37.3 C
București
sâmbătă, iulie 13, 2024

Cafeaua: prieten sau dusman? Beneficii si riscuri pentru sanatate bazate pe cercetari stiintifice

Cafeaua este una dintre cele mai consumate bauturi din lume, oferind un impuls de energie si o experienta sociala placuta pentru multi. Totusi, exista o dezbatere continua cu privire la efectele sale asupra sanatatii. Este cafeaua un prieten al sanatatii noastre sau un dusman ascuns? In acest articol, vom explora atat beneficiile, cat si riscurile consumului de cafea, bazandu-ne pe cercetari stiintifice.

Se pare ca la nivel mondial, cafeaua este a doua cea mai consumata bautura dupa apa in multe tari si este principalul contributor de cofeina la dieta unei persoane obisnuite. Totodata, aceasta bautura nu numai ca este bogata in cofeina, dar este bogata si in antioxidanti si contine o cantitate mica de mai multi micronutrienti de care organismul tau are nevoie. Cu toate acestea, ea a fost legata de multe efecte secundare diferite, iar expertii in sanatate recomanda adesea ca anumite grupuri de oameni sa isi limiteze aportul pentru a evita efectele adverse asupra sanatatii.

Conform USDA, o ceasca de 200 ml de cafea contine aproximativ:

Calorii: 2,4
Grasimi totale: 0,05 g
Grasimi saturate: 0,01 g
Grasimi polinesaturate: 0,002 g
Grasimi mononesaturate: 0,04 g
Grasimi trans: 0 g
Proteine: 0,3 g
Sodiu: 4,7 mg (0,2% *Doza Zilnica Recomandata)
Riboflavina: 0,2 mg (15%)
Acid pantotenic: 0,6 mg (12%)
Mangan: 0,1 mg (4%)
Niacina: 0,5 mg (3%)
Potasiu: 116 mg (2%)
Magneziu: 7,1 mg (2%)

Beneficiile consumului de cafea

-Imbunatateste performanta fizica

Unul dintre cele mai impresionante beneficii ale cafelei este capacitatea sa de a imbunatati performanta fizica. De fapt, multe studii arata ca mareste vigilenta si imbunatateste performanta mentala si fizica pe termen scurt.

De asemenea, un raport din 2013 publicat de School of Sport and Exercise Science de la Universitatea din Birmingham a constatat chiar ca timpii de putere si de performanta atletica au fost semnificativ mai rapid in randul barbatilor adulti care au baut bauturi cu cofeina si cafea inainte de a face miscare, comparativ cu grupurile placebo si decofeina.

-Stimularea functiilor cognitive

Cafeaua este cunoscuta pentru capacitatea sa de a imbunatati atentia, concentrarea si vigilenta datorita continutului sau de cofeina. Cofeina blocheaza adenozina, un neurotransmitator care induce somnolenta, si astfel stimuleaza activitatea cerebrala. Studii multiple au aratat ca un consum moderat de cafea poate imbunatati performanta cognitiva si timpul de reactie.

De asemenea, cafeaua si cofeina au fost studiate pe larg ca  tratamente naturale pentru boala Alzheimer, precum si pentru alte afectiuni neurologice. De exemplu, intr-un studiu efectuat pe soareci, carora li s-a administrat cofeina in apa lor de baut de la varsta adulta si pana la varsta inaintata, au aratat protectie impotriva tulburarilor de memorie si niveluri mai scazute ale creierului proteinei anormale (beta-amiloid sau Abeta) despre care se crede ca este centrala. la dezvoltarea Alzheimer. Soarecii „in varsta”, cu deficiente cognitive, au prezentat restabilirea memoriei si niveluri mai scazute de abeta cerebrala dupa doar una sau doua luni de tratament cu cafeina.

In plus, s-a dovedit ca ajuta la boala Parkinson, un studiu publicat in Neurology a constatat o „reducere dramatica a riscului” de a dezvolta boala Parkinson pentru persoanele care au baut cafea, cu un risc de pana la cinci ori mai mic pentru persoanele care au baut mai mult de patru cani pe zi.

-Reducerea riscului de boli neurodegenerative

Cercetarile sugereaza ca un consum regulat de cafea poate fi asociat cu un risc redus de dezvoltare a bolii Alzheimer si Parkinson. Un studiu publicat in „Journal of Alzheimer’s Disease” a indicat ca consumul de cafea poate reduce riscul de Alzheimer cu pana la 65% . De asemenea, alte studii arata o reducere cu 30-60% a riscului de Parkinson la consumatorii de cafea .

