E o iluzie achizitionarea constienta de produse cosmetice?

E o iluzie achizitionarea constienta de produse cosmetice?

Bucuresti, 08 octombrie 2018 – In zadar prescrie Uniunea Europeana, de cinci ani incoace, informatiile standard privind produsele cosmetice, difera de la o tara la alta, ce aspecte si in ce procent le luam in considerare si pe ce se axeaza deciziile noastre. Cu toate acestea, fiecare natiune se aseamana prin faptul ca se amageste. Acestea se considera mai constiente decat sunt in realitate – dezvaluie cea mai recenta cercetare Manna, efectuata in randul a 7900 de participanti din sase tari europene.

„Una dintre cele mai mari surprize din cadrul sondajul a reprezentat decalajul intr-un procent destul de semnificativ dintre principii si practica. Aspectele teoretice si practice in ceea ce priveste achizitionarea de cosmetice difera fundamental. Dorim sa parem mai constienti decat suntem in realitate”, a spus Andrea Varga-Darabos, fondatoare a brandului Manna.

Printre cele mai importante aspecte privind achizitionarea de cosmetice, conform tuturor respondentilor, se numara calitatea (95%), naturaletea (90%) si compozitia produselor (89%). Acestea au fost urmate de indicare (88%), daca produsul este ecologic (84%) si netestat pe animale (81%). Cu toate acestea, aici insumam doar principii.

tertetul-zanelor-560 (1)

Intrebati fiind despre ce fel de informatii cauta inainte de a cumpara, participantii au obtinut un rezultat destul de diferit. In acest caz, compozitia (81%), indicarea (77%) si calitatea (74%) au reprezentat cei mai importanti factori. A urmat pretul (70%), precedand naturaletea (67%) si experimentarea pe animale (55%). Aspectul ecologic a de pe locul cinci, pe locul opt (53%).

„Noi credem ca angajamentul fata de constiinta exista deja la nivel de principiu, insa nu a devenit inca o practica pentru majoritatea cumparatorilor. Aceasta imagine este in continuare subminata de catre diferentele culturale dintre natiuni in ceea ce priveste abordarea problemei”, a mai adaugat Andrea Varga-Darabos.

Diferente culturale in privinta aspectelor de cumparare

Testarea pe animale, ca aspect examinat inainte de a achizitiona un produs cosmetic, este cel mai important (66%) pentru respondentii germani, in timp ce, pentru cei romani reprezinta cel mai putin important aspect (34%). In acelasi timp, marca si producatorul sunt cele mai importante pentru respondentii romani (36%), in timp ce doar 15% dintre germani pun accent pe acest aspect.

Respondentii maghiari (77%) si polonezi (74%) sunt cei mai sensibili la pret, in timp ce doar 62% dintre respondentii germani considera pretul important. 61% dintre consumatorii cehi se orienteaza dupa experienta altora, comparativ cu 43% dintre consumatorii romani.

Consumatorii slovaci sunt cei mai interesati (37%) ca produsele cosmetice sa fie traditional-nationale, spre deosebire de germani (14%), care sunt cel mai putin interesati de acest aspect.

Chiar si datele obiective, cum ar fi data de expirare a unui produs, pot varia de la o tara la alta. 55% dintre respondentii din Romania, pretind ca se uita la data expirarii produselor cosmetice inainte de a le cumpara. Totodata, aceeasi cifra difera in Ungaria (42%), 41% in Polonia, 26% in Slovacia, 21% in Republica Ceha si 10% in Germania.

De asemenea, aceste rezultate sunt sustinute de raspunsul privind aruncarea produselor cosmetice din gospodarie. In Romania, 68% au raspuns ca atunci cand timpul recomandat pentru utilizare a expirat. Totodata, aceeasi cifra difera in Ungaria la 58%, 54% in Polonia, 49% in Slovacia, 44% in Republica Ceha, pe cand in Germania 27% aleg aceasta optiune. In schimb, in Germania, consumatorii vor renunta la produsele cosmetice, doar atunci cand acestea se vor deteriora (56%).

„Se pare ca aceste aspecte in ceea ce priveste achizitionarea de produse cosmetice sunt, de fapt, alegeri ale valorilor. Acest lucru ridica o serie de intrebari destul de inconfortabile. Constientizarea inseamna ceva diferit de la o tara la alta? Poate, in realitate, diferi conceptul de „constientizare”? – a indicat Andrea Varga-Darabos.

In fiecare tara, ingredientele evitate difera

9% dintre respondenti recunosc ca nu se uita pe lista ingredientelor produselor cosmetice. Majoritatea (75%), in special pentru ca nu inteleg ce anume este fiecare ingredient.

91% dintre respondenti spun ca obisnuiesc sa citeasca lista ingredientelor aflata pe produsele cosmetice. Cel mai frecvent evitate ingrediente din majoritatea tarilor sunt metalele (mercur, aluminiu, plumb) si produsele petroliere. Cu toate acestea, ce ingredient evitam si masura in care il evitam, difera puternic de la o tara la alta.

Ingredientele de origine petroliera trebuie evitate din punct de vedere a 84% dintre maghiari, in timp ce doar 46% dintre romani considera aceste ingrediente a fi demne de evitat. 61% dintre polonezi evita SLS-ul, in timp ce doar 21% dintre germani confirma acest lucru.

Ne este teama de ceea ce nu intelegem

La o prima privire, aceste rezultate sunt consternant de surprinzatoare, intrucat efectul ingredientelor obiectiv. Cu toate acestea, diferentele sunt semnificative. Asadar se explica faptul ca: in realitate, mult mai putini interpreteaza corect lista ingredientelor, decat afirma.” – a indicat Andrea Varga-Darabos.

In timp ce 91% dintre respondenti au pretins ca citesc ingredientele inscrise pe ambalaj, abia cateva intrebari mai tarziu, doar 21% au sustinut ca inteleg si cunosc efectul ingredientelor asupra produselor cosmetice.

Practic, 70% dintre respondenti declara ca citesc lista de ingrediente, insa nu inteleg in totalitate ce reprezinta fiecare dintre acestea. Acest lucru este subliniat de o intrebare verificatoare, in cadrul carei raspunsuri, s-a listat si monoxidul de dihidrogen, adica apa. 22% dintre respondenti au selectat acest ingredient ca fiind o componenta pe care o evita.

Din aspirarea catre constientizare, dorim sa aparem intr-o lumina mai favorabila

Potrivit Andreei Varga-Darabos, rezultatele sondajului sunt surprinzatoare si ingrijoratoare. In concluzie, se poate deduce faptul ca achizitionarea constienta a produselor cosmetice este inca o iluzie, mai degraba o valoare aleasa, o problema ce tine strict de inclinarea culturala. Este o alegere real-deliberata si constienta numai in cazul unui numar redus de persoane.

In opinia sa, problema este ca putini au cunostinte suficiente pentru a intelege informatiile standardizate de catre Uniunea Europeana. Pana cand semnificatia si efectul ingredientelor nu sunt cunoscute pe scara larga, nu va fi posibila luarea unei decizii constiente. Cu toate acestea, realizarea acestui lucru este foarte dificila, deoarece exista un numar impresionant de componente si compusi, iar pentru o decizie cu adevarat constienta ar trebui cunoscute majoritatea acestor ingrediente. Astazi, acesta este doar un vis maret de viitor.