De ce mancam fara masura?

Din ce in ce mai des apare problema obezitatii si a kilogramelor in plus si la noi in tara. Oamenii se plang ca nu mai au timp sa manance corect, unii au nevoie de mult dulce pentru a trece peste o zi obositoare, iar majoritatea consuma cantitati imense de cafea sa reziste. Apoi, se trezesc extrem de infometati si trebuie sa infulece ceva imediat, ceva care sa contina glucide, caci acestea cresc nivelul glicemiei din sange repede. Dar care sunt efectele pe termen lung ale acestor obiceiuri nesanatoase?

Cu cat alimentatia noastra este mai bogata in glucide, mai ales in alimente ce au un indice glicemic mare, cum sunt zaharul, painea alba si orezul decorticat, cu atat nevoia de a manca fara masura se amplifica. Insa, este bine sa intelegem ca pofta pentru diverse alimente, cum este pofta de dulce sau de ceva bun, nu reprezinta neaparat senzatia normala de foame, ci poate fi un semn al organismului ce sufera de hipoglicemie.

Mancatul in exces poate fi un semn de hipoglicemie

Hipoglicemia induce descarcarea hormonilor de stres, hormoni ca adrenalina, noradrenalina, glucagon, cortizol. Acesti hormoni se straduiesc sa creasca nivelul glicemiei din corp, stresand astfel sistemul nervos si sistemul cardiovascular.

Auzim deseori afirmatia “consumul excesiv de sare, zahar si grasimi dauneaza grav sanatatii”, insa nu stim exact cum se intampla acest lucru. Ce se intampla mai exact in organism cand consumul excesiv de sare sau zahar apare?

Ce efecte are consumul in exces de sare si zahar?

La scurt timp dupa consumul de alimente ce contin foarte multa sare, cum sunt cele de tip fast-food, corpul va simti nevoia de dulciuri. Acest lucru se datoreaza faptului ca in intestin, sodiul este absorbit printr-un mecanism care necesita prezenta simultana a glucozei. Asadar, persoanele care doresc sa renunte la dulciuri, ar trebui sa renunte mai intai la alimentele foarte sarate si cele procesate.

Consumul excesiv de zahar duce in timp la scaderea imunitatii, asta deoarece valorile mari ale glicemiei inhiba activitatea leucocitelor sangvine (globulelor albe). Acest lucru ne las afara luptatori in fata infectiilor (urinare, respiratorii), dar si a unor boli grave, precum cancer. Microbii si celulele canceroase infloresc in medii bogate in zahar.

Mai mult, atunci cand organismul este “intoxicat” de zahar, glucoza va concura cu vitamina C prezenta in corp. Cand raportul dintre vitamina C si glucoza se schimba mult in favoarea glucozei, prin cresterea glicemiei sau prin scaderea vitaminei C, vitamina C nu mai patrunde eficient in celule, ceea ce duce la scaderea imunitatii, a rezistentei la stres si a regenerarii celulare.

Alimente precum painea alba, zaharul rafinat si orezul decorticat, care contin glucide rafinate, prezinta calorii goale si sunt lipsite de vitaminele si mineralele prezente in alimentele integrale. De aceea, aceste alimente induc disparitia vitaminelor si mineralelor necesare tocmai metabolizarii glucozei pe care o contin. Diminuarea sau disparitia cromului, magneziului si vitaminei B6 favorizeaza reactiile de hipoglicemie, ia ulterior rezistenta la insulina si hiperglicemia din diabetul de tip II.

Studii recente au aratat ca copiii ce sufera de hiperactivitate, tulburari de invatare si de comportament sufera cel mai des de hipoglicemie. Delincventa juvenila e crescuta in randul copiilor ce consuma alimente de tip fast-food si multe dulciuri. In randul aldultilor, hipoglicemia este asociata cu tulburarile obsesiv-compulsive, depresie si schizofrenie.

Cateva solutii pentru a renunta la mancatul fara masura:

  • Beti cat mai multe lichide, incepand de dimineata, pe stomacul gol: ceaiuri din plante, limonade, apa, suc de fructe si legume. Nu uitati de lichide si intre mese.
  • Consumati cat mai multe legume crude sau fierte, saturati-va foamea cu legume, mai degraba decat cu paine.
  • Dietele sarace in grasimi favorizeaza hipoglicemia, de aceea este indicat sa consumati uleiuri vegetale presate la rece, care sunt cele mai sanatoase grasimi. Uleiurile prelungesc timpul gastric al digestiei si induc o senzatie de satietate.
  • Renuntati complet la alimentele cu indice glucemic mare, precum zaharul sau painea alba si consumati aliemnte cu indice glicemic mic si mediu, precum: lactate, carne, peste, leguminoase, semninte, nuci, spaghete din faina integrala, fasole verde, mere, portocale, orez integral, fulgi de ovaz.
  • Consumati la fiecare masa cate o portie mica de proteine, deoarece acestea ajuta la echilibrarea glicemiei. Alimente proteice: migdale crude, seminte crude de floarea-soarelui si dovleac, fasole, mazare, naut, oua, nuci, peste. Consumati un singur fel de proteine la o masa.

*Acest articol este doar informativ. Pentru un diagnostic corect, va recomandam sa consultati si sfatul unui medic specialist.

Cititi si:

Apa calda cu lamaie. Dieta simpla pentru sanatate

Dieta anului 2016, prezentata de Dr. Oz

Dieta cu suc verde – Ana Maria Prodan iti dezvaluie secretul ei

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...