Cat de benefice sunt baile in apa foarte rece sau gheata?

Cat-de-benefice-sunt-baile-in-apa-foarte-rece-sau-gheata

Nu este neobisnuit sa vezi sportivi, pasionati de fitness si sporturi extreme sarind intr-o baie de gheata dupa activitate fizica. Baile foarte reci sunt considerate terapii vindecatoare. Iata ce beneficii posibile pot aduce acestea organismului.

Numita imersie in apa rece sau crioterapie, se presupune ca practica de a face o baie de 10 pana la 15 minute in apa foarte rece dupa o sesiune intensa de exercitii sau o competitie contribuie la reducerea durerii musculare.

Beneficii potentiale ale bailor de gheata

Daca va ganditi sa incercati o baie de gheata, s-ar putea sa va intrebati care sunt beneficiile potentiale si daca merita sa va supuneti corpul la frig extrem. Vezi si: Leacuri cu zapada

Vestea buna este ca exista cateva beneficii potentiale ale utilizarii unei bai de gheata, in special pentru persoanele care se antreneaza sau sunt sportivi competitivi.

Usureaza muschii durerosi

Cel mai probabil, cel mai mare beneficiu al bailor de gheata este ca acestea fac pur si simplu corpul sa se simta bine.

Dupa un antrenament intens, scufundarea in apa rece poate fi o usurare a muschilor, insa intregul corp se simte mai usor.

Va ajuta sistemul nervos central

O baie in gheata sau apa foarte rece va poate ajuta si sistemul nervos central, ajutand la somn si, prin urmare, va veti simti mai bine, va veti odihni cum trebuie. In plus, scufundarea in apa rece poate ajuta la imbunatatirea timpului de reactie si a explozivitatii in antrenamentele viitoare.

Limiteaza raspunsul inflamator

Teoria este ca scaderea temperaturii locale dupa exercitii fizice ajuta la limitarea raspunsului inflamator, scaderea cantitatii de inflamatie si ajuta la recuperarea mai rapida.

Scade efectul caldurii si umiditatii

Luarea unei bai de gheata poate reduce efectul caldurii si umiditatii. O baie de gheata inainte de o cursa lunga in conditii in care exista o crestere a temperaturii sau umiditatii poate reduce temperatura corpului cu cateva grade, ceea ce poate duce la imbunatatirea performantelor.

Poate ameliora simptomele depresiei

Apa rece nu este un remediu pentru orice afectiune de sanatate mintala. Dar anumite studii de caz sugereaza ca baile in apa rece au ajutat la ameliorarea simptomelor depresiei si anxietatii la unele persoane.

Un astfel de studiu de caz implica o femeie care a experimentat anxietate si depresie de la varsta de 17 ani. La 24 de ani, a inceput un program de proba de inot saptamanal in apa rece.

De-a lungul timpului, simptomele ei au scazut atat de semnificativ incat a reusit sa nu mai ia medicamente pentru a le trata. Un an mai tarziu, medicii ei au descoperit ca inotul regulat in apa rece ii tinea la distanta simptomele depresiei.

Intr-un alt studiu, cercetatorii au descoperit ca un program de dusuri reci scurte de doua ori pe zi a scazut simptomele depresive. Cu toate acestea, este important de mentionat ca niciunul dintre participantii la acest studiu nu fusese diagnosticat cu depresie.

Poate stimula sistemul imunitar

Exista unele dovezi ca terapia cu apa rece poate stimula sistemul imunitar al corpului. Acest lucru ar imbunatati teoretic capacitatea de a lupta impotriva bolilor.

Intr-un studiu olandez, cercetatorii au testat daca oamenii isi pot influenta voluntar propriul raspuns imun practicand meditatie, respiratie profunda si tehnici de imersiune in apa rece. Rezultatele au fost pozitive.

Cand participantii la studiu au fost expusi la o infectie bacteriana, grupul care a folosit aceste tehnici a avut mai putine simptome. Corpul lor a produs mai multe substante chimice antiinflamatoare si mai putine citokine pro-inflamatorii ca raspuns la infectie.

Este important de retinut ca, in acest caz, cercetatorii au considerat ca tehnicile de respiratie au fost mai influente decat imersiunea in apa rece. Dar au creditat ca apa rece a crescut in timp un fel de rezistenta la stres.

Alte studii au sugerat ca expunerea zilnica la apa rece ar putea, pe o perioada de saptamani sau luni, sa creasca imunitatea antitumorala.

Baile in apa rece pot ajuta la scaderea in greutate?

Potrivit factorilor de influenta asupra sanatatii, efectele expunerii la frig va pot creste capacitatea de a arde calorii. Dar exista vreun adevar in aceasta afirmatie?

Desi sunt necesare mai multe cercetari pentru a determina daca terapia cu apa rece poate ajuta la scaderea in greutate, unele studii au aratat ca scufundarea in apa rece poate accelera rata metabolica. Aceasta este rata la care corpul foloseste energie si arde calorii.

Luati exemplul istoric al femeilor coreene care, de generatii, si-au castigat existenta scufundandu-se pentru fructe de mare in apele reci de pe insula Jeju. Pana la trecerea recenta la costumele moderne, aceste femei se scufundau in apa intre 10 si 25 ° C, purtand doar costume de baie subtiri din bumbac.

Cand cercetatorii au studiat aceste femei, au constatat ca rata metabolica bazala a acestora a fost semnificativ mai mare in timpul lunilor de scufundari de iarna decat in ​​timpul scufundarilor de vara.

O revizuire a unei cercetari din 2009 a concluzionat ca scufundarile scurte (5 minute) in apa sub 15 ° C au crescut metabolismul. Dar nu au existat studii de amploare care sa demonstreze ca scufundarile repetate in gheata duc la pierderea semnificativa in greutate.

Cum se utilizeaza terapia cu apa rece

Daca doriti sa testati singuri beneficiile terapiei cu apa rece, o puteti incerca in mai multe moduri diferite. Iata cateva sugestii:

  • Faceti dusuri calde pana la reci. Incepeti cu apa calda si, dupa cateva minute, scadeti treptat temperatura.
  • Treceti peste incalzire si faceti direct un dus rece. Acest lucru poate fi util mai ales daca tocmai ati terminat antrenamentul.
  • Scufundati-va intr-o baie de gheata: adaugati gheata in apa pana cand temperatura este intre 10 ° C si 15 ° C si ramaneti scufundati timp de doar 10 pana la 15 minute.
  • Puteti face o baie scurta in ape mai reci, precum rauri de munte. Totusi, inainte de a face acest lucru, este nevoie de antrenament si tehnica pentru a beneficia de aceasta terapie.

Vezi si: Principalele metode de calire a copilului

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...