Scoala pe Zoom vs. scoala fizica. Ce se produce in creiere atunci cand invatam online

scoala-pe-zoom-vs-scoala-fizica

In acest moment, folosirea platformei Zoom a ajuns aproape sa defineasca invatarea si lucrul in epoca COVID-19. Dar, in urma cu cateva luni, oamenii au inceput sa-si dea seama ca toate aceste apeluri video ii oboseau – chiar epuizau – mai mult decat o zi de curs fata in fata sau intalniri pe tot parcursul zilei. Fenomenul are si o denumire: oboseala zoomului. Si este sustinut de niste studii la nivelul creierului destul de interesante.

Poate fi comunicarea fata in fata inlocuita de comunicarea online?

Potrivit oamenilor de stiinta, cauza oboselii din cauza Zoom „este ca tehnologia poate perturba metodele noastre complexe de comunicare umana, care au fost bine reglate de-a lungul secolelor pentru a ajuta oamenii sa supravietuiasca”, scrie Brenda Wiederhold intr-un editorial care a provocat o serie de intrebari, in revista Psihologie Cibernetica, Comportament si Retele sociale, informeaza edsurge.com. Dupa cum se dovedeste, apelurile live Zoom nu sunt la fel de live pe cat credem.

Wiederhold este un psiholog clinician licentiat care foloseste tehnologii avansate, cum ar fi realitatea virtuala, pentru a trata pacientii care sufera traume sau stres si, de asemenea, conduce Institutul Media Interactiv nonprofit. Aceasta a acceptat un interviu pe podcast-ul EdSurge pentru a discuta despre cum putem combate oboseala Zoom si ne invita sa aruncam o privire asupra lucrarii sale in realitatea virtuala, analizand daca este posibil ca intr-o zi comunicarea asa cum o stim noi sa fie inlocuita cu noile tehnologii.

EdSurge: Puteti explica pe scurt ce este oboseala Zoom si de ce este asa important?

Wiederhold: Sigur. Oboseala Zoom apare atunci cand va simtiti obositi, anxiosi sau ingrijorati dupa ce utilizati in exces videoconferinta. Unul dintre motive este ca exista o usoara intarziere. Oricat de bun ar fi internetul, oricat de rapid ar fi, se pare ca avem aceasta intarziere de milisecunda – poate cateva milisecunde. Deci, comunicarea nu este in timp real, chiar daca pare sa fie. Creierul nostru isi da seama in mod inconstient de faptul ca lucrurile nu sunt in realitate. Si faptul ca lucrurile nu sunt sincronizate si suntem obisnuiti ca acestea sa fie sincronizate atunci cand este vorba de o comunicare fata in fata, creierul nostru incearca sa caute modalitati de a depasi aceasta lipsa de sincronie. Dupa cateva apeluri pe zi, incepe sa devina epuizant.

Aud mult termenul de invatare sincron in educatie cu referire la apelurile Zoom in care profesorul este activ cu o clasa de elevi si invata live. Dar sincronul s-ar putea sa nu fie atat de sincron pana la urma?

Este corect. Deci, fata in fata, avem o comunicare sincron. Avem si alte lucruri care ne ajuta sa ne simtim bine atunci cand suntem fata in fata in conversatii. Avem eliberari de dopamina. Avem hormonul oxitocina secretat. Acestia sunt hormoni care ne fac sa ne simtim bine. Apoi avem tot limbajul corpului si reperele. Vedeti o persoana care abia isi misca ochii, face o micro-expresie, lucruri de genul acesta. Putem ridica acest lucru foarte usor personal, dar nu primim intotdeauna acele mici nuante atunci cand suntem intr-un apel Zoom. Si daca le preluam, acestea nu sunt sincronizate. Vedeti o persoana zambind dupa ce a zambit.

Exista, de asemenea, un element de multitasking, deoarece ne uitam constant in jurul ecranului, cautand chipurile oamenilor.

Cand clientii care imi spun ca obosesc cand folosesc Zoom, le spun mai intai ca nu fac multitasking. Daca sunteti in apel, participati – nu va uitati la telefon, nu va uitati la e-mail. De asemenea, daca sunteti intr-un apel la serviciu si cineva va pune o intrebare si nu ati fost atent, devine putin jenant. Functia de chat poate distrage atentia pentru unii oameni, dar poate fi, de asemenea, un loc frumos pentru a trimite linkuri de documente.

De asemenea, le spun oamenilor sa-si inchida monitoarele mari. Am inteles ca acest lucru a functionat si pentru mine. Aveam o multime de apeluri si unii oameni, cand par mai mari decat in realitate si se uita direct la tine, iti vine un raspuns automat: „Oh, Doamne. Exista acest cap urias plutitor pe ecran.” Daca imi las laptopul pornit, atunci nu pare sa te deconcentrezi asa usor sa ai persoana pe ecran. Nu pare la fel de aproape pe un ecran de 50 de inci.

