Un epidemiolog cere deschiderea tuturor scolilor. Iata argumentele sale

un-epidemiolog-cere-redeschiderea-scolilor

Un epidemiolog american ofera raspunsuri la intrebari legate de siguranta copiilor, profesorilor si familiilor.

Covid-19 a fortat mai multa lume sa ia decizii complexe, cu putine informatii si indrumari de multe ori contradictorii din partea autoritatilor. Vara este de obicei sezonul care ofera relaxare pana tarziu in aer liber, dar anul acesta nu ofera deloc liniste. Multi dintre noi ne gandim deja la toamna si la soarta scolilor.

Ce vom face cu copiii nostri? Ii putem trimite cu adevarat inapoi la scoala? Daca ii tinem acasa, vor uita sa citeasca? Daca ii trimitem la scoala, care ar putea fi consecintele? Traim un cosmar, dar in acest punct ne aflam. Optiunile sunt pline de incertitudine.

Epidemiologul scrie pe vox.com urmatoarele: „Sunt tatal a trei fete cu varste cuprinse intre 16, 13 si 10 ani si, ca orice parinte din America, sunt ingrijorat de venirea toamnei.

Sunt, de asemenea, medic si epidemiolog de boli infectioase si am petrecut ultimele patru luni cu capul in dovezi stiintifice despre Covid-19, proiectand politici de control al infectiilor pentru spitalul meu si ingrijind pacientii pe prima linie. Servesc in comisia de redeschidere a sinagogii mele si a scolii de care apartin. Ma interesez de soarta afacerilor pe masura ce se redeschid.

Am un loc in primul rand in cazul pandemiei coronavirusului, atat ca parinte, cat si ca profesionist. In ambele roluri, aud aceleasi intrebari, repetate tot mai des: „Copiii nostri vor fi in siguranta?” „Profesorii nostri vor fi in siguranta?” „Vor aduce copiii Covid-19 acasa in familia noastra?” „Deschiderea scolilor va duce la un al doilea val si la carantina?” „Care sunt riscurile de a nu se redeschide scolile?”

Mi-am petrecut timp examinand datele si cautand raspunsuri la intrebarile provocatoare cu care ne confruntam. Cu toate acestea, a avea cunostinte pentru a face propria evaluare, nu trebuie sa fie neaparat un privilegiu profesional. Cu aceste informatii adunate, sper sa va faceti o idee despre solutiile care exista in legatura cu problemele care va framanta. Vestea buna este ca putem spera sa trimitem copiii inapoi la scoala in toamna, dar sunt multe de facut.

Copiii nostri vor fi in siguranta?

Daca vreunul dintre noi isi va trimite copiii la scoala din nou, avem nevoie de un raspuns clar. Din fericire, cred ca avem unul, cel putin pentru copii. Copiii sunt mai putin susceptibili decat adultii sa fie infectati cu Covid-19. Exista mai multe modalitati de a studia aceasta intrebare si toate abordarile ajung la aceeasi concluzie.

In primul rand, cand ne uitam in rapoartele de sanatate publica, copiii cu varsta sub 18 ani reprezinta doar 2% din cazuri in SUA, chiar daca acestia reprezinta 22% din populatia totala. Studii similare efectuate la Chicago si Massachusetts au constatat ca minorii prezinta mai putine cazuri de Covid-19 decat se asteptau, asa cum au constatat si studiile din Italia, Coreea de Sud si Islanda. Pentru mine, este vorba despre o multime de rezultate similare pentru ca acest lucru sa fie doar noroc. Cand un studiu dintr-un singur loc produce o constatare, este notabil. Cand cinci studii din cinci locuri diferite dovedesc acelasi lucru, este convingator.

Unul dintre motivele numarului de cazuri foarte scazut in randul copiilor este ca scolile au fost inchise inca din martie. Poate ca ne-am protejat copiii, ferindu-i de rau. Dar daca ii vom trimite inapoi la scoala in aceasta toamna, se vor bucura in continuare de protectie fata de noul coronavirus?

Un mod de a studia aceasta intrebare este de a estima „rata de atac” a bolii – adica persoanele expuse care se infecteaza. Mai multe studii din China au investigat rata atacului in randul persoanelor care locuiesc intr-o casa cu cineva infectat. Ei au descoperit ca doar aproximativ 4 – 5% dintre copii au dezvoltat o infectie activa. In comparatie, aproximativ 17-20% din adulti au fost infectati dupa expunere.

