Verdeturi de primavara care ajuta la buna functionare a organismului si te protejeaza de boli grave

Pentru a beneficia la maxim de pe urma bogatiei de fitonutrienti din verdeturi este important sa le consumam cat mai aproape de momentul recoltarii. Sub forma de salate, in supe, ciorbe, tocanite, garnituri diverse, verdeturile ar trebui incluse zilnic in meniul nostru.

Cu un continut caloric redus, deoarece contin doar cateva grame de glucide, beneficiul lor vine din multitudinea de substante bioactive pe care ni le ofera, adica vitamine, minerale, fitonutrienti. Aceste substante, prezente in cantitati mici, sau uneori foarte mici, variaza enorm de la un tip de leguma la celalalt. Ele sunt esentiale pentru buna functionare a organismului, precum si in protectia impotriva celor mai de temut boli.

Iata de ce verdeturile ajuta la buna functionare a organismului si te protejeaza de boli grave:

-In frunzele verzi exista compusi benefici intr-o concentratie foarte mare. Conform studiilor, cu cat frunza este expusa mai mult la soare, cu atat va avea nevoie de o concentratie mai mare de antioxidanti/pigmenti pentru a face fata energiei preluate, ca atare va fi mai inchisa la culoare. Iar noi vom avea un beneficiu mai mare din consumul de verdeturi cu frunza mai inchisa la culoare, ca de exemplu: spanac, loboda rosie versus verde, stevie, urzici, partea mai verde a salatei.

-Verdeturile previn oxidarea ADN-ului celular si astfel scad riscul aparitiei celulelor canceroase. Au potential de a inhiba cresterea celulelor canceroase. Verdeturile sunt bogate si in vitamine din grupul B, in special vitamina B1, acid folic (spanacul este vedeta in privinta continutului de acid folic), minerale precum calciu, fier, magneziu, fosfor, potasiu, iar carotenoizii sunt si precursori de vitamina A.

Absorbtia fierului este crescuta de mediul acid si prezenta vitaminei C. Trebuie stiut faptul ca, desi spanacul are un continut ridicat de calciu, respectiv fier, contine si cantitati semnificative de oxalati, care fac calciul insolubil, reducand-i absorbtia, precum si fitati care reduc absorbtia fierului. Acest neajuns poate fi anulat prin oparirea spanacului. Apa ramasa nu se mai foloseste.

In general, verdeturile au un continut ridicat de fier anorganic, pe care corpul nostru il valorifica (absoarbe) mai greu decat pe cel din produsele animale. Absorbtia fierului este crescuta de mediul acid si prezenta vitaminei C, de aceea este importanta asezonarea salatelor cu suc de lamaie sau otet.

-Dupa cum spuneam si mai sus, verdeturile ar trebui consumate cat mai aproape de momentul recoltarii. O parte din compusi, mai ales vitamina C, isi reduc concentratia la cateva zile dupa recoltare.

-Pe langa abundenta in antioxidanti, vitamine si minerale, verdeturile ne ofera si un aport important de fibre. Fibrele sunt acele parti din plante pe care practic nu le putem digera, insa dau consistenta scaunului si sunt esentiale pentru mentinerea unui tranzit intestinal normal. Prin acest fapt si prin proprietatea de a lega toxinele aduse prin aportul alimentar (impiedicand/ reducand absorbtia acestora), reduc semnificativ expunerea noastra la eventualii compusi nocivi din alimentatie. Portia de verdeturi pe care trebuie sa o avem la o masa este cat incape in causul celor doua palme proprii unite, sau jumatate din farfuria cu mancare la o masa.

-Fiecare frunza comestibila are propriul amestec de substante cu rol antioxidant -de exemplu, sunt sute de tipuri de carotene. La randul ei, fiecare tip de substanta cu rol antioxidant va avea capacitatea de a ne proteja fata de un anumit tip de rau molecular sau de a ne ajuta la regenerarea unei anumite molecule protectoare. De aceea, este recomandabil ca in aceasta perioada sa consumam prin rotatie toate verdeturile care sunt la dispozitie.

Sursa: adevarul.ro

*Acest articol este doar informativ. Pentru un diagnostic corect, va recomandam sa consultati si sfatul unui medic specialist.

Daca v-a placut acest articol, alaturati-va, cu un Like, comunitatii de cititori de pe pagina noastra de Facebook.

You may also like...