Din ceea ce imi amintesc, ati scris ca declanseaza acea parte a creierului nostru care aproape o vede ca pe o amenintare sa avem un cap urias in fata noastra.

Corect. Este ceea ce numim raspuns de lupta sau fuga. Din nou, acesta este subconstient. Cand avem un contact vizual prelungit cu acel aspect mare, corpurile noastre sunt inundate de cortizol, hormonul stresului. Si credem automat ca exista pericol, chiar daca in mod constient, rational stim ca nu exista pericol. Dar doar pentru acea fractiune de secunda, corpurile noastre revin si vor lupta sau vor fugi.

Deci, am putea sa eliminam hormonul stresului, cortizol, in mijlocul intalnirilor Zoom? Asta mi se pare cam mult.

Este foarte ciudat. Aveam intalniri regulate pe Zoom cu colegii si am convenit cu totii dupa primele cateva saptamani sa nu ne aranjam parul, iar baietii sa nu mai poarte cravata, femeile sa nu se mai machieze. Am fost de acord sa nu mai avem camerele pornite. Si a fost uimitor. Doar acel lucru mic. Am inceput sa ne raportam reciproc ca nu am fost la fel de obositi dupa intalnirile pe Zoom.

Remedii simple ca sa nu mai obositi la intalnirile Zoom

Au fost cateva remedieri simple despre care ati scris, inclusiv doar aducerea camerei deasupra nivelului ochilor. Puteti explica cum functioneaza?

Sigur. Asadar, cei care intrau live au facut acest lucru in mod natural de mult timp, dar probabil ca nu a fost firesc pentru ei la inceput. Este ceea ce numim comportament invatat. Ca orice altceva, creezi un comportament sau un obicei facandu-l mereu. Deci, atunci cand efectuati un apel Zoom, sunteti automat atrasi de aceste fete zambitoare, dar trebuie sa va uitati cu adevarat la camera voastra. Deci, daca va asezati computerul acolo unde este camera, chiar la nivelul ochilor, veti fi mai predispusi sa priviti direct camera respectiva si deci catre cealalta persoana. Sa para ca va uitati direct la ele. Asa ca, asta va aduce un pic mai mult din acea conexiune sociala.

Acest lucru ar putea fi cu adevarat important pentru profesorii care trebuie sa atraga atentia elevilor lor si sa creeze o prezenta care sa impuna autoritate.

Exact. Si mai sunt si alte lucruri, cum ar fi: atunci cand faceti un apel cu camera foto pornita, trebuie sa aveti gatul, umerii si capul in cadru. Nu trebuie sa fiti asezati prea jos. Deci, trebuie creat un fel de cadru doar cu partea superioara a voastra in cadrul respectiv. Este posibil ca profesorii sa fie nevoiti sa isi mute scaunele mai sus sau sa isi regleze computerul. Un alt lucru important este iluminatul, sa va asigurati ca nu va aflati intr-o camera intunecata. Lumina sa bata pe voi, daca vine din spate, nu veti fi vazuti prea bine de ceilalti. Trebuie sa vorbiti mai tare decat in mod normal. Asadar, acest lucru tinde sa ii faca pe oameni sa creada ca aveti mai multa incredere in sine sau autoritate si va proiectati mai bine. In plus, va veti face mai bine intelesi si mai audibili.

Cand ati vorbit despre comportamentele invatate inainte, inseamna asta ca acest lucru va parea ciudat sau nefiresc educatorilor? Este ceva ce trebuie sa practice?

Cu timpul, majoritatea acestor lucruri vor deveni mai usoare. Este ca si cum ai vorbi in public. Am multi pacienti carora le este teama sa vorbeasca in public, chiar si la un apel Zoom. Nu este atat de usor sa vorbesti daca sunt cinci, 10, 20 de persoane in apel, dar devine mai usor in timp pe masura ce practici. Una dintre abilitatile pe care le predau tuturor pacientilor mei, indiferent daca este vorba de un copil de 5 ani cu autism sau daca este un artist de elita, este cum sa respirati diafragmatic. Asa ca ii invatam doar sa-si incetineasca fiziologia, facand respiratia placuta, lenta, controlata, ca apoi sa-i faca sa para mai calmi. Odata ce creierul lor incepe sa se simta mai linistit si corpul urmeaza acest lucru si invers. Astfel, profesorii pot invata asta si pot incepe sa se simta mai confortabil.

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...