Ce sa stii despre acidul folic

acid folic

Acidul folic este forma sintetica de folat, Vitamina B9 naturala. Folatul ajuta la fabricarea AND-ului si a altor materiale genetice, fiind extrem de important in sanatatea prenatala. 

Folatul, numit si Vitamina B9, este o vitamina din clasa B-urilor care apare in mod natural in anumite alimente. Acidul folic este o forma de folat pe care producatorii o adauga suplimentelor de vitamine ssi alimentelor fortificate. Aici poti afla care sunt cele mai bune forme ale Vitaminei B9 si de unde se poate lua aceasta.

De ce este important acidul folic

Folatul este important pentru o serie de functii ale organismului. Acesta contribuie la producerea globulelor rosii noi care transporta oxigenul prin tot corpul. Daca organismul nu beneficiaza de suficiente globule rosii, persoana poate dezvolta anemie, ceea ce duce la oboseala, slabiciune si paliditate. 

Deficitul de folat poate genera anemie de deficit de folat

Folatul este important pentru sinteza si repararea ADN-ului si a altor materiale genetice. Totodata, acesta ajuta la diviziunea celulara. 

Folatul este esential in timpul sarcinii, deficitul putand genera nereguli ale tubului neural precum spina bifida si anencefalia.

Situatii speciale in care este necesar un supliment de acid folic

Exista cateva situatii speciale in care este importanta administrarea de acid folic, acest lucru putand fii benefic pentru:

  • Evitarea neregularitatilor tubului neural – Administrarea de acid folic inainte si in timpul sarcinii previne aparitia neregulilor la tubul neural la fat.
  • Reducerea riscurile nasterii premature si a deficientelor cardiace.
  • Prevenirea depresiei – Persoanele cu un nivel mai mic de folat prezinta riscuri mai mari de depresie, iar suplimentele cu acid folic eficientizeaza efectul medicamentelor pentru depresie.
  • Reducerea sansei de autism – Unele studii releva ca administrarea de acid folic inainte si in timpul sarcinii ar putea reduce sansa de autism la copil. 
  • Prevenirea artritei reumatoida – Medicii pot prescrie acidul folic pentru a sprijini o prescriptie de metotrexat pentru artrita reumatoida. Metotrexatul este un medicament eficient pentru aceasta afectiune, dar care poate elimina folatul din organism, provocand deficiente gastro-intestinale. Studiile sugereaza ca administrarea suplimentelor de acid folic ar putea reduce cu pana la 79% efectele secundare.

Cine ar trebui sa ia acid folic

Majoritatea oamenilor obtin suficient acid folic din dieta, deficienta fiind foarte rara. Totusi, se recomanda suplimente de acid folic tuturor femeilor insarcinate sau care isi doresc sa ramana insarcinate, acidul folic fiind crucial pentru dezvoltarea fetala timpurie. Maduva spinarii este printre primele care se formeaza, iar deficienta de folat poate duce la nereguli ale acesteia.

Aportul recomandat de acid folic

Specialistii recomanda ca femeile care sunt insarcinate sau isi doresc sa ramana sa ia 400 – 800 mcg de acid folic pe zi, iar persoanele cu spina bifida sau antecedente familiale de nereguli ale tubului neural sa ia chiar 4000 mcg pe zi.

Femeile care alapteaza ar trebui sa ia aproximativ 500 mcg pe zi. 

Specialistii recomanda urmatoarele doze zilnice de acid folic, in functie de varsta:

  1. Copiii pana in 6 luni – 65 mcg
  2. Copiii cu varsta intre 7 si 12 luni – 80 mcg
  3. Copiii cu varsta intre 1 si 3 ani – 150 mcg
  4. Copiii cu varsta intre 4 si 8 ani – 200 mcg
  5. Copiii cu varsta intre 9 si 13 ani – 300 mcg
  6. Adolescentii cu varsta intre 14 si 18 ani – 400 mcg
  7. Persoanele peste 19 ani – 400 mcg.

Interdictii în administrarea acidului folic

Este important de retinut faptul ca acidul folic poate interactiona cu anumite medicamente si nu este sigur de administrat in anumite situatii care necesita consultul medicului: diabet, epilepsie, artrita reumatoida, lupus, boala inflamatorie a intestinului, boala celiaca, persoane supuse dializei, etc.

Surse de acid folic

Acidul folic este prezent in suplimente alimentare si alimente fortificate, inclusiv paine, faina si cereale. De asemenea, se regaseste in complexul de vitaminele B, in suplimentul vegetale de acid folic si in multe alimente, precum: ficat de vita, spanac fiert, fasole neagra, sparanghel, varza de Bruxelles, salata verde, avocado, broccoli, mazare, fasole rosie, suc de rosii, suc de portocale, alune prajite, portocale proaspete si grapefruit, papaya, banane, oua fierte, pepene galben, etc.

Deficitul de folat

Deficitul de folat apare atunci cand nu exista suficient folat in organism. Acesta poate genera un tip de anemie numita anemie megaloblastica. In timpul sarcinii, deficitul de folat creste ricul de nereguli congenitale.

Simptomele deficitului de folat includ: slabiciune, oboseala, probleme de concentrare, dureri de cap, iritabilitate, palpitatii cardiace, rani pe limba si in interiorul cavitatii bucale, schimbarea culorii pielii, a parului sau a unghiilor, etc.

Grupuri de persoane care risca deficit de folat

Unele grupuri de oameni prezinta risc mai mare de deficienta de folat: persoane cu tulburari de consum de alcool, gravide, persoane aflate la varsta fertila, persoane cu afectiuni care influenteaza absorbtia de nutrienti (inclusiv boala celiaca), persoane cu polimorfism, etc.

Efectele secundare ale acidului folic

Nu exista reactii adverse grave asociate cu administrarea in cantitati prea mari a acidului folic. Acidul folic este solubil in apa, motiv pentru care orice exces va fi eliminat in mod natural prin urina. In cazuri rare, insa, au fost sesizate deranjamente stomacale.

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...