Sa fim corecti, datele din SUA sunt mai ingrijoratoare. In statul New York, 57% dintre persoanele care traiesc cu o persoana infectata cu Covid au dezvoltat o infectie. Dar chiar si cu o rata de atac atat de mare, copiii au fost mai putin susceptibili sa dezvolte infectia si a existat o variatie in functie de varste.

In cele din urma, chiar si in cel mai rau caz, in care un copil contracteaza Covid-19, rezultatele bolii sunt mai putin severe la tineri decat in ​​randul adultilor mai in varsta. Intr-o analiza a mai mult de 550 de cazuri confirmate la copii sub 18 ani in China, Italia si Spania, doar noua persoane (1,6%) au dezvoltat o forma grava sau critica.

Intr-un alt studiu, aproximativ 5% (unul din 20) au dezvoltat simptome care au necesitat spitalizare si doar 0,6% au ajuns la terapie intensiva. In comparatie, un raport recent al Centrului de control si prevenire a bolilor indica faptul ca, in randul varstelor cuprinse intre 60 si 69 de ani care au coronavirus, 22% necesita spitalizare si 4% ajung la terapie intensiva.

Profesorii vor fi in siguranta?

Exista date mult mai putine in special despre profesori si personal decat despre copii. Un studiu realizat in Franta este linistitor. In acest studiu facut pe 541 de studenti si 46 de profesori, nu au existat dovezi de transmitere documentate de la studenti la profesori. Cu toate acestea, in timp ce multi dintre noi ne gandim imediat la riscul de expunere in clasa, este posibil sa nu luam in considerare riscul suplimentar cu care se confrunta profesorii in salile de pauza si intrunirile cu tot personalul.

Lucrand in spital, am vazut clar ca personalul intampina dificultati in intretinerea protectiei personale in orice moment. Medicii si asistentele au tendinta de a nu se mai proteja atunci cand sunt departe de pacienti si in timpul pauzelor. Mastile sunt date la o parte, oamenii iau gustarile in spatii potential nesigure, iar distantarea sociala scade.

Acelasi lucru se va intampla probabil si in scoli. Prin urmare, potentialul risc pentru profesori depaseste sala de clasa. Riscul personalului din scoli este probabil similar cu riscul oricarui adult care lucreaza intr-un mediu interior aglomerat pe timpul pandemiei. Planurile de deschidere a scolii trebuie sa ia in considerare siguranta cadrelor didactice pe langa protectia elevilor.

Copiii mei vor aduce Covid-19 in familia noastra?

Pentru majoritatea parintilor, urmatoarea intrebare dupa siguranta copiilor lor este propria lor siguranta si cea a celor dragi din casa. Chiar daca copiii sunt in regula, ar putea sa aduca coronavirusul acasa?

Aici, din nou, datele par linistitoare. O revizuire ampla a peste 700 de publicatii stiintifice a constatat ca minorii reprezentau doar o mica parte din cazurile Covid-19 si ca rareori erau primul caz intr-un grup de infectati dintr-o gospodarie. De exemplu, in China, doar 5% dintre grupurile de gospodarii au avut un copil care a adus virusul acasa. In mod similar, in Elvetia si Olanda, copiii au reprezentat doar 8% din grupurile care aduceau boala acasa.

Din pacate, cifrele din SUA sunt mai ingrijoratoare. Intr-un studiu din Chicago, realizat pe 15 gospodarii cu date disponibile, 73% dintre copiii infectati au contractat virusul de la un adult. Cu toate acestea, asta inseamna ca 27% dintre infectii au fost de la copil la copil, ceea ce este in mod substantial mai mult de 5 pana la 8%.

Totusi, studiul din Chicago a examinat doar 15 gospodarii, iar transmisia de la adult la copil a ramas mult mai frecventa decat copil-copil sau copil-adult.

Poate o persoana din America sa contracteze Covid-19 de la copilul sau bolnav? Da. Ar trebui sa ne planificam viata in jurul unei intamplari atat de rare? Eu nu cred acest lucru.

Deschiderea scolilor va duce la un al doilea val si la carantina?

Am ajuns la cea mai dificila intrebare, una care nu are un raspuns concret inca pentru epidemiologii Covid-19. Vreau sa va dau raspunsul simplu aici – nu stim.

Un rezumat obiectiv al dovezilor de pana acum sugereaza ca scolile vor juca un rol mic in sustinerea pandemiei. O recenzie recenta a 210 grupuri de transmisie din intreaga lume a descoperit ca doar opt dintre acestea (3,8%) implicau transmiterea din scoli. Studiile de caz privind investigarea focarelor in Irlanda, Franta si Australia observa aproape zero cazuri de transmitere in scoala.

