Zincul – ce rol are pentru organismul nostru

zinc

Zincul este un oligoelement mineral indispensabil organismului nostru. Fara el, determinam scaderea imunitatii, experimentam manifestari cutanate neplacute, iar lipsa zincului la copii incetineste cresterea acestora. Iata de ce avem nevoie de zinc, mai ales in aceasta perioada de pandemie.   

Organismul unui om contine aproximativ 2-3 grame de zinc, acesta fiind distribuit in mare parte in celule, mai ales la nivelul oaselor, tesuturilor, fluidelor si organelor interne.

Zincul poate fi luat sub forma de suplimente, insa el se gaseste in numeroase alimente, ce ar trebui introduse in dieta noastra zilnica.

Surse de zinc:

Alimente bogate in proteina de origine animala (carne de vita, porc, oaie, miel sau pui), peste si fructe de mare (somon, sardine, ton, homar, scoici, crab sau midii), produse lactate si oua, legume (broccoli, sfecla rosie, ciuperci, cartofi, sparanghel, varza, morcovi, varza de Bruxelles, salata verde, dovleac, spanac, rosii, usturoi), fructe (afine, ananas, mango, capsuni, portocale, banane, caise, piersici, cirese, pere, mere, smochine), fructe oleaginoase (caju, arahide, migdale, alune, fistic, nuci, castane), germenii de grau, cereale integrale.

Necesar: 15-20 mg/zi la adulti, copii 3-8 mg/zi, adolescenti 9-11 mg/zi.

Vezi si: Deficienta de zinc ne expune la infectii. Care sunt semnele carentei si cele mai bune alimente din care sa va luati acest mineral

Atentie: stresul poate duce la eliminarea a peste 8 mg de Zinc pe zi pe cale urinara, in timp ce cura citostatica ii reduce absorbtia si-i mareste eliminarea. De asemenea, medicatia diuretica, alcoolismul, dieta bogata in fosfor si fibre vegetale (la un aport de peste 50 g pe zi!), sarcina si alaptarea sunt stari insotite de pierderi mari de Zinc.

Zincul – Beneficii pentu sanatate:

-Zincul este un antioxidant redutabil pentru radicalii liberi. Acest mineral are rolul de a reduce stresul oxidativ din organism, anuland efectele radicalilor liberi. Se stie ca stresul oxidativ favorizeaza imbolnavirea si slabeste organismul.

-Grabeste vindecarea si cicatrizarea ranilor. Zincul stimuleaza enzimele si proteinele, care protejeaza pielea de infectii, mentin inflamatia sub control si produc altele noi, care regenereaza pielea.

-S-a constatat ca in SIDA si diabetul zaharat exista concentratii sangvine foarte scazute ale Zincului, iar suplimentarea alimentatiei cu acest metal a adus beneficii semnificative.

-Previne si trateaza depresiile, alaturi de cupru.

-Este extrem de util in boala Wilson, ajutand la eliminarea excesului de cupru.

-Reduce semnificativ frecventa racelilor

-Este un metal cu efecte puternice antitumorale. Zincul ajuta la intarirea sistemului imunitar bacterian. Astfel, organismul nostru are nevoie de zinc pentru a activa celulele T, adica limfocitele folosite de sistemul imunitar.

-Este un antagonist al Calciului, mentinand sanatatea sistemului osos.

-Intervine in formarea normala a globulelor sangvine (rol antianemic si antileucemic). Stimuleaza cresterea numarului de leucocite (globule albe) in periferie.

-Previne si combate eficient degenerarea maculara (petei galbene de pe retina). Zincul, impreuna cu vitamina A, produce pigmentul denumit melanina, care are si rol protector pentru ochi. Deficitul de zinc accelereaza procesul de degenerescenta maculara, care afecteaza ochiul pe masura ce trec anii. Totodata, deficitul de zinc afecteaza vederea pe timp de noapte.

-Creste potenta si mareste dorinta sexuala (prin stimularea secretiei testosteronului – pe care prolactina l-ar inhiba – la ambele sexe).

-Zincul este esential si pentru femei, ajutand la reglarea nivelului de estrogen. Acesta creste pe masura ce estrogenul creste, facilitand ovulatia, iar apoi scade dupa ce ovulul este eliberat. Zincul poate regla functiile ovariene, regland totodata si ciclul menstrual, amelioreaza simptomele din timpul menstruatiei si mai ales crampele.

-Protejeaza organismul de efectele toxice ale Cadmiului si Plumbului, inhibandu-le absorbtia lor din intestin.

-Favorizeaza eliminarea CO2-ului din celule.

-Participa la sinteza colagenului.

-Asigura sensibilitatea gustativa, olfactiva si tactila normala.

-Ajuta la disparitia petelor galbene si a striurilor unghiale.

-Favorizeaza contractiile musculare.

-Sunt studii in curs referitoare la utilitatea sa in tratamentul schizofreniei, acneei juvenile si al ulcerului gastric si duodenal. Rezultatele preliminare insa sunt promitatoare.

-Este un antiartritic bun.

-Inhiba secretia de prolactina, care daca ar stimula productia de testosteron, ar determina o hipertrofie prostatica. Mentine astfel glanda la dimensiuni normale si se opune adenomului de prostata.

-Este un inductor enzimatic pentru enzimele care contribuie la transcrierea corecta a informatiei genetice de la nivelul ADN si ARN. S-a descoperit ca in sangele bolnavilor de SIDA cantitatea de Zinc este foarte redusa, si se presupune ca suplimentarea cu Zinc a dietei acestor pacientilor ar avea rezultate notabile impotriva bolii.

Iata si alte beneficii:

  • Participa la metabolismul vitaminei A
  • Asocierea Zinc + Cupru realizeaza beneficii notabile in dereglarile hipofizo-ovariene si testiculare
  • Asocierea Zinc + Cobalt + Nichel este utila in tulburari pancreatice si hipofizare
  • Asocierea Zinc + Magneziu + Fier contribuie la cresterea capacitatii de memorizare
  • Asocierea Zinc + Magneziu + vitamina B6 determina cresterea concentratiei plasmatice a testosteronului

Vezi si: Manganul – ce rol are pentru organismul nostru

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...