Cum se gatesc corect si sanatos alimentele pentru a nu distruge nutrientii

Prepararea termica a alimentelor este foarte importanta pentru a obtine cantitatea optima de substante nutritive din mancarea gatita. Mai mult, gatirea incorecta poate duce la anumite neplaceri, crampe si chiar intoxicatii.

Venim si noi cu cateva sfaturi despre care sunt cele mai sanatoase metode de preparare termica si care sunt metodele de gatit pe care ar trebui ca orice om sa le evite.

Preparare alimente – cele mai sanatoase metode

Gătitul cu aburi este prima metoda care ne vine in minte atunci cand ne gandim la prepararea alimentelor sanatoasa si gustoasa. Pentru asta e nevoie de o sita speciala pentru gatit la aburi si o cratita mare, umpluta cu apa. Aceasta metoda e ideala pentru ca duce la o pierdere minima de vitamine si nu presupune folosirea grasimilor pentru gatire.

Sotarea implica totusi utilizarea uleiului, a untului sau a altor grasimi, dar e o metoda sanatoasa pentru cantitatile mici de grasimi folosite si a timpului scurt pentru preparare. Pentru sotare se folosesc tigai adanci, rotunjite, care se numesc wok. Procesul de gatire e unul destul de cunoscut si simplu, se face la foc mare si amestecarea periodica a legumelor sau alimentelor.

Poșatul e o metoda mai putin cunoscuta si prin care se pot prepara in special ouale dar si carnea fina precum cea de peste. Mai exact, alimentele sunt gatite intr-o cantitate mica de apa fierbinte, fara ca ea sa clocoteasca. Nu se foloseste uleiul dar pot fi folosite otet si condimente pentru a da gust.

Frigerea pe gratar poate fi considerata o metoda sanatoasa si mai ales gustoasa de gatit, cu toate ca portiunile arse de pe carnea gatita la gratar de foc pot creste aparitia unor forme de cancer. Ideal este ca friptura de pe gratarul de foc sa fie taiata in bucati cat mai subtiri si fara grasime.

Gatirea sub presiune necesita recipiente sub presiune ce pot scadea timpul de fierbere al apei, astfel ca timpul si cantitatea de apa necesare prepararii mancarii sunt reduse foarte mult. Pentru o oala sub presiune pot fi gatite supe, tocanite, legume si carnuri.

Coacerea e ultima metoda de gatire sanatoasa pe care v-o recomandăm. Mancare gatita la cuptor e usor de recunoscut si astfel se pot prepara o varietate de alimente fara a folosi grasimi.

Cele mai noi metode de gatit

Prajirea in uleiuri sau alte grasimi nesanatoase este printre cele mai periculoase metode de gatit dar si cele mai utilizate din pacate.

Fierberea, desi este o metoda care poate parea sanatoasa si nu e nociva pentru sanatate, are dezavantajul ca din cauza temperaturilor mari necesare procesului, o buna parte din vitamine si pana la 70% din minerale se distrug.

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...