10 obiceiuri simple care prelungesc viata

10-obiceiuri-simple-care-prelungesc-viata

Oamenii de stiinta sunt in continua cautare de modalitati de a prelungi durata de viata a omului. Ca societate, suntem fascinati de indivizi care traiesc pana in anii nouazeci si peste. Care sunt obiceiurile lor de longevitate?

Oamenii de stiinta au facut progrese impresionante catre extinderea sperantei de viata. Au redus ratele mortalitatii infantile, au dezvoltat medicamente pentru a preveni decesele cauzate de boli si cred ca intr-o zi, vom putea trai pana la o mie de ani.

Cu toate acestea, inca nu exista nicio potiune anti-imbatranire magica, chiar si cu unele dintre cele mai recente descoperiri. Cel mai bun mod de a va prelungi viata este prin practicarea comportamentelor sanatoase ale stilului de viata. Puteti adauga ani la viata – si viata la anii vostri – adoptand aceste zece obiceiuri pentru longevitate.

Obiceiuri pentru longevitate

Mancati o multime de plante

Consumul unei varietati largi de fructe, legume, leguminoase, nuci, seminte si cereale integrale va poate reduce riscul de boli si va poate ajuta sa traiti mai mult. Exista multe studii care leaga o dieta bogata in plante cu un risc mai mic de deces prematur si un caz mai scazut de boli precum cancerul, bolile de inima si bolile cardiovasculare.

De fapt, exista mai multe studii care arata ca o dieta vegetariana sau vegana poate reduce riscul de deces prematur cu doisprezece pana la cincisprezece procente. De asemenea, va pot reduce riscul de a muri de cancer, boli de inima sau rinichi sau boli legate de hormoni cu 29 pana la 52%.

Unul dintre principalele motive pentru care consumul multor alimente pe baza de plante este un obicei bun pentru longevitate se datoreaza nivelurilor de antioxidanti din aceste alimente. Substantele chimice specializate va ajuta corpul sa repare unele dintre daunele care apar pe masura ce imbatraniti. Cu cat mancati mai multi antioxidanti, cu atat mai mult va fi disponibil organismului pentru a-i repara tesuturile.

Totusi, acest lucru nu inseamna ca trebuie sa fiti un vegetarieni stricti. Consumul de cantitati moderate de carne si produse de origine animala poate face parte dintr-o dieta sanatoasa. Ideea este sa va asigurati ca majoritatea meselor provin din plante.

Ramaneti activi fizic

Acesta este unul dintre cele mai importante obiceiuri pentru longevitate. Probabil ati auzit expresia „daca nu o folositi, o pierdeti” si acest lucru nu ar putea fi mai adevarat pentru corp. Pe masura ce imbatraniti, a ramane activ devine si mai imperativ.

O revizuire din 2015 a constatat ca persoanele care au facut miscare in mod regulat au avut un risc de deces precoce cu 22% mai mic, chiar si pentru cei care au exercitat mai putin de 150 de minute pe saptamana recomandate. Oamenii care au atins valoarea de 150 de minute si-au redus riscul cu 28%, iar cei care au trecut dincolo de acest lucru si-au redus cu 35%.

Nu fumati

Exista o legatura puternica intre fumat, boala si moarte timpurie. De fapt, studiile arata ca persoanele care fumeaza pot pierde pana la zece ani din viata lor. De asemenea, au de trei ori mai multe sanse sa moara prematur decat cei care nu mor.

Daca deja fumati, nu este prea tarziu sa renuntati. Cercetarile au aratat ca renuntarea la 35 de ani poate creste durata de viata cu 8,5 ani, iar renuntarea la saizeci de ani ar putea adauga aproape patru ani vietii.

Dormiti suficient

A avea somn regulat este unul dintre cele mai importante obiceiuri pentru longevitate. Acest lucru nu inseamna doar sa dormiti suficient, ci si sa va culcati si sa va treziti dimineata, la aceleasi ore in fiecare zi.

De fapt, studiile au descoperit ca a dormi mai putin de cinci pana la sapte ore pe noapte poate creste riscul de deces precoce cu 12%. Totusi, mai mult nu este intotdeauna mai bine. De asemenea, au descoperit ca a dormi mai mult de opt pana la noua ore pe noapte va poate reduce durata de viata cu aproape 40%.

Reduceti stresul

Stresul si anxietatea cronica pot avea un impact profund asupra sperantei de viata. De fapt, femeile care sufera de stres si anxietate au de doua ori mai multe sanse sa moara din cauza bolilor de inima, accident vascular cerebral sau cancer pulmonar.

In mod similar, barbatii cu niveluri ridicate de stres si anxietate au de trei ori mai multe sanse sa moara prematur decat cei cu niveluri mai scazute de stres.

