Melatonina – ce rol are pentru organismul nostru

melatonina

Melatonina este un hormon natural produs in principal de glanda pineala (epifiza), a carui secretie diminua odata cu varsta. Melatonina este derivata din serotonina (“hormonul fericirii”), iar la randul ei serotonina este derivata din triptofan, un aminoacid esential. Numita si „hormonul somnului” sau „hormonul intunericului”, melatonina este eliberata pe timp de noapte si indica organismului cand este momentul sa doarma.

In momentul in cand soarele dispare si apare intunericul, glanda pineala este cumva aprinsa (de catre nucleul suprachiasmatic din hipotalamus) si incepe sa produca melatonina care este eliberata in sange. De regula, acest lucru se intampla in jurul orei 21.00 si ca urmare nivelul de melatonina din sange, creste brusc, pregatind astfel corpul pentru somn. Astfel, se poate spune ca melatonina este expresia chimica a perceperii intunericului de catre organism. Pe durata noptii nivelul de melatonina ramane ridicat si incepe sa scada pe masura ce apare lumina.

In urma mai multor studii, s-a constatat ca lumina albastra (tablete, smartphone-uri) afecteaza cel mai mult producerea melatoninei. Atunci cand ne uitam la diverse dispozitive electronice noaptea tarziu, productia de melatonina este redusa, deoarece lumina albastra semnalizeaza glandei pineale sa opreasca productia de melatonina. Ea de fapt pacaleste creierul gandindu-se ca este in timpul zilei si ne face sa fim mai atenti, cand ar trebui sa fim relaxati si somnorosi.

Melatonina este prezenta pretutindeni: vegetale, lapte, fiintele vii. Este produsa in timpul somnului exclusiv de epifiza (in timpul zilei si de alte tesuturi), avand un spike nocturn al secretiei aproape constant, la aceeasi ora, in fiecare noapte, intre orele 21.00 si 2.00.

Melatonina are numeroase beneficii, iar cele mai importante sunt:

  • Principalul rol al melatoninei este acela de a induce starea de somnolenta si de a ne ajuta sa avem un somn odihnitor. S-a aratat ca melatonina ajuta persoanele care sufera de insomnii si ca se poate administra in siguranta si copiilor cu tulburari de somn, in special celor cu ADHD. De asemenea, studiile au aratat ca administrarea melatoninei este benefica si celor care suferca de Alzheimer (le-a imbunatatit calitatea somnului).
  • Melatonina are si rol antioxidant si antiinflamator. Acest hormon este implicat si in procesul de reglare a tensiunii arteriale ori in cel de mentinere a temperaturii corpului constante.
  • Protejeaza epifiza, restaurand indirect ritmurile hormonale ale tineretii; carenta sa reprezinta un important semnal de alarma: cand nivelul hormonului scade, imbatranim.
  • Normalizeaza nivelul Zn la varste avansate.
  • Reduce nivelul colesterolului.
  • Protejeaza impotriva efectelor negative ale stresului.
  • Mentine la nivel optim, sau reface ritmul somn/veghe alterat.
  • Factor anti-tumoral. Studiile au aratat ca melatonina poate oferi protectie impotriva cancerului de colon si cancerului de prostate.
  • Stimuleaza sistemul imunitar; efecte benefice in SIDA, alaturi de Se si Zn.
  • Coboara nivelul colesterolului sangvin.
  • Mareste rezistenta organismului la stres. Studiile au aratat ca melatonina este un inhibitor al axului hipotalamo-hipofizo-corticosuprarenalian, interferand cu sinteza de cortizol, de aceea melatonina este considerata ca fiind un factor antistres.
  • Protejeaza impotriva bolilor cardiace degenerative.
  • Stimuleaza si sustine functia sexuala.
  • Stimuleaza productia STH-ului.
  • Este un antidepresiv si un anxiolitic natural, usor.

Vezi si: Vitaminele si rolul lor in sanatatea organismului

Doza recomandata:

Doza maxima experimentala a fost de 3 mg seara, inainte de a stinge lumina, 6 luni consecutiv; uzual se administreaza intre 0,3-0,5 mg/zi.

Cu cel putin doua ore inainte de ora pe care ai ales-o sa te odihnesti, sa nu mai intri in contact cu niciun dispozitiv digital (laptop, tableta sau smartphone). De asemenea, cu cel putin doua inainte de ora de somn, nu consuma alimente pe care organismul le proceseaza greu (carne semipreparata, branzeturi, fructe), cel mai bine ar fi sa optezi pentru o cana de ceai de tei, musetel, sunatoare, menta sau valeriana.

Atentie! Nu se recomanda administrarea Melatoninei in sarcina, alaptare, sau la copiii foarte mici.

Vezi si: 10 plante cu hormoni naturali. Cum sa fii frumoasa si sanatoasa fara sa apelezi la medicamente

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...