Postul cu apa – beneficii si pericole pentru sanatate

Postul-cu-apa-beneficii-si-pericole-pentru-sanatate

Postul, o metoda de restrictionare a consumului de alimente, se practica de mii de ani. Postul cu apa este un tip de post care restrictioneaza totul, cu exceptia apei. A devenit mai popular in ultimii ani ca o modalitate rapida de a slabi.

Studiile au aratat ca postul de apa ar putea avea beneficii pentru sanatate. De exemplu, poate reduce riscul unor boli cronice si poate stimula autofagia, un proces care va ajuta corpul sa descompuna si sa recicleze partile vechi ale celulelor.

Acestea fiind spuse, studiile la om asupra postului de apa sunt foarte limitate. Mai mult, vine cu multe riscuri pentru sanatate si nu este potrivit pentru toata lumea. Postul de apa este un tip de post in timpul caruia nu puteti consuma nimic in afara de apa.

Majoritatea posturilor de apa dureaza 24-72 de ore. Nu trebuie sa urmati un post de apa mai mult decat fara supraveghere medicala.

Iata cateva motive pentru care oamenii incearca postul de apa:

  • motive religioase sau spirituale
  • pierderea in greutate
  • pentru „detoxifiere”
  • pentru beneficiile sale pentru sanatate
  • pregatirea pentru o procedura medicala

Principalul motiv pentru care oamenii incearca postul de apa este imbunatatirea sanatatii.

De fapt, mai multe studii au legat postul de apa cu unele beneficii impresionante pentru sanatate, inclusiv un risc mai scazut de anumite tipuri de cancer, boli de inima si diabet.

Postul de apa poate promova, de asemenea, autofagia, un proces in care corpul descompune si recicleaza partile vechi, potential periculoase ale celulelor.

Dietele populare, cum ar fi detoxifierea cu lamaie, sunt modelate dupa postul de apa. Curatarea detoxifianta cu lamaie va permite sa beti un amestec de suc de lamaie, apa, sirop de artar si ardei iute de mai multe ori pe zi timp de pana la 7 zile.

Cu toate acestea, postul de apa prezinta multe riscuri si poate fi foarte periculos daca este urmat prea mult timp. Nu exista linii directoare stiintifice cu privire la modul de a incepe postul de apa. Tocmai de aceea se recomanda sa discutati cu medicul inainte de a incepe postul cu apa, mai ales daca aveti afectiuni cronice.

Aici se includ persoanele cu guta, diabet (ambele tipuri 1 si 2), tulburari de alimentatie, adulti mai in varsta, femei insarcinate si copii.

Daca nu ati mai postit niciodata apa, este o idee buna sa va petreceti 3-4 zile pregatindu-va corpul pentru a fi fara alimente. Puteti face acest lucru mancand portii mai mici la fiecare masa sau postind o parte a zilei.

Postul cu apa (24-72 ore)

In timpul unui post de apa, nu ai voie sa mananci sau sa bei nimic in afara de apa. Majoritatea oamenilor beau doi pana la trei litri de apa pe zi in timpul unui post de apa. Unele persoane se pot simti slabite sau ametite in timpul unui post de apa si ar putea dori sa evite sa opereze utilaje grele si sa conduca pentru a evita provocarea unui accident.

Dupa postul cu apa, este bine sa va feriti sa consumati mese grele. Acest lucru se datoreaza faptului ca consumul unei mese mari dupa un post poate provoca simptome incomode. Puteti incepe sa introduceti mese mai mici si pe tot parcursul zilei, deoarece va veti simtiti mai confortabil.

Faza imediat urmatoare dupa postul cu apa este deosebit de importanta dupa posturi mai lungi. Acest lucru se datoreaza faptului ca este posibil sa aveti riscul sindromului de realimentare, o afectiune potential fatala in care corpul sufera modificari rapide ale nivelurilor de lichide si electroliti.

Aceasta faza dureaza in mod normal o zi, dar persoanele care postesc 3 sau mai multe zile ar putea avea nevoie de pana la 3 zile inainte de a se simti confortabil mancand mese mai mari.

Beneficiile potentiale ale postului de apa

Poate promova autofagia

Autofagia este un proces in care partile vechi ale celulelor sunt defalcate si reciclate. Mai multe studii pe animale sugereaza ca autofagia poate ajuta la protejarea impotriva bolilor precum cancerul, Alzheimer si bolile de inima.

De exemplu, autofagia poate preveni acumularea unor parti deteriorate ale celulelor, care este un factor de risc pentru multe tipuri de cancer. Acest lucru poate ajuta la prevenirea cresterii celulelor canceroase.

Acestea fiind spuse, exista foarte putine studii umane privind postul de apa, autofagia si prevenirea bolilor. Este nevoie de mai multe cercetari inainte de a o recomanda pentru promovarea autofagiei. Vezi si: Hidroterapia si beneficiile terapeutice ale apei

Poate ajuta la scaderea tensiunii arteriale

Cercetarile arata ca posturile de apa mai lungi, supravegheate medical, pot ajuta persoanele cu hipertensiune arteriala sa-si scada tensiunea arteriala.