De asemenea, stresul va poate scurta indirect durata de viata prin declansarea de comportamente negative. Acestea ar putea include mancare confortabila, fumat si nedormire. Din acest motiv, este important sa incercati sa reduceti cantitatea de stres din viata voastra. Eliminarea factorilor de stres inutili este un prim pas bun. Folosirea tehnicilor de relaxare, cum ar fi meditatia sau yoga, sau timpul liber poate ajuta, de asemenea. Incercati sa faceti o baie cu sare Epsom si sa stati inmuiati timp de 20-30 de minute.

Mentineti creierul activ

Potrivit scolii medicale de la Harvard, imbratisarea provocarilor mentale este unul dintre principalele obiceiuri de longevitate care separa super-agerii de noi. Aceasta inseamna sa alegeti in mod intentionat sa faceti lucruri la care in mod normal nu excelati.

De exemplu, daca va plac jocurile legate de cuvinte, cum ar fi cuvintele incrucisate, incercati un joc matematic precum Sudoku. Sau incercati sa faceti ceva pentru care in mod normal ati fi cerut ajutor – cum ar fi asamblarea unor mobilier IKEA sau calcularea impozitelor pe venit.

Expertii de la Harvard sugereaza, de asemenea, desfasurarea de activitati de agrement pentru care este posibil sa nu fi avut timp in trecut. Aceasta ar putea include aderarea la un grup de teatru, scrierea de poezie sau invatarea unei limbi noi. Desigur, de fiecare data cand incercati ceva nou, ar trebui sa va pregatiti sa va simtiti frustrat, dar acolo este beneficiul. La fel ca si cu exercitiile fizice, cu cat va impingeti creierul sa invete lucruri noi, cu atat veti obtine mai multe lucruri benefice.

Beti moderat

Daca alegeti sa beti alcool, ar trebui sa faceti acest lucru moderat daca doriti sa imbunatatiti longevitatea. Consumul ridicat de alcool va poate creste riscul de boli hepatice, cardiace si pancreatice. De asemenea, va poate creste riscul general de deces precoce.

Consumul moderat de alcool, pe de alta parte, va poate reduce riscul de deces precoce cu pana la 18%. Vinul este deosebit de benefic in acest caz, datorita continutului sau de polifenoli.

Acestea fiind spuse, nu este nevoie sa incepeti sa beti alcool daca nu faceti deja acest lucru. Nu exista cercetari puternice care sa indice ca un consum moderat de alcool ofera mai multe beneficii decat abtinerea completa.

Faceti-va si pastrati-va prietenii

A ramane in contact cu prietenii este un obicei important pentru longevitate.

Desi nu stim exact de ce, petrecerea unui timp de calitate cu prietenii si familia pare sa va mareasca durata de viata. De fapt, cercetarile arata ca mentinerea unei retele sociale sanatoase va poate ajuta sa traiti cu pana la 50% mai mult.

Pentru toti introvertitii aflati acolo, iata vestea buna: nu aveti nevoie de o armata de prieteni pentru a profita de beneficiile longevitatii conexiunii sociale. Un studiu din 2001 a constatat ca, chiar daca ai doar trei prieteni buni, poti reduce riscul de moarte timpurie cu 200%.

Motivele pentru care a avea prieteni va imbunatateste durata de viata sunt mai putin clare decat cifrele. S-ar putea ca prietenii sa va ajute sa reactionezi mai bine la stres. S-ar putea, de asemenea, sa aveti mai putine sanse sa va asumati comportamente riscante sau sa aveti mai multe sanse sa va ingrijiti. Oricare ar fi motivul, a avea conexiuni semnificative in viata ar putea ajuta sa traiesti mai mult.

Munciti din greu

Potrivit unui studiu publicat in cartea „Proiectul Longevitate: descoperiri surprinzatoare pentru sanatate si viata lunga din studiul de referinta de opt decenii”, oamenii muncitori traiesc mai mult. Studiul a urmarit peste cincisprezece sute de copii din anii 1920 pana la moartea lor. Rezultatele au aratat ca trasatura de personalitate constiincioasa si muncitoare a prelungit viata cu o medie de doi pana la trei ani.

Exista multe motive posibile pentru acest lucru, dintre care unul ar putea fi faptul ca copiii mai constiinciosi au avut tendinta de a evita riscurile. De asemenea, au fost mai predispusi sa intre in relatii stabile, care pot imbunatati, de asemenea, sanatatea, fericirea si longevitatea.

Prioritizati fericirea

Acesta ar putea fi unul dintre cele mai importante obiceiuri pentru longevitate. Fericirea va imbunatateste starea de spirit si astfel va poate ajuta sa traiesti mai mult. O analiza a 35 de studii a constatat ca persoanele care sunt mai fericite pot trai cu pana la 18% mai mult decat cele care nu sunt.

La fel ca in cazul reducerii stresului, este important sa faceti activ lucruri pentru a va face sa va simtiti mai fericiti. A iesi afara si a petrece timpul in natura poate ajuta cu adevarat. A fi cu prietenii si familia va poate face sa va simtiti mai fericiti.

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...