Care este timpul de digerare al alimentelor. Tabel util sanatatii tale

Digestia presupune un ansamblu de procese mecanice si biochimice prin care se transforma alimentele si prin care se absorb substantele nutritive din ele. Digestia este controlata nervos si hormonal, iar timpul de digestie al alimentelor poate contribui sau, dimpotriva, dauna procesului de slabire. 

Iata mai jos un tabel util care iti arata cat timp dureaza pana la digerarea alimentelor:

Alimente

Cat dureaza digestia

Apa

 

-trece deodata direct în intestin;
Carnea

 

 

 

 

 

 

 

 

2-4 ore

-pentru o digestie mai usoara, se recomanda consumarea carnii alaturi de legume fierte sau salata de cruditati.

-carnea nu trebuie asociata niciodata cu preparate pe baza de carne sau de paste fainoase deoarece timpul de digestei creste pana la 12 ore in aceasta situatie.

Carnea de peste: 45-60 de minute

Carnea de pui: 2 ore

Carnea de curcan: 2-3 ore

Carnea de vita si oaie: 4 ore

Carnea de porc: 5 ore

Fructele 30 de minute

-evita consumul fructelor pe post de desert. In stare cruda, fructele se digera cel mai rapid, in numai 30 de minute. Dar pentru asta, trebuia sa fie consumate exclusiv pe stomacul gol sau la doua ore dupa masa.

Laptele 2- 3 ore

-este indicat ca laptele sa fie consumat singur sau in combinatie cu cereale.

Ouale 1-3   ore

– timpul de eliminare a oualor din stomac depinde de modul in care sunt preparate. Omleta este cel mai greu digerabila. Oul tare necesita 3 ore pentru a fi complet eliminat din stomac, spre deosebire de oul fiert moale, care are nevoie de numai 90 de minute.

Cartofii si cerealele 2        ore

-saliva contine o enzima care ajuta la digerarea glucidelor. De aceea, cartofii si pastele fainoase trebuie sa fie mestecate incet, pentru ca digestia lor incepe inca din cavitatea bucala.

Sucurile de fructe si supele 15-20 de minute
Suc de legume 15-20 de minute
Piureul din legume 20-30 de minute
Pepenele verde 20 de minute
Merele, perele, piersicele, visinele 40 de minute
Pepenele galben, portocalele, poama, grapefruitul, struguri, grapefruit 30 de minute
legume crude, salate  30-40 de minute

 

salate de legume cu ulei 1 ora
fasole, mazare 2 ore
Rosiile, salata, castravetii 30-40 de minute
Bostaneii, broccoli, varza, mazarea, porumbul 45 de minute
Morcovul, sfecla 50 de minute
Orezul rafinat, hrisca, faina de grau, faina de porumb, fulgii de ovaz, malaiul  60-90 de minute
Semintele de floarea soarelui, de bostan, de susan 2 ore
Migdalele, alunele, arahidele crude, nucile, seminte de floarea soarelui si dovleac 2,5-3 ore
Branza de vaci si casul 90 de minute
Cascavalul cu cheag tare 4-5 ore

 

Procesul de digestie dureaza, in principiu, intre 24-72 ore; mai exact 6-8 ore pentru ca mancarea sa treaca prin stomac si intestinul subtire. Apoi, aceasta ajunge in intestinul gros (colon) unde se finalizeaza digestia si este asimilata apa.

Eliminarea reziduurilor de alimente nedigerate incepe de obicei dupa o perioada de 24 ore, iar eliminarea completa din corp se poate intinde pana la cateva zile.

Stomacul are rolul de a secreta acizi si sucuri gastrice care descompun in continuare alimentele si incep digestia proteinelor. In stomac are loc si sterilizarea partiala a alimentelor. In 24 de ore se secreta pana la 1,5-2 l de lichid gastric. Muschii efectueaza o miscare de agitare a stomacului din 20 in 20 de secunde pentru a lichefia mancarea, care apoi trece prin orificiul pilor in intestinul subtire sub denumirea de chim gastric. Stomacul poate stoca pana la 1 litru de alimente.

Cu cat combini mai multe feluri de alimente la o masa, cu atat mai mult va sta mancarea in stomac pana sa fie digerata. Este vorba de maxim jumatate de ora in cazul fructelor consumate pe nemancate, pana la 4 ore in cazul alimentelor ce contin proteine si pana la 10 ore in cazul unor combinatii de multe alimente greu digerabile. Timpul mediu normal de digestie a alimentelor de la o masa este de 3-4 ore.

Stomacul secreta si doi hormoni care regleaza pofta de mancare si satietatea. Atunci cand stomacul este gol, el secreta grelin care ii spune creierului ca iti este foame. Hormonul leptin ii transmite in schimb creierului ca te-ai saturat. Problema este ca mesajul de satietate este perceput la 10-20 de minute din momentul in care a fost transmis. Daca mananci repede, in acele minute vei apuca sa consumi mai multa mancare decat ai fi avut nevoie. De aceea este indicat sa mananci incet, sa simti cu adevarat gustul mancarii si sa fii atent la senzatiile care vin din stomac.

Daca acest articol v-a fost util, alaturati-va, cu un Like, comunitatii de cititori de pe pagina noastra de Facebook.

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...