Studiile nu demonstreaza niciun rol clar al transmiterii in scoala in explicarea epidemiologiei Covid-19 actuale. Toate aceste date ne spun ca, in ciuda anxietatii parintilor, scolile vor fi in regula in aceasta toamna.

Dar povestea nu se termina aici. In primul rand, exista exemple de focare in scoala care au dus la a doua inchidere a scolilor. Israel este un exemplu.

Israelul a redeschis scolile cu anumite limitari la inceputul lunii mai si a ridicat apoi restrictiile la 17 mai. Pana pe 3 iunie au inchis din nou scolile dupa un focar major. Cel mai mare numar de infectari al focarului a fost de 116 studenti si 14 profesori la o scoala.

In acel moment, au descoperit ca aveau deja peste 100 de cazuri. Nu este sigur ca toti acei copii au fost infectati in scoala, dar povestea ridica intrebari cu privire la siguranta copiilor in scoala.

Datele disponibile sunt mixte. Daca o persoana sau cei de la scoala de care apartineti va spun ca scolile joaca un rol redus in transmitere, atunci intrebati-i cu ce este diferita scoala lor de cea din Israel. De ce s-a putut ajunge la un focar in acel cadru, dar in cazul scolii de aici nu se poate? Poate exista un motiv, dar pana cand cineva va poate oferi unul bun, fiti sceptici.

Care sunt riscurile daca nu se redeschid scolile?

O discutie despre inchiderea scolilor, care se concentreaza doar pe Covid-19 si deloc pe educatie este incompleta. Exista riscuri reale asociate cu tinutul copiilor acasa. De fapt, riscurile de a ramane acasa sunt, in multe feluri, mai clare decat riscurile de a reveni la scoala.

Un studiu care foloseste modele statistice a observat pierderi majore in performantele matematice daca continuam cu invatarea la distanta pana in 2021.

Intr-o singura zi, este greu de indicat care sunt pierderile invatarii de acasa. In acelasi timp, cu totii suntem de acord ca educatia este esentiala. Daca ne tinem copiii acasa pentru inca un an scolar, vor rata 12% din educatia lor in total. Nu pot identifica pierderile specifice din absenta totala, dar sunt convins ca exista consecinte dupa atata absentare de la scoala. In perspectiva, lipsa de 12% din timpul scolar este aceeasi cu lipsa a 22 de zile de scoala intr-un singur an.

Trebuie, de asemenea, sa recunoastem ca pierderile vor afecta oamenii de culoare mult mai mult decat pe cei care sunt albi. In plus, oficialii scolii reprezinta aproximativ 20% din rapoartele formale de abuzuri asupra copiilor si violenta in familie. Fara consilieri scolari si asistenti sociali, aceste probleme nu pot fi cercetate.

Toate aceste lucruri au dus la indemnul Academiei Americane de Pediatrie ca planurile de redeschidere a scolii sa inceapa cu scopul de a face ca elevii sa fie prezenti fizic in scoli.

Ce ar trebui sa facem?

Un mare mentor al meu, Milton Weinstein de la Harvard, este in general considerata persoana care a introdus domeniul medicinei in conceptul de stiinta decizionala riguroasa. Intrebarea centrala pentru toata stiinta decizionala este: „Ce ar trebui sa facem, avand in vedere ca avem informatii imperfecte?”

Milt este pasionat de expresia „trebuie luata o decizie”. Intelepciunea lui nu a fost niciodata mai relevanta decat azi. Trebuie sa luam o decizie. Nu este rational sa nu facem nimic, pentru ca orice ar fi – mergeti la scoala sau invatati de la distanta – trebuie sa luam o decizie.

Din pacate, pentru toti, luam o decizie cu o incertitudine semnificativa cu privire la toate riscurile implicate. Din fericire, nu este prima data cand oamenii au fost nevoiti sa ia decizii cu incertitudine. Exista abordari in a lua decizii incerte intr-un mod care sa maximizeze sansele unui rezultat bun si sa reduca la minimum daunele daca rezultatul este slab.

Probabil ati auzit despre unul dintre ele: acoperirea investitiilor. Atunci cand fondurile de investitii multimilionare fac alegerea de a investi, ei recunosc ca ar putea gresi, asa ca isi acopera investitiile. Ei pot crede ca cea mai noua jucarie de plaja este destinata succesului, dar in cazul in care este o vara ploioasa, investesc si in umbrele.

