Care este cea mai sanatoasa carne

Carnea rosie, adica cea de porc si de vita, este buna doar cu moderatie, spun nutritionistii. Totusi, o optiune pentru cea mai sanatoasa carne este cea alba, categorie din care fac parte puiul, curcanul si pestele.

Carnea, indiferent de tip, este cea mai importanta sursa de proteine cu valoare biologica inalta („complete”). Spre deosebire de proteinele vegetale, cele din produse animale contin toti cei 9 aminoacizi esentiali – pe care organismul uman nu-i poate produce si trebuie asigurati din alimentatie. Acesti aminoacizi joaca un rol foarte important pentru sinteza anumitor substante din organism, cum ar fi hormonii tiroidieni, serotonina (un neurotransmitator care ne confera o stare de bine), etc. Proteinele vegetale sunt considerate a fi „incomplete”, pentru ca din ele lipsesc unul sau mai multi aminoacizi esentiali. Din acest motiv, vegetarienii trebuie sa fie atenti sa-si asigure un aport optim de aminoacizi de acest tip.

Vitamina B12, doar in produsele de origine animala

Pe langa aminoacizii esentiali, carnea este importanta si prin mineralele si vitaminele pe care le contine: fier, zinc, acid folic, magneziu, vitamine din grupul B, etc. Cu exceptia vitaminei B12, pe care o gasim doar in produsele de origine animala, ceilalti nutrienti se gasesc si in vegetale. Insa unii dintre ei, cum ar fi fierul, sunt asimilati mai bine din carne si din produsele derivate. Din toate tipurile de carne, pestele contine cea mai redusa cantitate de fier. Vitamina B12 este esentiala pentru buna functionare a sistemului nervos si intervine in procesul de maturizare a globulelor rosii. Carenta duce la aparitia anemiei.

Absenta proteinelor din alimentatie produce tulburari de crestere in cazul copiilor, scade rezistenta la infectii, provoaca anemie si scade rezistenta fizica si intelectuala.

Cea mai sanatoasa carne – Carnea alba are mai putine grasimi

Exista doua categorii principale de carne: alba si rosie. Din prima fac parte carnea de pui, de curcan, pestele si fructele de mare. Principalul atu al acestui tip de carne este continutul mai mic in grasimi, comparativ cu cea rosie.

Carnea de curcan contine mai multe proteine decat cea de pui. 100 g de piept de curcan contin 25 g de proteine, aceeasi cantitate de piept de pui – 20 g de proteine. Un alt motiv pentru care ar trebui sa preferam carnea de curcan celei de pui este aportul mai mic de calorii: 110 la 100 g, fata de 140 la aceeasi cantitate de carne de pui (ambele fara piele, care contine mult colesterol).

In categoria „cea mai sanatoasa carne”, face parte si carnea de peste. Aceasta este cel mai usor de digerat dintre toate tipurile de carne si este o sursa bogata in fosfor, potasiu, iod si fluor. Pe langa acestea, pestele gras, in special, contine o cantitate importanta de acizi grasi esentiali Omega 3, despre care se stie cu certitudine astazi ca sunt importanti in preventia bolilor cardiovasculare prin efectul de reducere al nivelului colesterolului „rau” pe care il au.

Carnea rosie, buna cu moderatie

Vita, porcul si mielul au carne rosie, care este bogata in grasimi saturate. Consumate in exces, acestea cresc riscul aparitiei bolilor de inima. Carnea rosie a fost asociata si cu cancerul, in special de colon, pancreas, stomac si esofag. Cel mai recent studiu in acest sens, publicat in luna martie de cercetatorii Universitatii Harvard, sustine ca „un consum mai crescut de carne rosie creste semnificativ riscul de boli cardiovasculare si mortalitatea prin cancer”.

O jumatate de kilogram pe saptamana, permis

Aceasta nu inseamna neaparat ca ar trebui sa evitam cu desavarsire carnea rosie. Potrivit recomandarilor internationale, ar trebui sa consumam cel mult 70 g de carne rosie pe zi sau 500 g pe saptamana pentru a evita imbolnavirile. Nutritionistii ne sfatuiesc, de asemenea, sa optam pentru carnea slaba de porc si de vita. Profesorul doctor Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetari Alimentare din Bucuresti, recomanda carnea provenita de la animale crescute ecologic sau de curte, dar neaparat inspectate sanitar-veterinar. Verificarea avizului este foarte importanta, pentru ca Romania este printre putinele tari din Europa in care inca se mai inregistreaza cazuri de trichineloza.

Consumul de carne de vita are insa un avantaj: ea contine o grasime buna, numita acid linoleic conjugat, care ajuta la arderea grasimilor si impiedica depunerea acestora pe abdomen.

Organele au mult colesterol…

Preparatele pe baza de organe se digera greu si contin cea mai mare cantitate de colesterol „rau”. In plus, „ficatul, rinichii, splina sau burta sunt bogate in purine, contraindicate suferinzilor de hiperuricemie-guta. Organele contin si grasimi saturate in cantitati semnificative”, spune prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi.

… dar au si cateva atuuri

Totusi, consumul de organe are si un avantaj: fiind bogate in fier, previn anemia feripriva. Ficatul indeosebi este indicat cu precadere gravidelor si femeilor care alapteaza. Acest organ este si o sursa exceptionala de retinol, o forma activa a vitaminei A, esentiala pentru vedere si pentru tineretea si stralucirea tenului, mai precizeaza specialistul.

Mezelurile contin conservanti si sare in exces

Sunca, salamurile, carnatii, crenvurstii si toate celelalte produse procesate din carne sunt considerate de nutritionisti mai nocive decat carnea neprocesata. Cele doua categorii de produse au aceeasi cantitate de grasimi, insa carnea procesata contine de regula coloranti, conservanti si sare (adeseori in cantitate foarte mare) care, teoretic, o fac mai nociva decat pe cea neprocesata. Insa si carnea din macelarii contine adeseori sare in exces si amidon peste limita admisa. Un raport al ANPC dat publicitatii cu mai putin de doua luni in urma sustinea ca peste 40% din carnea de pe piata romaneasca ar fi injectata de producatori cu apa si sare pentru ca aceasta sa cantareasca mai mult si sa-si pastreze aspectul proaspat.

Crenvurstii, cei mai nocivi

Dintre toate mezelurile, crenvurstii si parizerul, foarte populare la noi, sunt cele mai periculoase pentru sanatate. „Multe dintre aceste produse sunt preparate din MDM- carne dezosata mecanic, dar varianta cea mai ieftina, care contine putina carne si multe pielite, ciocuri, oase, zgarciuri si gheare. De multe ori, ingredientele de pe eticheta unui parizer de porc, de exemplu, incep cu soriciul, si nu cu carnea de porc”, precizeaza profesorul Mencinicopschi. La aceste ingrediente se adauga adeseori conservanti, coloranti si arome artificiale.

Pufuleti, popcorn, fulgi de porumb sau chipsuri? Medicul nutritionist Mihaela Bilic ne spune care este cea mai sanatoasa „rontaiala”?

Sursa: adevarul.ro

Daca v-a placut acest articol, alaturati-va, cu un Like, comunitatii de cititori de pe pagina noastra de Facebook.

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...