Top 10 cele mai importante beneficii ale consumului de curmale

Curmalele sunt fructele palmierului de curmal (Phoenix dactylifera), care este cultivat în multe regiuni tropicale ale lumii. Aceste fructe au devenit tot mai populare in ultimii ani datorita numeroaselor beneficii pentru sanatate. Curmalele poseda un profil nutritional bogat, sunt gustoase, hranitoare si sunt considerate un indulcitor natural excelent. 

In magazinele din tara noastra se gasesc doar curmale uscate. Fiind uscate, continutul lor de calorii este mai mare decat majoritatea fructelor proaspete.

Curmalele sunt folosite ca indulcitor natural in smoothie-uri, sucuri, batoane nutritive si prajituri.

Curmalele sunt o sursa buna de energie, fibre, zahar si diverse vitamine (tiamina, riboflavina, niacina, vitamina B6, acid folic, vitamina A si vitamina K) si minerale (calciu, fier, fosfor, sodiu, potasiu, magneziu, sulf si zinc). Vezi si articolul: Vitamina K si complexul de vitamine B se gasesc din plin in curmale

In urma unei recenzii efectuate in 2008 de catre cercetatorii Cornell Chang Yong Lee si Mohamed Ali Al-Farsi, arata ca peste 15% din necesarul zilnic de minerale esentiale (precum cuprul, potasiul, magneziul si seleniul) poate fi indeplinit consumand 100 g sau 4 curmale pe zi.

  • Curmale proaspete= ∼157 de calorii/100 de grame
  • Curmale uscate= > 300 de calorii/100 de grame

Totodata, pe langa continutul lor ridicat de zahar natural, curmalele contin componente nutritionale suplimentare sub forma de proteine, fibre, lipide si antioxidanti, facandu-le un aliment functional cu mari avantaje pentru sanatate, datorita proprietatilor lor antiinflamatorii, antioxidante si antitumorale.

Curmale – Beneficii pentru sanatate

1-Ofera un boost de energie

Cand sunt consumate, curmalele reinnoiesc rapid energia si revigoreaza organismul.

Un studiu publicat in Jurnalul International de Stiinte Alimentare si Nutritie sugereaza ca aceste fructe bogate in nutrienti esentiali te pot ajuta sa-ti recapatati imediat energia. Curmalele sunt bogate in zaharuri naturale, cum ar fi glucoza, fructoza si zaharoza, iar energia ridicata prezenta in ele poate fi atribuita acestui continut.

2-Amelioreaza afectiunile intestinale/digestive

Curmalele contin fibre insolubile si solubile, precum si multi aminoacizi benefici care pot stimula digestia alimentelor si pot asigura trecerea rapida prin tractul gastrointestinal.

Potrivit unei recenzii publicate in Journal of Nutrition Reviews, fibrele pot ajuta in tratamentul unor afectiuni precum: boala de reflux gastroesofagian, diverticulita si hemoroizii. Totodata, in urma unui mic studiu din 2015 s-a constatat ca un consum de curmale poate reduce cancerul de colon datorită continutului sau ridicat de fibre si polifenoli, acesta din urma avand si beneficii antimicrobiene utile.

3-Poate ameliora constipatia si diareea cronica

Un studiu din 2005 publicat in Journal of Agricultural and Food Chemistry sugereaza ca aceste fructe uscate au un nivel ridicat de fibre insolubile care pot promova o digestie sanatoasa prin cresterea volumului scaunului si, de asemenea, pot ajuta la ameliorarea simptomelor constipatiei. Tot ce trebuie sa faci este sa inmoi curmalele in apa peste noapte, iar a doua zi sa le mixezi intr-un robot de bucatarie pana se transforama intr-o pasta groasa.

Totodata, curmalele sunt bogate in potasiu si pot ajuta la inlocuirea si completarea electrolitilor pierduti din cauza diareei cronice. In plus, datorita continutului lor ridicat de fibre, acestea pot atenua natura imprevizibila a diareei cronice.

4-Stimuleaza sanatatea creierului

Curmalele pot proteja impotriva stresului oxidativ si a inflamatiei la nivelul creierului. Potrivit cercetarilor, aceste fructe sunt o sursa buna de fibre alimentare si sunt bogate in fenolici totali si antioxidanti naturali (antociani, acid ferulic, acid protocatecuic si acid cafeic), care contribuie la incetinirea progresiei bolii Alzheimer si a dementei.

5-Previn afectiunile cardiace

Un studiu realizat de Waseem Rock si colab. in Journal of Agricultural and Food Chemistry a aratat ca un consum moderat de curmale reduce nivelul de trigliceride si scade stresul oxidativ, ambele fiind factori de risc pentru boli de inima si aterogeneza, care este acumularea de placi adipoase in artere.

6-Amelioreaza anemia

Curmalele sunt o sursa buna de multi nutrienti, inclusiv fier si, dupa cum se stie, deficienta de fier poate contribui la anemie. Asadar, o crestere a aportului de alimente bogate in fier, cum ar fi curmale, poate ajuta la ameliorarea simptomelor anemiei.

7-Stimuleaza libidoul si poate trata infertilitatea

Un studiu efectuat in 2006 pe animale a aratat ca nivelurile ridicate de estradiol si componentele flavonoide din curmale ajuta la cresterea numarului si a motilitatii spermatozoizilor. Totodata, nu trebuie sa uitam ca acestea ofera si un booster de energie, iar daca esti in cautarea unei modalitati usoare de a-ti stimula libidoul si functia sexuala, poti lua in considerare consumul de curmale.

8-Ajuta la imbunatatirea sanatatii oaselor

O publicatie a lui Julie Garden-Robinson, Ph.D., LRD si colab., si colegii de la Universitatea de Stat din Dakota de Nord sugereaza ca aceste fructe au in compozitia lor bor, un nutrient care promoveaza oasele sanatoase. Totodata, un studiu publicat in Journal of Critical Reviews in Food Science and Nutrition sugereaza ca aceste fructe au in compozitia lor si fosfor, potasiu, calciu si magneziu, fiind un superaliment pentru intarirea oaselor si pentru combaterea bolilor dureroase si debilitante precum osteoporoza.

9-Te pot ajuta sa cresti in greutate

Curmalele uscate sunt bogate in zahar, fibre, proteine, vitamine si minerale esentiale, ceea ce poate ajuta la gestionarea greutatii. De exemplu, un studiu efectuat pe animale in 2014 a sugerat ca un consum moderat de curmale poate ajuta la cresterea in greutate. Totusi, exista un alt studiu care spune ca nu exista o astfel de crestere a greutatii. Asadar, este nevoie de mai multe cercetari pentru a sustine acest beneficiu.

10-Amelioreaza simptomele rinitei alergice

Potrivit unui studiu realizat in 2012, curmalele au un impact pozitiv asupra rinitei alergice sezoniere. Studiul publicat in Inflammatory Research a constatat ca imunoterapia cu aceste fructe a fost eficienta in scaderea mai multor markeri ai inflamatiei la pacientii cu rinita alergica.

Vezi si: Ulei din seminte de curmale. Previne caruntirea prematura a parului

!!!Retine

Curmalele uscate sunt relativ bogate in zahar si calorii, ceea ce poate contribui la cresterea in greutate si la alte probleme de sanatate daca sunt consumate in exces. Prin urmare, cel mai bine este sa le consumi cu moderatie si sa te bucuri de ele ca parte a unei diete sanatoase si echilibrate pentru a maximiza potentialele beneficii pentru sanatate.

Vezi si: Jujuba. Ce beneficii au „curmalele chinezesti”

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...