Intr-un studiu, 68 de persoane care aveau apa la limita tensiunii arteriale crescute au postit aproape 14 zile sub supraveghere medicala.

La sfarsitul postului, 82% dintre oameni au vazut ca tensiunea arteriala scade la niveluri sanatoase (120/80 mmHg sau mai putin). In plus, scaderea medie a tensiunii arteriale a fost de 20 mmHg pentru sistolica (valoarea superioara) si de 7 mmHg pentru diastolica (valoarea inferioara), ceea ce este semnificativ.

Poate imbunatati sensibilitatea la insulina si leptina

Insulina si leptina sunt hormoni importanti care afecteaza metabolismul organismului. Insulina ajuta corpul sa stocheze substantele nutritive din sange, in timp ce leptina ajuta corpul sa se simta plin.

Cercetarile arata ca postul de apa ar putea face corpul mai sensibil la leptina si insulina. Sensibilitatea mai mare face ca acesti hormoni sa fie mai eficienti.

De exemplu, a fi mai sensibil la insulina inseamna ca corpul este mai eficient in reducerea nivelului de zahar din sange. Intre timp, a fi mai sensibil la leptina va poate ajuta corpul sa proceseze semnalele de foame mai eficient si, la randul sau, sa va scada riscul de obezitate.

Poate reduce riscul aparitiei mai multor boli cronice

Exista unele dovezi ca postul de apa poate reduce riscul de boli cronice, cum ar fi diabetul, cancerul si bolile de inima.

Intr-un studiu, 30 de adulti sanatosi au urmat un post de apa timp de 24 de ore. Dupa post, au avut niveluri semnificativ mai scazute de colesterol si trigliceride in sange – doi factori de risc pentru bolile de inima.

Mai multe studii pe animale au descoperit, de asemenea, ca postul de apa poate proteja inima impotriva deteriorarii cauzate de radicalii liberi.

Radicalii liberi sunt molecule instabile care pot deteriora parti ale celulelor. Se stie ca joaca un rol in multe boli cronice.

Pericole si riscuri ale postului de apa

Desi postul de apa poate avea unele beneficii, vine cu riscuri pentru sanatate.

Iata cateva pericole si riscuri ale postului de apa.

Pierdere rapida in greutate

Deoarece un post de apa restrictioneaza caloriile, veti pierde rapid in greutate. De fapt, cercetarile arata ca ati putea pierde pana la 0,9 kg in fiecare zi a unui post de apa de 24 pana la 72 de ore.

Din pacate, o mare parte din greutatea pe care o pierdeti poate proveni din apa, carbohidrati si chiar din masa musculara.

Va poate deshidrata

Desi suna ciudat, un post de apa v-ar putea deshidrata. Acest lucru se datoreaza faptului ca aproximativ 20-30% din aportul zilnic de apa provine din alimentele pe care le consumati.

Daca beti aceeasi cantitate de apa, dar nu consumati alimente, este posibil sa nu primiti suficienta apa. Simptomele deshidratarii includ ameteli, greata, dureri de cap, constipatie, tensiune arteriala scazuta si productivitate scazuta. Pentru a evita deshidratarea, poate fi necesar sa beti mai multa apa decat de obicei.

Poate prezenta hipotensiune ortostatica

Hipotensiunea ortostatica este frecventa in randul persoanelor care postesc cu apa. Aceasta este definita ca o scadere a tensiunii arteriale care se intampla cand va ridicati brusc si va poate lasa ametiti si cu riscul de a lesina.

Daca aveti hipotensiune ortostatica in timpul postului, poate fi necesar sa evitati sa conduceti vehicule sau sa folositi utilaje grele. Ameteala si riscul de lesin ar putea duce la un accident. Daca aveti aceste simptome in timpul unui post de apa, este posibil ca acest post sa nu vi se potriveasca.

Postul de apa poate agrava mai multe afectiuni medicale

Desi un post de apa este relativ scurt, exista cateva conditii care pot fi agravate de postul de apa.

Persoanele cu urmatoarele afectiuni medicale nu ar trebui sa posteasca cu apa fara acordul si supravegherea unui medic:

  • Guta. Postul cu apa poate creste productia de acid uric, un factor de risc pentru atacurile de guta.
  • Diabet. Postul poate creste riscul de efecte secundare adverse la diabetul de tip 1 si de tip 2.
  • Tulburari de alimentatie. Exista unele dovezi ca postul poate incuraja tulburarile alimentare, cum ar fi bulimia, in special la adolescenti.

Postul cu apa va va ajuta sa slabiti?

Ca si alte tipuri de post, postul cu apa va poate ajuta sa slabiti. Cu toate acestea, vine cu o multime de riscuri pentru sanatate. Daca doriti sa profitati de beneficiile postului, dar doriti si sa slabiti, postul intermitent si postul alternativ sunt probabil abordari mai eficiente.

Aceste posturi ofera beneficii similare pentru sanatate, dar pot fi urmate pentru perioade mult mai lungi, deoarece va permit sa mancati alimente, scazand riscul de deficiente nutritive severe.

*Acest articol este doar informativ. Pentru un diagnostic corect, va recomandam sa consultati sfatul unui medic specialist.

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...