Orzul, cereala care nu ar trebui sa lipseasca din dieta ta

Orzul, cereala care nu ar trebui sa lipseasca din dieta ta

Desi este una dintre cerealele de baza din Orientul Mijlociu, orzul este rareori intalnit pe continentul nord-american in meniurile restaurantelor sau in dieta noastra obisnuita. Totusi, trebuie sa stii ca orzul este o supercereala care merita mai multa atentie si, cu putina inventivitate, isi poate capata rolul cuvenit la mesele noastre.

Aceasta cereala este printre primele plante cultivate pe Pamant, cu 4000 de ani in urma ea fiind intalnita pe mari suprafete, din Egipt si pana in India. In China, este considerata una dintre cele 5 plante sfinte, fiind folosita atat ca aliment, cat si ca remediu naturist in diferite afectiuni.

Orzul se aseamana foarte mult cu boabele de grau. Orzul incoltit are un continut mare de maltoza (un tip de glucide folosit ca baza pentru indulcitorii din sirop de malt). Orzul fermentat este folosit ca ingredient în bere si alte bauturi alcoolice. Nu ezita sa folosesti faina de orz in diferite retete, adauga boabe de orz in supe, tocanite si salate. De asemenea, fulgii de orz sunt usor de adaugat peste musli, biscuiti si briose.

Orzul, ca si ovazul, contine o substanta solubila care contribuie la mentinerea starii de sanatate a inimii. Orzul contine vitamina B, beta-glucani, fier, magneziu, zinc, fosfor si cupru. De asemenea, orzul mai contine si antioxidanti, cum ar fi seleniu, quercitina si acizi felonici, care protejeaza impotriva deteriorarii celulelor umane.

Cand il mancati, este bine sa va ganditi si la faprul ca orzul gatit are doar 170 de calorii la ceasca.

Iata mai jos ce beneficii pentru sanatate are consumul de orz:

-Regleaza tranzitul intestinal

Orzul reduce timpul de tranzit intestinal, scazând astfel riscul de cancer de colon si de hemoroizi.  Atunci când bacteriile utile fermenteaza fibrele insolubile de orz, produc un acid gras cu catena scurta numit acid butiric, care serveste drept combustibil primar pentru celulele intestinului gros si ajuta la mentinerea unui colon sanatos. Sursa cea mai buna este faina de orz, care este obtinuta din grauntele intregi. Faina de orz poate inlocui total sau partial faina de grau in multe retete, cu rezultate surprinzator de bune.

-Ajuta la scaderea colesterolului rau din organism

Cercetarile din ultimii ani arata ca orzul mai contine si o alta substanta chimica care se opune colesterolului LDL, cel care genereaza imbolnavirea vaselor sanguine. De aceea, orzul este una din cerealele importante in alegerea unei diete sanatoase.

Fibrele din orz sunt bogate în glucan beta, care ajuta la scaderea colesterolului prin legarea de acizii biliari si eliminarea lor din organism prin materiile fecale. Fibrele solubile pot reduce, de asemenea, cantitatea de colesterol fabricat de ficat.

-Scad riscul aparitiei bolilor cardiovasculare

Un studiu publicat în Archives of Internal Medicine confirma faptul ca prin consumul de alimente bogate in fibre, cum ar fi orzul, prevenim bolile de inima. 10.000 de participantii la un studiu din America care au mancat alimente bogate in fibre (21 g/zi), au avut o incidenta mai mica cu 12% la boli de inima coronariene si cu 11% mai putine boli cardiovasculare, comparativ cu cei care mananca alimente rafinate, cu putine fibre.

-Recomandat diabeticilor

Fibrele din orz ajuta glicemia sa ramana constanta si de aceea sunt recomandate si diabeticilor sau persoanelor care doresc sa slabeasca.

-Previne aparitia calculilor biliari

Cercetatorii au descoperit ca persoanele care consuma multe fibre de ansamblu (atât solubile si insolubile) au un risc mai mic de 13% de a face calculi biliari fata de cele care consuma alimente sarace in fibre.
Fibrele insolubile din orz reduc secretia de acizi biliari (cantitatile excesive contribuie la formarea calculilor biliari), cresc sensibilitatea la insulina si scad trigliceridele (grasimile din sange).

-Previne aparitia cancerului

Orzul contine, de asemenea, inhibitori proteici, despre care se considera ca opresc foarmarea cancerului, prin suprimarea actiunii agentilor cancerigeni.

In bucatarie:

  • Daca il depozitezi intr-un loc uscat si rece, orzul perlat poate fi pastrat luni de zile.
  • Tine faina de orz intr-o cutie de tabla sau intr-un borcan, ca pe orice alta faina. Pentru a o pastra mai mult timp pe vreme calduroasa, tine-o la congelator.
  • Ca si in cazul legumelor uscate, curata orzul de eventualele impuritati, apoi pune-l intr-o sita si clateste-l inainte de utilizare.
  • In general, orzul este destul de curat. Desi este de dorit un consum mai mare de orz, nu il puneti din belsug in supe. Orzul se umfla mult. Atat de mult, incat o jumatate de ceasca este suficienta pentru a ingrosa 2 litri de apa

Daca v-a placut acest articol, alaturati-va, cu un Like, comunitatii de cititori de pe pagina noastra de Facebook.