Alimente care prelungesc viata si zonele unde oamenii sunt cei mai longevivi

Alimente-care-prelungesc-viata-si-zonele-unde-traiesc-cei-mai-longevivi-oameni

Bolile cronice devin din ce in ce mai frecvente pe masura ce ne apropiem de batranete. In timp ce genetica va determina intr-o oarecare masura durata de viata si susceptibilitatea la aceste boli, stilul de viata are probabil un impact mult mai mare.

Cateva locuri din lume se numesc „Zone Albastre”. Termenul se refera la zone geografice in care oamenii au rate scazute de boli cronice si traiesc mai mult decat oriunde altundeva.

In acest articol ne-am propus sa descriem caracteristicile comune ale stilului de viata al oamenilor din zonele albastre, inclusiv de ce traiesc mai mult.

Ce sunt zonele albastre?

„Zona albastra” este un termen non-stiintific dat regiunilor geografice care gazduiesc pe cei mai in varsta oameni din lume. Acestea se numesc Zone Albastre, deoarece atunci cand Buettner si colegii sai cautau aceste zone, au desenat cercuri albastre in jurul lor pe o harta.

In cartea sa numita The Blue Zones, Buettner a descris cinci zone albastre cunoscute:

Icaria (Grecia): Icaria este o insula din Grecia in care oamenii mananca o dieta mediteraneana bogata in ulei de masline, vin rosu si legume de casa.

Ogliastra, Sardinia (Italia): Regiunea Ogliastra din Sardinia gazduieste unii dintre cei mai in varsta barbati din lume. Locuiesc in regiuni muntoase unde lucreaza de obicei la ferme si beau mult vin rosu.

Okinawa (Japonia): Okinawa gazduieste cele mai in varsta femei din lume, care mananca o multime de alimente pe baza de soia si practica tai chi, o forma de exercitiu meditativ.

Peninsula Nicoya (Costa Rica): Dieta nicoyana se bazeaza pe fasole si tortilla de porumb. Oamenii din aceasta zona indeplinesc in mod regulat meserii fizice pana la batranete si au un scop al vietii cunoscut sub numele de „plan de vida”.

Adventistii de ziua a saptea din Loma Linda, California (SUA): adventistii de ziua a saptea sunt un grup foarte religios de oameni. Sunt vegetarieni stricti si traiesc in comunitati stranse.

Desi acestea sunt singurele domenii discutate in cartea lui Buettner, in lume pot exista zone neidentificate care ar putea fi si Zone Albastre.

O serie de studii au constatat ca aceste zone contin rate extrem de ridicate de nonagenari si centenari, care sunt oameni care traiesc peste 90, respectiv 100 de ani.

Interesant este ca genetica reprezinta, probabil, doar 20-30% din longevitate. Prin urmare, influentele de mediu, inclusiv dieta si stilul de viata, joaca un rol imens in determinarea duratei de viata.

Mai jos sunt cativa factori de dieta si stil de viata care sunt comuni persoanelor care locuiesc in zonele albastre.

Oamenii care locuiesc in zone albastre mananca o dieta plina de alimente vegetale intregi. Un lucru comun pentru zonele albastre este ca cei care locuiesc acolo mananca in principal o dieta de 95% pe baza de plante.

Desi majoritatea grupurilor nu sunt vegetarieni stricti, au tendinta sa manance carne doar de cinci ori pe luna. O serie de studii, unele facute cu peste jumatate de milion de persoane, au aratat ca evitarea carnii poate reduce semnificativ riscul de deces cauzat de boli de inima, cancer si o serie de alte cauze diferite.

Alimente care prelungesc viata

In schimb, dietele din zonele albastre sunt de obicei bogate in urmatoarele:

  • Legume: sunt o sursa excelenta de fibre si multe vitamine si minerale diferite. Consumul a mai mult de cinci portii de fructe si legume pe zi va poate reduce semnificativ riscul de boli de inima, cancer si deces.
  • Leguminoase: Leguminoasele includ fasole, mazare, linte si naut si toate sunt bogate in fibre si proteine. O serie de studii au aratat ca un consum regulat de leguminoase este asociat cu o mortalitate mai mica.
  • Boabe integrale: Boabele integrale sunt, de asemenea, bogate in fibre. Un aport ridicat de cereale integrale poate reduce tensiunea arteriala si este asociat cu cancer colorectal redus si cu moartea cauzata de boli de inima.
  • Nuci: Nucile sunt surse excelente de fibre, proteine ​​si grasimi polinesaturate si mononesaturate. Combinate cu o dieta sanatoasa, acestea sunt asociate cu o mortalitate redusa si pot chiar ajuta la inversarea sindromului metabolic.

Exista si alti factori alimentari care definesc fiecare dintre zonele albastre.

De exemplu, pestele este adesea consumat in Icaria si Sardinia. Este o sursa buna de grasimi omega-3, care sunt importante pentru sanatatea inimii si a creierului. Consumul de peste este asociat cu un declin cerebral mai lent la batranete si o boala cardiaca redusa.

Alte obiceiuri comune zonelor albastre sunt consumul redus de calorii si postul

Restrictia calorica pe termen lung poate ajuta la longevitate. Un studiu amplu pe 25 de ani efectuat pe maimute a constatat ca un consum de calorii cu 30% mai putine decat in ​​mod normal a dus la o viata semnificativ mai lunga.

Consumul de mai putine calorii poate contribui la o viata mai lunga in unele dintre zonele albastre. De exemplu, studiile efectuate in Okinawan sugereaza ca inainte de anii 1960, acestea aveau un deficit caloric, ceea ce inseamna ca mancau mai putine calorii decat aveau nevoie, ceea ce ar putea contribui la longevitatea lor.

Mai mult, Okinawanii tind sa respecte regula de 80%, pe care o numesc „hara hachi bu”. Aceasta inseamna ca inceteaza sa manance atunci cand se simt 80% plini, mai degraba decat atunci cand sunt 100% satui.

Acest lucru ii impiedica sa manance prea multe calorii, prea multe calorii pot duce la cresterea in greutate si la boli cronice. O serie de studii au aratat, de asemenea, ca a manca incet poate reduce foamea si poate creste sentimentul de plenitudine, in comparatie cu a manca oe fuga sau in graba.

Acest lucru se poate datora faptului ca hormonii care va fac sa va simtiti plini ating nivelurile maxime in sange doar la 20 de minute dupa ce mancati. Prin urmare, mancand incet si numai pana cand va simtiti doar 80% plini, este posibil sa mancati mai putine calorii si sa va simtiti satui mai mult timp.

Daca iti plac articolele noastre si vrei sa ne fii alaturi si pe Facebook, te asteptam sa te alaturi comunitatii printr-un Like:

You may also like...