Secretele uleiului de masline. Cea mai bogata sursa de grasimi mononesaturate

Secretele uleiului de masline. Cea mai bogata sursa de grasimi mononesaturate

Beneficiile uleiului de masline sunt recunoscute inca din antichitate. Dintre toate superalimentele care intretin sanatatea, nici unul nu este mai plin de calitati ca uleiul de masline.

Cu o istorie pastrata cu multe legende, uleiul de masline este unul dintre cele mai venerabile alimente; primii maslini fiind cultivati in Siria si in sudul Iranului cu 6000 de ani inainte de Hristos.

Vechii israeliti foloseau ulei de masline in candele. Egiptenii, care cumparau ulei de masline de la negutatorii cretani, in jurul anului 1700 inainte de Hristos, il considerau un dar al zeitei Isis; Tutankhamon purta o ghirlanda cu ramuri de maslin. Cu o mie de ani inainte de Hristos, grecii ii multumeau zeitei Athena pentru uleiul auriu, care pentru ei simboliza sfintenia si curajul. Chiar si in zilele noastre, ramura de maslin se identifica cu pacea si speranta.

In prezent, medicii si nutritionistii au ajuns la concluzia ca uleiul de masline extra virgin, in special, detine importante proprietati nutritionale benefice pentru mentinerea sanatatii organismului.

Cea mai bogata sursa de grasimi mononesaturate este cu siguranta uleiul de masline.

Uleiurile extra-virgine sunt considerate cele mai sanatoase deoarece acestea provin de la prima presare la rece a maslinelor, extragandu-se in acest fel toate vitaminele.

Beneficiile medicale ale uleiului de masline se datoreaza atat continutului ridicat de acizi grasimonosaturati, cat si continutului ridicat de antioxidanti. Potrivit studiilor realizate pana in prezent, uleiul de masline previne aparitia bolilor de inima prin scaderea nivelului de colesterol LDL (colesterolul „rau”) in timp ce creste nivelul de colesterol HDL (colesterolul „bun”). Niciun alt ulei natural nu contine o cantitate atat de mare de acid monosaturat precum uleiul de masline!

Grasimile solide sunt clasificate drept „saturate”, grasimea carnii si untul sunt grasimile cele mai saturate.

Grasimile numite „nesaturate” raman lichide la temperatura camerei. Clasificarea este adancita mai departe, dupa diferenta in structura moleculara, si astfel grasimile sunt „polinesaturate” si „mononesaturate”. Uleiul de porumb, soia si floarea soarelui, la fel ca si unele tipuri de margarina, sunt grasimi polinesaturate. Uleiul de masline este mononesaturat si contine beneficiul acid oleic.

In primele experimente intreprinse pentru a studia efectul grasimilor asupra colesterolului, oamenii de stiinta au observat ca grasimile nesaturate micsoreaza valoarea colesterolului sangvin. Apoi, s-a demonstrat ca grasimile polinesaturate nu sunt discriminatorii; micsorand ambele tipuri de colesterol – atat cel bun (HDL), cat si pe cel rau (LDL), ceea ce, la urma urmei, nu inseamna un mare beneficiu pentru sanatate. Apoi s-a descoperit ca mononesaturatele sunt „tocmai bune”. In timp ce micsoreaza colesterolul LDL, il sporesc pe cel HDL, si de aceea persoanele preocupate de nivelul propriului colesterol trebuie sa aleaga cu grija aceste grasimi.

Dar imbunatatirea valorii colesterolului nu este singura calitate a uleiului de masline – Homer nu a numit degeaba acest aliment „aur lichid”! Consumul regulat de ulei de masline, conform unor studii de specialitate, produce o scadere semnificativa a presiunii arteriale. De asemenea, uleiul de masline blocheaza tendinta sangelui de a coagula, prevenind, astfel, congestiile cerebrale.

Uleiul de masline contine grasimi omega-6, o forma de grasimi polinesaturate sanatoase, care blocheaza raspunsul organismului la inflamatii in cazul unor afectiuni cronice cum ar fi bolile de inima si artrita. De asemenea, ajuta si la scaderea tensiunii arteriale.

Uleiul de masline este foarte bine tolerat de stomac. In urma unor studii mai amanuntite, s-a demonstrat faptul ca uleiul de masline previne aparitia ulcerului gastroduodenal si gastrita, si, totodata, stimuleaza secretia bilei si a hormonilor pancreatici intr-un mod mai natural si mai eficient decat medicamentele.

Uleiul de masline poate juca, de asemenea, un rol protector pentru vezica biliara, deoarece dreneaza vezica biliara si ridica nivelul colesterolului HDL.

Uleiul de masline constine substante antioxidante care lupta impotriva deteriorarii celulelor si combat „erorile” genetice care produc cancerul si efectele imbatranirii. Media de viata a cobailor hraniti cu ulei de masline, s-a dovedit a fi mai mare decat a celor hraniti cu ulei de porumb si floarea soarelui.

Inca din Antichitate, uleiul de masline si-a dovedit eficienta si in tratamentele de infrumusetare.

Uleiul de masline te ajuta sa ai un par moale si stralucitor. Aceste este bogat în acizi graşi care poate penetra cuticulele firelor de par, inmuindu-le pe cele uscate. De asemenea, uleiul de masline este un bun hidratant pentru ten. Aplicat în fiecare seară pe ten, uleiul de masline va inmuia si catifela pielea.

Sfaturi utile despre alegerea si pastrarea uleiului de masline:

-Culoarea uleiului de masline variaza de la galben deschis la verde inchis si este determinata de tipul de masline folosit, conditiile de createre si tara de origine.

-Inainte de a cumpara ulei de masline, se verifica nivelul de aciditate (e exprimat in grame de acid oleic la 100 g de ulei), care trebuie sa fie mai mic de 1. Cel mai bun este 0,8. Peste 2, deja e ulei lampant. Nivelul de aciditate se poate modifica de la un an la altul.

-Uleiul de masline super rafinat (extra virgin), sortimentul cel mai fin: are doar 1% acid si un gust  de fruct care poate varia de la foarte subtil la puternic.

-Uleiul de masline rafinat (virgin) este asemenator celui super rafinat, dar are o aciditate de pana la 12 %.

-„Uleiul de masline” sau „uleiul de masline pur” este un amestec de ulei  de masline rafinat si super rafinat. Este un produs excelent pentru majoritatea necesitatilor.

-Uleiul de masline trebuie sa fie depozitat intr-un loc rece, intunecos. Este uleiul care se mentine cel mai mult timp, rancezeste cel mai tarziu dintre sortimentele de ulei, si poate fi tinut chiar si 1 an, daca e pastrat in conditii adecvate.

Daca v-a placut acest articol, alaturati-va, cu un Like, comunitatii de cititori de pe pagina noastra de Facebook.