De ce sunt smochinele cele mai hranitoare fructe

beneficii smochine

Fiind unul dintre pomii fructiferi cultivati inca din Antichitate, smochinul s-a extins in toata zona din jurul Marii Egee si a devenit foarte apreciat de vechii greci. Cand a ajuns la Roma, smochinul a fost inchinat zeului Bacchus, fiind apoi prezent in cadrul ceremoniilor religioase.

Oamenii din vechime au considerat intotdeauna ca smochinele sunt aducatoare de sanatate si le-au folosit in tratamentul multor afectiuni. Aceasta credinta in puterea tamaduitoare a smochinelor si-a gasit recent o surprinzatoare justificare.

Smochinul are in compozitia sa numeroase substante sanatoase: 84% apa, proteine 1%, glucide 15-18%, materii azotate, celuloza, acizi, pectina, vitamina A, B1, B2, C, PP, latex, lipodiastaza (enzima analoga sucului pancreatic), amilaza, proteoza, enzime, minerale (fier, fosfor, sodiu, calciu, magneziu, brom). Fructele contin beta-caroten, flavonoide si o enzima numita ficina, care ajuta la digestie.

Smochinele proaspete se pot consuma coapte si crude iar cele uscate se pot consuma ca atare sau preparate in compot de fructe uscate. Smochinele proaspete furnizeaza o energie de 43 kcal/100g, iar cele uscate 213 kcal/100g. Indiferent de forma lor sunt foarte hranitoare.

smochibe verzi

Faptul ca smochinele au fost folosite pentru dieta in tratamentul traditional al tumorilor maligne in toata lumea, a trezit interesul unui grup de cercetatori japonezi, in ultima parte a anilor ’70. Acestia au studiat efectul sucului de smochine asupa cobailor carora li se implantasera tumori. Greutatea tumorilor cobailor tratati astfel, s-a redus cu 39%, in comparatie cu greutatea tumorilor unui grup netratat. Studiile care au urmat au izolat compusul activ, care se numeste benzaldehida. Cand acest compus a fost administrat la oamenii bolnavi de cancer, a fost chiar mai eficient decat in cazul cobailor. Evident, in smochine exista un agent carcinostatic si fructul merita sa se alature pe lista alimentelor care au demonstrat o oarecare capacitate de a lupta impotriva acestei boli.

Smochinele sunt, de asemenea, o sursa excelenta de fibre vegetale care sunt indicate pentru reducerea colesterolului.

E placut sa stim ca doua smochine mari, crude, chiar daca sunt atat de dulci, au doar 100 de calorii. Un frct dulce este un mod sanatos de a satisface pofta de zahar (care adesea face parte din sindromul premenstrual). Dupa cum s-a demonstrat, dulciurile calmeaza starea nervoasa asociata acestui sindrom.

La aceeasi greutate, smochinele sunt mai bogate in calciu decat laptele de vaca si contin mai mult potasiu decat bananele.

Cea mai utilizata proprietate a smochinelor, de-a lungul timpului, a fost cea laxativa. Preparate in mai multe feluri, smochinele pot combate eficient constipatia.

Prin continutul ridicat de calciu si fosfor, de doua ori mai mult decat laptele, consumul de smochine poate preveni osteoporoza. 5-6 smochine con?in la fel de mult calciu ca o jumatate de ceasca de lapte degresat.

Acest fruct este un aliment foarte alcalin, prin urmare, ajuta la reglarea pH-ului corpului. Smochinele sunt bogate in polifenoli si flavonoide. Acesti compusi sunt antioxidanti, care previn problemele provocate de radicalii liberi. Ele sunt bogate in fibre alimentare, care protejeaza si impotriva cancerului de colon si de san.

Crude sau uscate, smochinele trebuie sa fie incluse in dieta noastra. Fructele uscate au un continut nutritional ridicat, fiind potrivite mai ales vegetarienilor. In smochinele uscate se afla mai mult calciu decat in orice alte fructe, o singura portie de smochine uscate inseamna 12% din necesarul zilnic de calciu. De asemenea, in afara de calciu, in smochine mai exista si o cantitate buna de fier, necesar organismului pentru a transporta oxigenul la celulele din sange.

smochine uscate

Smochinele ajuta la scaderea tensiunii arteriale si pentru reducerea riscului cardiovascular, datorita continutului lor bogat in potasiu.

Un alt beneficiu extrem de important al consumului de smochine este acela ca ajuta la inlocuirea dulciurilor preparate cu zahar rafinat si satisface pofta de dulce, deoarece smochinele contin zaharuri naturale care permit calmarea apetitului emotional. Un studiu medical a demonstrat ca persoanele care consuma smochine in mod regulat tind sa aiba nivelele de zahar din sange mai echilibrate decat persoanele care nu obisnuiesc sa le consume.

Datorita aportului lor de fier, smochinele sunt un aliment foarte bun pentru prevenirea si reducerea anemiei.

Sfaturi utile:

Smochina poate fi gasita in diferite varietati si culori. Cand alegem smochine proaspete, trebuie sa cautam fructe carnoase, fara pete si cu un miros placut; mirosul acru este semn ca fructele sunt prea coapte.

Smochinele proaspete nu se mentin prea bine, ele trebuie consumate imediat. Smochinele uscate, pe de alta parte, se gasesc tot timpul anului in magazine si tin 1 luna sau mai mult in dulap. Dupa ce cutia este deschisa, este bine sa le punem in frigider.

Smochinele sunt delicioase in starea lor naturala, dar si uscate. Pentru ca la noi se gasesc mai des in varianta uscata, va recomandam ca inainte de a le consuma sa le lasati la rehidratat pentru cateva ore intr-un vas cu apa.
smochine hidratate

*Acest articol este doar informativ. Pentru un diagnostic corect, va recomandam sa consultati si sfatul unui medic specialist.

Daca v-a placut acest articol, alaturati-va, cu un Like, comunitatii de cititori de pe pagina noastra de Facebook.

 

You may also like...