Cand privesc toate datele, vad o decizie incerta. In primul rand, propun ca balanta de date pe care o avem acum sa sugereze ca trebuie sa incercam sa deschidem scolile toamna. Riscurile de redeschidere sunt incerte; raul de a ramane acasa este clar.

Daca scoala de care apartineti sustine ca „scolile sunt in siguranta”, intrebati consiliul scolar: Care este planul dincolo de redeschidere? Ce se intampla daca gresim? Cum va sti scoala ca lucrurile merg bine sau nu? Nu lasati conversatia sa se opreasca la „datele sugereaza ca scolile sunt in siguranta”. Nu lasati planul sa se opreasca la „oamenii simptomatici ar trebui sa apeleze la medicul lor”.

Daca vom deschide in siguranta in toamna, trebuie sa avem capacitatea de a sti – rapid – cand va avea loc un focar. Israelul este o poveste importanta de care trebuie sa tinem cont. Atunci cand Israelul si-a inchis scolile din nou, a identificat doar doua cazuri in scoala, dar, in final, a descoperit ca peste 100 de elevi au fost infectati.

Pentru a face acest lucru in siguranta, trebuie sa avem testare si urmarire a contactelor si izolarea celor simptomatici pe scoala. „Testarea la nivelul scolii” nu inseamna ca testul in sine trebuie sa aiba loc in cladirile scolii. „Testarea la nivelul scolii” inseamna ca elevii si profesorii pot accesa cu usurinta un test contactand scoala si ca rezultatele acestor teste sunt trimise direct la unitatea de invatamant in timp real.

Asta pare simplu, dar nu este asa. Comunitatea nu are inca teste adecvate, identificarea contactelor sau izolarea. In prezent, scolile nu au nimic.

Necesita crearea unei noi capacitati in scoli pentru testarea si urmarirea contactelor. Necesita un buget. Este nevoie de un plan formal. In mod ideal, bugetul respectiv ar trebui sa provina de la guvernul federal si sa fie directionat catre state si in cele din urma la unitatile de invatamant, ca parte a unei strategii nationale de testare Covid-19. Realist, avand in vedere lipsa unui astfel de plan national, fondurile trebuie sa provina din state individuale.

Construirea unei astfel de infrastructuri costa si multe districte se confrunta deja cu deficiente bugetare. Districtele care se bazeaza numai pe infrastructura lor de testare existenta nu vor avea informatii in timp real de care au nevoie pentru a lua decizii bune. Imaginati-va ca un copil are febra si tuse in octombrie si i se spune de la scoala sa apeleze la medic pentru un test Covid-19. Rezultatele sunt de obicei returnate in doua zile la cabinetul medicului. Dupa o alta zi (sau doua), datele ar putea ajunge la scoala. Deci, va dura cel putin patru-cinci zile pentru ca scoala sa aiba informatii.

Avem nevoie de teste in cadrul sistemului scolar pentru a scurta intarzierea la fiecare pas al procesului si pentru a reduce timpul de intoarcere a testului la doar o zi. Cu acest tip de rezolutie de timp, putem creste constientizarea situatiei in scolile noastre, impreuna cu capacitatea de a reactiona corespunzator. Fara asta, suntem orbi si ne jucam cu sanatatea copiilor, profesorilor si comunitatii noastre.

In cele din urma, cand privesc decizia despre scoala atat ca tata, cat si ca om de stiinta, vad o decizie dificila care trebuie luata in ciuda incertitudinii. Riscurile de deschidere sunt incerte, dar beneficiile sunt clare. Trebuie sa incercam sa redeschidem.

Am gresit pana acum in legatura cu Covid-19. In martie, lumea epidemiologiei era destul de sigura ca transmiterea nu poate aparea inainte ca o persoana sa dezvolte simptome. Trei luni mai tarziu, exista un consens ca persoanele asimptomatice au fost probabil unul dintre principalii factori de raspandire ai pandemiei. In martie, CDC a spus publicului ca mastile nu joaca niciun rol in controlul raspandirii bolii. Acum vedem mastile ca o componenta centrala a strategiilor noastre de redeschidere.

Am putea gresi in scoli, dar nu ne putem permite sa asteptam sa aflam cu siguranta. Avem nevoie de screening-ul simptomelor Covid-19, testare, urmarire a contactelor si izolare. Deschiderea fara un plan de testare este iresponsabila si reprezinta un joc periculos cu sanatatea copiilor nostri.”

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...