Lintea, micile seminte bogate in proteine. Proprietati si beneficii

beneficii linte

Lintea este o planta leguminoasa, originara din Orientul Apropiat, ale carei seminte se gasesc in pastai si este una dintre cele mai vechi legume cultivate alaturi de grau, orz, mazare si in.

Se cultiva mai multe varietati de linte, cu seminte (boabe) galbene, rosii, verzi, maronii sau marmorate, fiind o sursa bogata si importanta de antioxidanti care apara si fortifica organismul, mai ales in cazul afectiunilor cardiovasculare.

Lintea – Proprietati

Lintea este extrem de sanatoasa, hranitoare si, mai presus de toate, este un furnizor important de proteine ​​vegetale. Lintea contin mai multe proteine ​​decat orice alta leguminoasa, oferind astfel o buna alternativa la carne.

Pe langa proteine, lintea este bogata si in fibre si in minerale, in special in fier si in magneziu. Totodata, lintea mai are in compozitia sa si: amidon, calciu, cupru, sodiu, potasiu, lecitina, vitaminele B, C si A (caroten); apa 11,5; hidrati de carbon, lipide, protide, celuloza, acizi nucleici, flavonoizi.

Atentie! Chiar daca are numeroase beneficii pentru sanatate, lintea nu este recomanda in cazul bolilor de rinichi. De asemenea, lintea nu se va consuma de cei bolnavi de guta sau artrita pentru ca are acid uric in componenta.

Lintea – Beneficii

Lintea este folosita cu succes in urmatoarele afectiuni: abcese, convalescenta, crestere, dispepsii, echimoze, flegmoane, furuncule, cresterea cantitatii de lapte la proaspetele mamici, rani, reumatism, sportivii care doresc sa-si construiasca si sa-si consolideze muschii.

  • Semintele de linte sunt foarte nutritive si unele dintre cele mai digestive, si energizante alimente. Potrivit Departamentului American de Agricultura al SUA, o ceasca de linte gatita contine mai mult de 17 g proteine, in conditiile in care necesarul zilnic pentru o femeie este de 46 g.
  • Pe langa afectiunile enumerate mai sus, consumul de linte poate combate anemia si ajuta sa treci mai usor peste momentele de oboseala si stres.
  • Lintea usureaza tranzitul intestinal. Totul se datoreaza continutului mare de fibre care normalizeaza nivelul de colesterol si combat constipatia prin usurarea tranzitului intestinal.
  • Acidul folic si magneziul ajuta la relaxarea venelor si arterelor.
  • Fosforul joaca un rol vital in mentinerea sanataaii oaselor si a dintilor.
  • Fierul pe care-l contine lintea este esential pentru transportul oxigenului in organism si pentru formarea globulelor rosii in sange.
  • Ajuta la scaderea in greutate. Lintea are un continut caloric mic, iar prin continutul de fibre si proteine ofera o senzatie de satietate de lunga durata.
  • Lintea scade riscul de boli cardiovasculare datorita continutului de magneziu si acid folic.
  • Lintea previne malformatiile congenitale. Aceasta este o sursa excelenta de acid folic, care previne aparitiei, la fat, a defectelor de tub neural.
  • Lintea previne aparitia cancerului. Aceasta contine lectine – un tip unic de proteine ​​din plante, care au capacitatea de a ajuta la controlul si la impiedicarea dezvoltarii cancerului in interiorul corpului.

Preparare si administrare:

Pentru a oferi energie si rezistenta, lintea se gateste ca si fasolea sau se poate prepara in diferite salate (cu ulei de masline si lamaie).

Extern, lintea se foloseste pe post de cataplasma pe abcese (fiarta in apa si strivita).

Tipuri de linte

-Linte verde

Acest tip de linte isi pastreaza cel mai bine forma si proprietatile in urma fierberii. Cu un gust fin, asemanator celui de nuca, lintea verde este cea mai raspandita varietate de linte. Aceasta nu necesita inmuiere. Tot ce trebuie facut este s o fierbi in apa (de doua ori cantitatea ei), timp de 10-15 minute, daca ai ales sa o inmoi si 20-30 minute daca ai ales sa nu o inmoi.

-Linte rosie

Ca si cea verde, lintea rosie isi pastreaza foarte bine forma si proprietatile in urma fierberii. Aceasta este cel mai rar sortiment si cel mai rapid de gatit. Consumata in salata, aceasta isi sporeste proprietatile nutritive, iar fierul pe care il contine este absorbit mult mai usor. Durata de gatit este de 10 minute (raportul apa/linte este de 2: 1). Aduceti lintea la temperatura de fierbere si lasati-o cateva minute la foc mic. O reteta foarte buna este supa indiana cu linte rosie, usturoi, ghimbir, putin ardei iute si coriandru.

-Linte neagra

Aceasta necesita un timp mai mare de preparare. Se pune la inmuiat de seara, iar fierberea dureaza 20-30 de minute (raportul apa/linte este de 3: 1). Aceasta linte are un continut foarte scazut de grasimi.

-Linte galbena

Si acest tip de linte se fierbe usor, fara inmuiere, timpul de gatire fiind de 15 minute (raportul apa/linte este de 2: 1).

Vezi si: Cum sa incoltesti linte si ce beneficii extraordinare are pentru sanatate

Vezi si: Antioxidantii si rolul lor in sanatatea organismului

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...