Moduri de prevenire a gazelor intestinale excesive

Gazele intestinale sunt o parte normala din procesele digestive ale organismului, rezultand din carbohidratii nedigerati care sunt fermentati de bacterii. De aceea, chiar si multe alimente sanatoase, precum fructele si legumele, pot produce gaze in exces, din pricina continutului mare de carbohidrati. 

Pe langa acesti nutrienti, exista si alti factori ai stilului de viata, de la greutatea corporala pana la fumat si consumul gumei de mestecat, care joaca un rol definitoriu in acumularea excesiva de gaze intestinale, ce degenereaza in balonare, eructatie (ragait) si flatulenta.

V-am pregatit mai jos cateva moduri de prevenire a gazelor intestinale excesive:

1. Mancati incet

Cantitatea de aer inghitita in timpul mancatului este decisiva pentru aparitia disconfortului provocat de gazele intestinale excesive. Iar cum mancatul in ritm rapid sau vorbitul in timpul mesei favorizeaza inghitirea de aer, renuntarea la aceste obiceiuri si inlocuirea lor cu consumul lent de hrana, in liniste, inseamna si prevenirea eficienta a balonarii sau a flatulentei. Mancati incet, mestecati hrana corespunzator si relaxati-va la masa, altfel riscati ca alimentele consumate sa va produca o serie de suferinte ulterior.

2. Introduceti treptat cantitati mari de fibre in dieta

Daca v-ati hotarat sa cresteti aportul de fibre in regimul alimentar obisnuit, aveti grija sa mariti aceasta cantitate in mod treptat. Schimbarile majore in dieta presupun un timp de acomodare a sistemului digestiv cu acestea, altfel pot sa apara probleme legate de acumularea gazelor intestinale.

Tractul digestiv nu poate descompune fibrele, ceea ce conduce de multe ori la flatulenta si balonare. In schimb, cresterea graduala a aportului de fibre permite bacteriilor din tract sa se adapteze fibrelor suplimentare si sa previna eficient formarea gazelor. Specialistii in nutritie recomanda suplimentarea aportului de fibre in dieta pas cu pas, pe o perioada de mai multe luni.

3. Alegeti cu atentie bauturile

Bauturile carbogazoase si apa minerala introduc gaze in intestine, agravand o predispozitie deja existenta pentru balonare si flatulenta. Bauturile prea reci impiedica procesul digestiv sa isi indeplineasca rolul in mod optim, astfel ca sunt si ele de evitat.

4. Evitati bautul cu paiul si mestecatul gumei

Bautul lichidelor cu paiul si mestecatul frecvent al gumei sunt doua obiceiuri care pot produce sau agrava acumularea de gaze in intestine, intrucat predispun inghitirii unei cantitati mari de aer. Pana si bautul din sticle cu gura foarte ingusta este periculos, intrucat poate agrava durerile provocate de gazele intestinale. In schimb, bautul normal dintr-un pahar reduce semnificativ din aerul care ar putea patrunde prin esofag, catre stomac si intestine.

4. Nu va intindeti in pat dupa masa

Atunci cand va intindeti in pat imediat dupa ce ati mancat, impiedicati organismul sa digere corespunzator alimentele consumate. Iar cand procesul digestiei este ingreunat si se intinde pe o perioada mai lunga de timp decat este normal, se pot instala balonarea si flatulenta. Un obicei sanatos este sa ramaneti in picioare cel putin o jumatate de ora dupa masa.

5. Faceti miscare dupa ce mancati

Un alt obicei sanatos, care previne acumularea excesiva de gaze intestinale, este miscarea usoara dupa fiecare masa. Orice tip de activitate fizica ajuta tractul digestiv sa proceseze mai bine alimentele, fie ca este realizata prin spalatul vaselor sau o plimbare scurta in aer liber. Accelerarea tranzitului intestinal este cel mai usor de realizat prin miscare, iar un alt avantaj al exercitiului fizic dupa masa este si arderea mai buna a grasimilor si tonifierea musculara.

Sursa: sfatulmedicului.ro

*Acest articol este doar informativ. Pentru un diagnostic corect, va recomandam sa consultati si sfatul unui medic specialist.

Daca v-a placut acest articol, alaturati-va, cu un Like, comunitatii de cititori de pe pagina noastra de Facebook.

You may also like...