Hrisca si beneficiile ei pentru sanatate

In ciuda aparentei, hrisca nu este o cereala, ci o planta ierboasa ale carei seminte sunt comestibile. Este originara din Asia, ulterior fiind raspandita de mongoli si turci in Europa Orientala.

In ultima perioada, multi nutritionisti au inceput sa o recomande, datorita proprietatilor pe care le are, in diverse retete si diete.

In scop fitoterapeutic, de la hrisca se utilizeaza doar partea aeriana (frunzele, florile si semintele). Planta contine flavone, antocianozide, acizi grasi, amidon, lipide, vitamine din grupul B, vitamina P, glucoza si saruri minerale. De asemenea, boabele de hrisca sunt foarte energizante si hranitoare, cu un continut scazut de calorii si foarte multe proteine, aproximativ 12,6 %, cu un continut ridicat de aminoacizi esentiali, au treonina si lizina ce lipsesc din alte cereale si grau.

 Hrisca – Beneficii pentru sanatate

-Florile si frunzele de hrisca sunt folosite ca infuzie sau decoct in tratamentul artritei, in prevenirea hemoroizilor, varicelor, reumatismului, sclerozei multiple. Totodata, lecitina din hrisca ajuta si in afectiunile sistemului nervos, ale ficatului si a sistemului circulator.

Ceaiul din planta era indicat pentru a avea un somn linistit, pentru a preveni afectiunile circulatorii si venele varicoase si este importanta pentru persoanele care stau mult in picioare. Ceaiul se prepara dintr-o lingurita planta la 250 ml apa clocotita, se lasa 15 minute la infuzat. Se face o cura de 4-8 saptamani cu 2-3 cani pe zi. Primele efecte pozitive sunt vizibile dupa 2 saptamani.

-Mierea de hrica este utilizata cu succes in tratarea anemiei, afectiunilor pielii, bolilor gastro-intestinale si cardiovasculare.

-Din boabele de hrisca se face si faine. Faina din hrisca nu contine gluten si din acest motiv este utilizata ca inlocuitor de grau pentru persoanele care sufera de intoleranta la gluten (boala celiaca). Faina se obtine prin macinarea boabelor de hrisca si este mai inchisa la culoare in comparatie cu faina de grau.

-In medicina populara se foloseste terciul din hrisca ca si intaritor. Boabele de hrisca se pun la inmuiat in apa calduta de seara pana dimineata, dupa care se scurg. Se pot amesteca cu suc de fructe, iaurt sau lapte, pot fi consumate, la fel ca fulgii de cereale intregrale, la micul dejun.

-Hrisca este recomandata in curele de slabire. Aceasta este saraca in grasimi, are putine calorii si este foarte satioasa si bogata in fibre insolubile care ajuta la eliminarea excesului de apa din corp.

-Specialistii o considera un bun aliment probiotic. Hrisca favorizeaza producerea de bifidobacterii si stimuleaza activitatea bacteriilor bune din tubul digestiv.

-Hrisca tine nivelul glicemiei din sange sub control, fiind o alegere foarte buna si sanatoasa diabetici. Totul se datoreaza unui tip de inositol din compozitie, implicat in mecanismele secundare care ajuta la reglarea insulinei.

-Hrisca ajuta la stabilizarea tensiunii arteriale, previne aparitia si impiedica evolutia ischemiei cardiace, dar si a tromboflebitei.

-Studiile efectuate in anul 2008 au demonstrat ca hrisca poate reduce semnificativ riscului de a face numeroase forme de cancer (colo-rectal, gastric, esofagian si pulmonar).

-Conform unui studiu japonez, hrisca incetineste imbatranirea. Totul se datoreaza subtantelor cu efect antioxidant, care protejeaza celulele de degradare si imbatranire prematura.

-Consumul de hrisca ajuta la mentinerea sanatatii sistemului cardiovascular. Conform studiilor efectuate, hrisca reduce inflamatiile si nivelul nesanatos al colesterolui ”rau”, crescand in acelasi timp nivelul colesterolui ”bun” din organism.

You may also like...