Zincul, un nutrient important pentru imunitate. De ce avem nevoie de el pe perioada pandemiei

zinc-nutrient-important-pe-perioada-pandemiei

In plina pandemie, organismul are mare nevoie de intarire naturala, pentru a reusi sa lupte la eficienta optima pentru a omora orice fel de virus. Zincul este un oligoelement mineral indispensabil organismului. Fara el, determinam scaderea imunitatii, experimentam manifestari cutanate neplacute, iar lipsa zincului la copii incetineste cresterea acestora. Iata de ce avem nevoie de zinc, mai ales in aceasta perioada de pandemie.

Zincul nu este produs de organism, se poate lua doar din alimente sau suplimente

Organismul nu poate produse singur zinc, de aceea este important sa consumam alimente ce contin zinc sau sa luam suplimente alimentare cu zinc.

Organismul unui om contine aproximativ 2-3 grame de zinc, acesta fiind distribuit in mare parte in celule, mai ales la nivelul oaselor, tesuturilor, fluidelor si organelor interne.

Iata cele mai importante beneficii ale zincului:

  • contribuie la buna functionare a tiroidei, a sistemului imunitar, a aparatului reproducator si a functiei cognitive;
  • zincul activeaza celulele T – acestea sunt responsabile cu functionarea otpima a sistemului imunitar. Un nivel scazut de zinc creste posibilitatea aparitiilor de infectii;
  • fara zinc, procesul de diviziune celulara poate fi compromis. Acest proces este foarte important pentru dezvoltarea si functionarea completa a organismului;
  • zincul este un antioxidant puternic. Aceasta proprietate il face un bun inamic al radicalilor liberi, luptand astfel impotriva imbatranirii si aparitiei bolilor, inclusiv boli cardiovasculare;
  • zincul ajuta aparatul reproducator, mentinand fertilitatea. Acesta contribuie la ovulatia femeilor si la producerea de material seminal si testosteron la barbati;
  • absorbtia de calciu din oase depinde de un nivel adecvat de zinc. Asadar, pentru dezvoltarea si mentinerea sanatatii oaselor, dar si pentru recuperare in cazul unei fracturi, zincul este esential;
  • zincul ajuta la transportul vitaminei A in organism. Aceasta la randul ei ajuta la sinteza de rodopsina, un pigment fotoreceptor din retina, care este absolut necesar pentru mentinerea vederii normale;
  • zincul ajuta functia cognitiva, fiind un element esential in procesul in invatare. Acesta are un rol important in pentur modul in care neuronii comunica intre ei. Intr-un studiu facut pe persoane cu varste cuprinse intre 55 si 87 de ani, rezultatele au concluzionat ca zincul ajuta la functionarea normala a creierului si a functiei cognitive;
  • zincul ajuta la procesul de descompunere a proteinelor, lipidelor, carbohidratilor si acizilor nucleici. Este de mare ajutor pentru metabolizarea normala a nutrientilor;
  • zincul contribuie la reducerea impulsivitatii si hiperactivitatii persoanelor cu ADHD, asa cum s-a aratat intr-un studiu;
  • zincul este element important pentru par, unghii si piele, fiind de mare ajutor celulelor care se divid.

Carentele de zinc pot duce la dezechilibre mari in organism

In 1963 s-a observat ca in Orientul Mijlociu a existat o carenta importanta de zinc in randul populatiei, ce a dus la scaderea drastica a imunitatii, la infectii recurente si la decesele pacientilor la varsta de 25 de ani din cauza deficitului de zinc.

Cercetarile au aratat ca o carenta importanta de zinc este asociata cu probleme de dezvoltare a celulelor imunitare de tip B. Zincul este un element esential in structura a peste 3.000 de proteine din organismul uman.

Cum sa va luati aportul de zinc din alimente

Zincul poate fi luat sub forma de suplimente, insa el se gaseste in numeroase alimente, ce ar trebui introduse in dieta zilnica.

Proteinele de origina animala, precum carnea rosie (miel, vita, oaie, porc), carne de pui. 80 de grame de carne de vita contin 9 miligrame de zinc. Apoi, lactatele, ouale sunt surse bune de zinc – 100 de grame de iaurt contin 3 miligrame de zinc.

Fructele si legumele proaspete contin zinc. Consumati din plic broccoli, sparanghel, sfecla rosie, cartofi, ciuperci, varza, varza de Bruxelles, spanac, rosii, salata verde, dovleac. Dintre fructe consumati ananas, portocale, banane, caise, mango, capsuni. O portie de 100 de grame de borccoli fiert contine 4 miligrame de zinc, iar 100 de grame de portocale contin 2 miligrame de zinc.

Consumati orice fel de tip de nuci, precum migdale, nuci, arahide, caju, fistic, alune, arahide. 100 de grame de migdale contin 3 miligrame de zinc.

Pestele si frcutele de mare sunt surse foarte bune de zinc, consumati-le cu incredere. Dintre cele mai bune sunt somonul, midiile, sardinele, tonul, scoicile, homarul, crabul. 100 de grame de ton contin 8 miligrame de zinc.

Dozele de zinc recomandate zilnic in functie de varsta si sex

Doza zilnica de zinc depinde in functie de varsta si sex. Sugarii pana la 6 luni au nevoie de 2 miligrame de zinc pe zi. De la 7 luni la 3 ani, copilasii au nevoie de 3 miligrame de zinc, si baieteii si fetitele. Copiii intre 4-8 ani au nevoie de 5 miligrame de zinc pe zi. Intre 9 si 13 ani, organismul copiilor are nevoie de 8 miligrame de zinc.

Adolescentii baieti intre 14 si 18 ani au nevoie de 11 miligrame de zinc pe zi, iar fetele de 9 miligrame. Adultii barbati au nevoie de 11 miligrame de zinc pe zi, in timp ce femeile doar de 8 miligrame. In sarcina si alaptare, organismul mamelor are nevoie de 11-12 miligrame de zinc pe zi.

Vezi si:

14 alimente cu aproape nicio calorie si cu multi nutrienti

Alimente care contin magneziu

You may also like...