Vitamina D3 – 5 beneficii dovedite de studii


Vitamina D (ergocalciferol -D2, colecalciferol -D3, alfacalcidol) este o vitamina liposolubila care ajuta organismul sa absoarba calciul si fosforul pentru formarea oaselor si a altor functii fiziologice.

Vitamina D este derivata din expunerea la soare; totusi, cantitatea de expunere la soare necesara pentru a mentine un nivel optim variaza in functie de varsta, culoarea pielii, anotimp, obiceiurile vestimentare, regiune etc.

Administrata intr-o forma suplimentara, vitamina D3 trebuie sa varieze intre 400 si 1.200 UI pe zi.

Iata, mai jos, necesarul zilnic recomandat de vitamina D3:

  • copii sub 1 an: 400 UI
  • adulti pana in 70 ani: 600 UI
  • adulti peste 70 de ani: 800 UI pe zi
  • persoanele care sunt inchise in interior, cei care isi acopera in mod obisnuit pielea (din motive religioase sau sanatate) si cei cu pielea mai inchisa la culoare: 10 µg pe zi, pe tot parcursul anului

Vitamina D3 – Beneficii pentru sanatate

1.Imbunatateste densitatea osoasa

Un aport inadecvat de calciu poate duce la dureri articulare cu osteoartrita precoce si pierderea dintilor. Prin urmare, vitamina D este renumita pentru puterile sale de construire si intarire a oaselor. Aceasta ajuta la absorbtia calciului in intestin, ceea ce permite in cele din urma mineralizarea normala a oaselor.

2.Imbunatateste sanatatea creierului

Vitamina D ajuta prin promovarea cresterii si repararii nervilor, precum si prin stimularea si inhibarea sintezei neurotransmitatorilor. Totodata, se crede ca aceasta vitamina aduce beneficii creierului prin scaderea inflamatiei si prin conservarea neuronilor.

De exemplu, studiile, publicate in numarul Inflammopharmacology din februarie 2018, au constatat ca colecalciferolul poate reduce riscul bolii Alzheimer prin imbunatatirea functiei cognitive.

Un deficit de vitamina D a fost adesea asociat cu boli neurodegenerative; numai din acest motiv, suplimentarea cu aceasta vitamina este obisnuita la populatia in varsta.

3.Intareste sistemul imunitar

Vitamina D stimuleaza productia de celule T si ajuta la raspunsul adecvat la infectiile virale (ex: raceala, gripa si alte boli la nivel comunitar cauzate de virusi, bacterii si ciuperci). Asadar, aceasta vitamina este un modulator puternic al sistemului imunitar. Nu numai ca poate preveni infectiile de la diversi agenti patogeni, ci si poate ajuta organismul sa evite sa se atace. (Vezi AICI sursa)

4.Scade riscul de aparitie a bolilor autoimune

Un aport adecvat de vitamina D poate sustine imunitatea si poate reduce riscul de boli autoimune.

Cercetatorii sugereaza ca aceasta vitamina joaca un rol important in functia imunitara. De exemplu, ei cred ca exista o legatura intre deficienta de vitamina D pe termen lung si dezvoltarea afectiunilor autoimune, cum ar fi diabetul, astmul si artrita reumatoida, dar sunt necesare mai multe cercetari pentru a confirma legatura.

5.Ajuta la pierderea in greutate

In cercetari recente, s-a descoperit ca deficienta de vitamina D este legata de obezitate. Aceasta corelatie se refera probabil la efectul vitaminei D asupra metabolismului organismului, impreuna cu optimizarea sistemului imunitar.

Studiile au aratat ca aportul de vitamina D3, impreuna cu o dieta sanatoasa si exercitii fizice, poate ajuta la pierderea in greutate prin reducerea nivelului de grasime corporala.

Vezi si: Studiu: 80% din pacientii cu Covid au prezentat deficienta de Vitamina D

Iata cele mai bune surse naturale de vitamina D3:

  • Fructe
  • Legume (spanac, ciuperci)
  • Lapte si produse lactate
  • Peste (somon, macrou si ulei de peste)
  • Produse din soia
  • Cereale

*Acestea sunt sursele alimentare, dar cel mai eficient mod pentru cresterea nivelului de vitamina D3 este pur si simplu sa iesi afara la soare!

Vezi si: Vitamina D3 si quercitina – foarte importante in lupta cu virusii si bacteriile

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...