-Protectie impotriva diabetului de tip 2

Mai multe studii au evidentiat o legatura intre consumul de cafea si un risc redus de diabet de tip 2. Potrivit unei meta-analize publicate in „Diabetologia”, consumul de cafea poate reduce riscul de diabet de tip 2 cu aproximativ 7% pentru fiecare ceasca de cafea consumata pe zi.

Se crede ca acidul clorogenic, unul dintre principalii antioxidanti gasiti in cafea, ar putea reduce, de asemenea, absorbtia de glucoza din alimentele zaharoase sau bogate in carbohidrati. Acest lucru ar putea incetini eliberarea zaharului in fluxul sanguin dupa o masa si poate fi benefic pentru prevenirea rezistentei la insulina.

-Beneficii pentru ficat

Consumul de cafea a fost asociat cu un risc redus de boli hepatice, inclusiv ciroza si cancer hepatic. Un studiu din „Hepatology” a aratat ca consumul de patru sau mai multe cesti de cafea pe zi poate reduce riscul de ciroza hepatica cu pana la 80% .

Riscurile consumului de cafea

-Probleme cardiovasculare

Desi studiile sunt contradictorii, unele cercetari sugereaza ca un consum excesiv de cofeina poate creste temporar tensiunea arteriala, ceea ce ar putea reprezenta un risc pentru persoanele cu hipertensiune arteriala. Totusi, pentru majoritatea oamenilor, consumul moderat de cafea nu pare sa fie asociat cu un risc crescut de boli cardiovasculare pe termen lung.

-Tulburari de somn

Cofeina poate perturba somnul, mai ales daca este consumata in a doua parte a zilei. Aceasta poate duce la insomnie sau la reducerea calitatii somnului, afectand astfel sanatatea generala si performanta zilnica.

-Poate cauza probleme digestive

Greata, varsaturile si diareea sunt doar cateva dintre potentialele efecte secundare asociate consumului de cafea. Acest lucru este cauzat de eliberarea de gastrina, un tip de hormon care stimuleaza miscarea in tractul digestiv. De asemenea, studiile arata ca cofeina poate agrava simptomele bolii de reflux gastroesofagian (GERD), care este o afectiune caracterizata prin arsuri la stomac, greata si eructatii.

-Anxietate si stres

Consumul excesiv de cofeina poate amplifica simptomele de anxietate si stres. Cofeina stimuleaza sistemul nervos central, ceea ce poate duce la stari de nervozitate si palpitatii.

-Dependenta de cofeina

Consumul regulat de cafea poate duce la dependenta de cofeina. Simptomele de sevraj includ dureri de cap, oboseala, iritabilitate si dificultati de concentrare, ceea ce poate afecta negativ calitatea vietii.

Pentru majoritatea oamenilor, consumul moderat de cafea, adica 3-4 cesti pe zi, este considerat sigur si poate face parte dintr-un stil de viata sanatos. Ca intotdeauna, este esential sa ascultam corpul nostru si sa ajustam consumul de cafea in functie de nevoile noastre individuale.

Vezi si: Inka – o bautura din cereale care poate inlocui cu succes cafeaua, la nevoie

Vezi si: Cand sa nu bei cafea. Consumata dupa anumite medicamente si bauturi, iti poate dauna

Vezi si: Cicoarea, planta minune care inlocuieste cafeaua

Referințe

  1. Healthline – Coffee and Mental Alertness
  2. Journal of Alzheimer’s Disease – Coffee Consumption and Reduced Risk of Alzheimer’s
  3. Parkinson’s Disease and Coffee
  4. Diabetologia – Coffee and Type 2 Diabetes
  5. Hepatology – Coffee and Liver Disease
  6. The American Journal of Clinical Nutrition – Coffee and Cardiovascular Risk
  7. Sleep Foundation – Caffeine and Sleep
  8. Mayo Clinic – Caffeine: How Much is Too Much?
  9. National Institute on Drug Abuse – Caffeine Dependence

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

Articole asemanatoare

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Comunitatea Sfat naturist

81,573FaniÎmi place
1,785CititoriConectați-vă
64CititoriConectați-vă

Cele mai citite articole