Ce este seleniu, in ce alimente il gasesti si cum iti poate influenta buna dispozitie

Seleniu este un mineral ce are un impact imens asupra felului in care functioneaza creierul. Desi avem nevoie in cantitati mici de seleniu, celulele nervoase trebuie sa il aiba la dispozitie pentru a produce glutation, unul dintre cei mai importanti antioxidanti pentru creier.

In urma unor studii s-a constatat ca creierul unui animal hranit cu regim sarac in seleniu produce mai putin glutation. Principala perturbare in cazul acestei alimentatii a fost la activitatea neurotransmitatorilor: serotonina, dopamina si adrenalina.

Astfel, de aici rezulta ca insuficienta de seleniu tulbura dispozitia oamenilor. Un alt studiu american a aratat ca persoanele care au mancat timp de trei luni si jumatate o alimentatie bogata in acest mineral au declarat ca se simteau mai ‘limpezi’ la minte, mai bine dispusi, agreabili, stapani pe sine, increzatori si energici.

Beneficii seleniu

Deoarece seleniul este necesar intr-un numar mare de procese esentiale bunei functionari a organismului, el are efecte intr-o gama larga de afectiuni. Pe langa imbunatatirea starii generale de spirit, iata si cateva beneficii concrete in cazul diferitelor afectiuni.

Seleniu e o sursa importanta de antioxidanti, astfel ca neutralizeaza efectul nociv al radicalilor liberi. In plus, protejeaza impotriva bolilor cardiovasculare, o crestere cu 50% a nivelului de seleniu din sange e corelata cu reducerea de 24% a riscului de boli cardiovasculare.

Consumul de alimente cu seleniu reduce simptomele bolilor neuro-degenerative precum Alzheimer, Parkinson sau scleroza multipla, tot acest mineral mai sustine sanatatea tiroidei, stimuleaza sistemul imunitar si protejeaza impotriva bacteriilor, virusurilor si parazitilor.

Seleniul joaca un rol vital si in reducerea simptomelor depresiei si anxietatii, dar reduce si simptomele astmului.

Lista principalelor alimente bogate in seleniu

Din fericire exista o gama larga de alimente care pot creste aportul de seleniu in organism, insa in cazul carentelor mari, medicii pot recomanda medicamentatie.
In cele mai multe cazuri insa aportul zilnic necesar e preluat din dieta. Iata cateva dintre alimentele bogate in seleniu pe care va recomandam sa le includeti in dieta: nuci, alune, seminte de floarea soarelui, de in sau chia, fasole, soia, usturoi, cereale integrale, peste, fructe de mare, ciuperci, oua, ficat de miel sau vita, piept de pui, carne de curcan, sunca, macaroane, branza, iaurt, lapte, orez, orz, spanac, linte, mazare, banane, cartofi, piersici, morcov sau salata verde.

Cum iti dai seama ca ai carente de seleniu

Desigur, cea mai simpla metoda pentru a-ti da seama de carentele de seleniu sunt analizele de sange, insa exista simptome ce pot indica acest lucru chiar mai devreme.

Carentele de seleniu se manifesta prin slabiciune musculara, infertilitate la ambele sexe, oboseala cronica si dureri de cap. Persoanele cele mai predispuse la carente de seleniu sunt pacientii care necesita dializa, persoanele cu HIV si cei care au boli gastrointesnitale cronice.

Carenta de seleniu duce la un risc mai mare de mortalitate prematura, un sistem imunitar slabit, risc de cancer dar si probleme cognitive.

*Acest articol este doar informativ. Pentru un diagnostic corect, va recomandam sa consultati si sfatul unui medic specialist.

Daca v-a placut acest articol, alaturati-va, cu un Like, comunitatii de cititori de pe pagina noastra de Facebook.

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...