Citricele si beneficiile lor mai putin cunoscute. Cum sa alegi cele mai bune fructe

In sezonul rece, citricele sunt alegerea potrivită atunci cand doresti sa-ti stimulezi sistemul imunitar, acestea avand un continut bogat de vitamina C, dar sunt si o sursa importanta de nutrienti si fibre. 

Multumita imaginatiei cultivatorilor avem astazi atatea fructe citrice incat ati putea umple un castron mare folosind doar cate un exemplar din fiecare tip: aromata lamaie, alimentul acru natural cel mai folosit in lume si un substitut extraordinar al sarii; frumoasa portocala si varietatile sale; mandarinele, care se curata de coaja atat de usor, si grapefruitul, cu miezul roz sau alb.

Citricele si vitamina C

Citricele sunt atat de bogate in vitamina C incat sunt luate drept etalon. Acestea ne ofera modul cel mai placut pentru a ne primi doza recomandata. O portocala de marime medie asigura necesarul de vitamine pentru o zi intreaga.

De-a lungul timpului, au existat diferite opinii pro si contra faptului ca vitamina C ar actiona impotriva cancerului. Dar, in ultimul timp, parerea generala s-a schimbat. Studiile pe cobai au aratat ca substanta care da gustul acru al citricelor blocheaza formarea tumorilor. Un studiu recent, canadian a indicat ca doar 100 ml de suc de portocale pe zi reduc sansele de aparitie a cancerului la stomac. Sucul actioneaza, de fapt, mai bine decat vitamina C. O cercetare intreprinsa in Elvetia a aratat ca persoanele care mananca zilnic citrice sunt mai putin predispuse decat celelalte la cancerul pancreatic (morcovii au efecte similare). De asemenea, citricele contin o clasa speciala de antioxidanti numita limonoids, care s-au dovedit foarte activi in combaterea cancerelor pulmonare, de colon, san, dar si a cancerelor de piele si de stomac.

Prima functionare a vitaminei C este sa intretina colagenul, o substanta necesara pielii, ligamentelor si oaselor. Din acest motiv, vitamina C contribuie la vindecarea ranilor si arsurilor. Vitamina C ajuta in metabolismul tuturor celulelor, inclusiv al celor nervoase. Ajuta la formarea globulelor rosii, la lupta impotriva infectiilor bacteriene si la mentinerea starii de sanatate a gingiilor. Vitamina C este solubila in apa, asa ca organismul nu o pastreaza pentru „zile negre”. De aceea, o portie suplimentara zilnica de una sau doua citrice este foarte importanta.

Dr. Steven G. Pratt, spunea in lucrarea sa intitulata “Super Alimente Rx”: “Organismul uman nu poate produce vitamina C. Aceasta este hidrosolubila si nu este retinuta de corp. De aceea organismul are nevoie de o aprovizionare permanenta pentru a pastra o concentratie adecvata la nivel celular si sanguin. Vitamina C, impreuna cu alti nutrienti importanti continuti de citrice, joaca un rol important in reducerea riscului de aparitie a bolilor cronice. Un nivel scazut de vitamina C a fost asociat cu cresterea mortalitatii, cu precadere din cauza cancerului si a afectiunilor cardiovasculare.”

Atentie! Pentru fumatori, un pachet de tigari fumate intr-o zi face corpul sa consume mai multa vitamina C decat ar putea furniza 8 portocale.

Oamenii de stiinta dezbat inca problema eficientei vitaminei C in tratamentul virozelor – obisnuitele raceli. In experimentele de laborator facute pe culturi de celule umane infectate cu virusi, s-a observat un grad foarte reduc de raspandire a infectiei in culturile tratate cu vitamina C. Dozele mari de vitamina C, de la 400 pana la 500 mg, mai ales din surse naturale, pot scurta durata racelilor si ameliora vizibil simptomele.

De asemenea, citricele sunt surse exceptionale de flavonoizi. Flavonoidele predominante in citrice sunt hesperidinele care determina cresterea nivelului colesterolului „bun” si scaderea celui „rau”, dar si a trigliceridelor.

Fructe recomandate in curele de slabire si colesterol

Citricele stimuleaza si scaderea in greutate, fiind utile in cursul dietelor pentru echilibrul perfect care exista intre nutrienti, apa si fibre. In top este grapefruitul, care are capacitatea de a mobiliza depozitele adipoase.

Grapefuitul, ca fruct intreg mai degraba decat suc, prezinta un avantaj special, pe care celelalte fructe citrice nu-l ofera. Scade colesterolul „rau” LDL, cel care imbacseste vasele de sange si ridica nivelul colesterolului „bun” HDL. Polizaharidele (compusii care se gasesc in el, dar nu si in celelalte citrice) par a fi agentul terapeutic. Se crede ca membranele dintre feliile fructului sunt sursa substantelor care scad colesterolul si, de aceea, sucul de grapefruit nu are acelasi efect.

Atentie! Specialistii au tras recent mai multe semnale de alarma in privinta grapefruitului. Acesta contine furanocumarine, substante care pot intra in reactie chimica cu unele medicamente prescrise de medici, in special cele pentru afectiuni cardiace sau neurologice. Prin urmare, daca urmezi un anumit tratament pentru o afectiune cronica, discuta cu medicul despre consumul de grapefruit.

Un studiu recent a aratat ca citricele, indiferent ca e vorba despre grapefruit, portocala, lamaie etc., te feresc de bolile plamanilor, printre care si astm, dar si de problemele de respiratie. Cantitatea mare de Vitamina C care se gaseste in citrice reduce considerabil riscul de astm, ameliorand si respiratia grea, cu suieraturi. Studiul a aratat ca bolnavii de astm sunt si persoane care consuma putine citrice sau chiar deloc.

Sfaturi utile:

  • Grapefruitul se poate gasi tot anul, dar sezonul sau de varf este din ianuarie pana in mai. Acesta nu trebuie sa fie prea tare. Trebuie sa fie bine rotunjit si greutatea sa sa fie in conformitate cu marimea sa (altfel sunt seci, fara zeama).
  • Lamaile sunt, de asemenea, fructe care se gasesc tot anul, dar sunt mai ieftine si mai abundente in perioada lor de varf, care este din martie pana septembrie; lamaile care au o tenta usor verzuie sunt mai proaspete si au un gust mai bun.
  • Portocalele sunt fructe de toamna si iarna; trebuie sa fie corespunzator de grele pentru marimea lor si sa aiba o coaja cu textura fina. O tenta usor verzuie nu inseamna ca fructul nu este copt; mai probabil, inseamna ca nu a fost tratata si colorata artificial ca sa ajunga la acel portocaliu stralucitor pe care il vor, neaparat, comerciantii pentru aceste fructe.
  • Grapefruitul, portocalele si mandarinele tin 2 saptamani, sau chiar mai mult, intr-un frigider sau pivnita.
  • Lamaia se pastreaza cel mai bine dintre toate citricele, 1 luna sau chiar mai mult in figider.
  • Uleiurile aromatice aflate in coaja fructelor citrice sunt dintre cei mai buni agenti aromatici din natura. Pentru rezultate maxime, razuiti coaja inainte de a taia sau stoarce un fruct citric. Inmuiati citricele in apa calda inainte de a le stoarce – vor da mai mult suc.

Nu uita!!! Pentru o sanatate excelenta, consuma citrice in fiecare zi.

Mango. Fructul exotic care reuseste sa neutralizeze virusii intr-un timp foarte scurt

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...