Ce este o dieta raw vegana? Avantaje si dezavantaje

Fiecare este liber sa manance ceea ce vrea, cu conditia sa stie cat de importanta este pentru sanatate alimentatia vegetariana si cea raw vegana. Se pare ca in ultimii ani, dieta raw vegana a atras tot mai mult adepti, in mare parte datorita vedetelor din strainatate ce si-au declarat public preferinta pentru asa numita „hrana vie”.

Aceasta „hrana vie” este de fapt un concept-cheie al dietei raw vegan: alimentele crude sunt considerate „vii”, iar cele gatite, „fara viata” si secatuite de substante nutritive. Dar iata, mai jos, ce presupune de fapt dieta raw vegana si care ii sunt avantajele si dezavantajele:

Ce este dieta raw vegana:

In primul rand, trebuie sa stii ca exista doua principii de baza ale raw veganismului:

  • prima este includerea in alimentatie doar a alimentelor 100% pe baza de plante, ceea ce inseamna ca nu exista carne, fructe de mare, oua, lactate sau orice ingrediente derivate din surse animale, inclusiv miere, gelatina si componente ale alimentelor, cum ar fi lactatele.
  • al doilea principiu este ca niciun aliment nu este incalzit la peste 40°C, pentru a nu se pierde din nutrienții alimentelor.

In plus, pe langa excluderea alimentelor de origine animala, veganismul si raw veganismul se extinde si la un stil de viata care presupune sa nefolosirea materialelor derivate din animale (piele, blana, lana, matase sau produse testate pe animale).

In general, mancarurile pe care le puteti gasi intr-un meniu raw vegan includ o varietate de salate si mancaruri vegetale marinate, smoothie-uri si sucuri presate la rece, boluri de açaí, budinca de chia si chiar si versiuni crude de nachos, pizza si pad Thai.

Avantaje ale dietei raw vegane

Principalul avantaj al acestei diete este acela ca se elimina alimentele procesate. O meta-analiza efectuata in anul 2020, publicata in revista  Nutrients, a aratat ca un aport mai mare de alimente ultraprocesate duce la rezultate negative asupra sanatatii, inclusiv obezitatea, bolile de inima, cancerul, diabetul de tip 2, sindromul intestinului iritabil si depresia.

-Datorita ingredientelor bio, naturale, se ofera organismului mai multa energie, vitalitate, o stare echilibrata, mentala si emotionala. Multi dintre cei care urmeaza dieta raw vegan sustin ca au un nivel mai ridicat al energiei peste zi, datorita consumului mare de cabohidrati din fructe.

-Dieta raw vegana poate imbunatati starea de sanatate a inimii si nivelul de colesterol din sange. Studiile au aratat ca veganii si raw veganii pot avea un risc cu 75% mai scazut de a dezvolta hipertensiune arteriala si un risc cu 42% mai mic de a suferi boli cardiace.

-Reducerea riscului de a dezvolta diabet de tip II. Aceasta dieta este bogata in fibre, acestea fiind asociate in mod direct de scaderea nivelului de zahar din sange si de sensibilitatea crescuta la insulina.

-Studiile au demonstrat ca o persoana care urmeaza o dieta raw vegana poate slabi in jur de 10-12 kilograme in decurs de 3 ani.

Adeptii acestei diete acorda prioritate alimentelor vegetale integrale si cred ca gatitul alimentelor la temperaturi mai ridicate distruge nutrientii, precum si enzimele care ajuta digestia. Totusi, studiile sunt cam amestecate in acest sens. Chiar daca este adevarat ca unii nutrienti sunt diminuati atunci cand legumele sunt gatite, cercetarile arata, de asemenea, ca incalzirea imbunatateste si disponibilitatea si absorbtia unor antioxidanti.

Vezi si: Top 4 cele mai bune diete pentru 2022, potrivit specialistilor

Dezavantaje ale dietei raw vegane

A deveni vegan poate face mai dificila satisfacerea nevoilor de anumiti nutrienti, cum ar fi vitaminele D si B12, fier, zinc si calciu. Acest lucru este valabil mai ales pentru o dieta raw vegana, deoarece optiunile de gatit sunt limitate. Un articol din 2019 publicat in Advanced Research in Life Sciences, arata ca dieta unui raw vegan poate fi, de asemenea, limitata in proteine, seleniu (necesar pentru functionarea tiroidei , productia de ADN si protectia celulelor impotriva daunelor cauzate de radicalii liberi si infectii), acizi grasi omega-3 acidul eicosapentaenoic (EPA) si acidul docosahexaenoic (DHA), care combate inflamatia.

Un alt studiu mai vechi a aratat ca, in randul unui grup mic de voluntari, o dieta pe baza de hrana vie a fost asociata cu o masa si densitate osoase scazute. Pe termen lung, s-a demonstrat ca o dieta cruda duce la amenoree partiala pana la completa, incetarea menstruatiei.

O dieta raw vegana poate fi, de asemenea, dificil de tinut in timp. In plus, un alt dezavantaj este acela ca alimentele crude pot fi foarte bogate in fibre, ceea ce ar putea avea un impact asupra sanatatii digestive, deoarece aportul de fibre ar trebui crescut treptat in timp pentru a permite sistemului digestiv sa se adapteze. In ceea ce priveste gestionarea greutatii, o dieta raw vegana ar putea duce la pierderea in greutate (pentru ca alimentele sunt foarte satioase) sau la cresterea in greutate (daca se consuma prea multe calorii din nuci crude, nuca de cocos si fructe), adica prin aceasta dieta, managementul greutatii poate fi imprevizibil.

Pentru a tine o dieta raw vegana trebuie sa ai imaginatie la prepararea meselor. Acest lucru poate necesita timp, abilitati – inclusiv incoltirea si inmuierea – si, in unele cazuri, echipament special.

Concluzie

Daca sunteti raw vegan sau va ganditi sa deveniti raw vegan, este recomandat sa va consultati cu un bun nutritionist, specializat in diete vegane sau, cel putin, sa consultati o carte de referinta. Un expert sau o carte scrisa de un expert va poate ajuta sa evitati deficientele de nutrienti, sa raspunda la intrebari pertinente si sa va ofere indrumari cu privire la planurile de masa si potentialele suplimente.

Vezi si: Maioneza fara ou. Iata 3 retete raw vegane extrem de sanatoase

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...