 
  • evita alimentele sau bauturile foarte reci, pentru ca provoaca dureri de stomac. 
  • evita mancatul impulsiv, la nervi, sau din plictiseala. Nu manca in timp ce te uiti la filme, pentru ca nu vei mai avea control asupra cantitatii de alimente consumate.

Important de retinut

  • O alimentatie echilibrata te ajuta sa te protejezi de boli cronice (de exemplu afectiuni cardiovasculare, diabet sau cancer).
  • Alimentatia echilibrata presupune: alimente variate, cu un consum scazut de sare, zahar, grasimi saturate si grasimi trans.

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...