Laptele de vaca, capra, oaie sau bivolita. Care este cel mai bun lapte pentru sanatatea ta

Laptele de vaca, capra, oaie sau bivolita. Care este cel mai bun lapte pentru sanatatea ta

Conform statisticilor, romanii sunt pe penultimul loc in Europa in privinta consumului anual de lapte: 12,6 litri pe cap de locuitor, fata de 67,5, cat este media de consum in Europa Occidentala.

Consumul de lapte ar trebui sa fie o prioritate pentru noi, in special in perioada de crestere, dar si mai tarziu in viata. Conform studiilor, laptele contine numerosi nutrienti esentiali pentru sanatatea oamenilor (calciu, proteine, potasiu, fosfor, vitamina D, B12 si A, riboflavine si niacina).

Iata mai jos care sunt beneficiile si proprietatile laptelui de vaca, capra, oaie si bivolita:

  • Lapte de vaca

Laptele de vaca are proprietati nutritionale importante, fiind o sursa de proteine slabe, continut mare de  elemente nutritive, inclusiv fosfor, vitamina D, potasiu, riboflavina si niacina, importante pentru sanatate. De asemenea, laptele de vaca este foarte bogat în calciu, un singur pahar asigurand 30% din necesarul zilnic.

Cercetatorile arata ca laptele de vaca reduce riscul decesului in urma problemelor de inima, precum infarctul, cu aproximativ 20%.  
-Laptele de vaca este o sursa buna de proteine (cu un continut de 8,26g per cana), precum si de minerale, in special calciu si seleniu. Totusi, nivelul cazeinei din laptele de vaca este foarte ridicat, fiind astfel foarte greu de digerat, iar din acest motiv daca tot doriti sa-i administrati copilului puteti sa-l amestecati cu o parte mica de apa sau ceai. Totodata, laptele de vaca are un nivel excesiv de ridicat de potasiu si sodiu care poate cauza probleme de sanatate copiilor mici.

Pentru ca are o cantitate semnificativa de grasimi, laptele de vaca trebuie combinat cu o dieta sanatoasa, saraca in grasimi.

Datorita continutului de vitaminele si mineralele, laptele de vaca ne asigura energie, regleaza tensiunea arteriala, intareste sistemul imunitar, dar si a oaselor, dintilor, tesutului muscular, a pielii si a ochilor.

  • Lapte de capra

Laptele de capra este bogat in fier, fosfor, seleniu si magneziu, contine proteine, aminoacizi si este mai sarac in grasimi, in comparatie cu laptele de vaca. Acesta are mai mult calciu decat laptele de vaca (cu 13% mai mult decat laptele de vaca) si e mai bogat decat acesta in vitaminele A, B2 si D, insa e mai sarac in acid folic, zinc si vitamina B12.

Laptele de capra are o structura mult mai apropiata de cea a laptelui matern si este ideal pentru imbunatatirea densitatii osoase si pentru prevenirea bolilor cardiovasculare.

Dintre toate tipurile de lapte, cel de capra este absorbit cel mai usor de organism. Acesta are mai putina lactoza, mai putini alergeni, iar nivelul de cazeina este mai scazut decat la laptele de vaca si astfel este mult mai usor de digerat.

Laptele de capra are rol antiinflamator, ajutand la absorbtia fierului si cuprului in organism, metine oasele sanatoase, inta­reste sistemul imunitar, protejeaza impotriva cancerului mamar, previne hipertensiunea arteriala si ateroscleroza, reducand riscul de accident vascular. De asemenea, laptele de capra este ideal pentru ameliorarea simptomelor sindromului premenstrual (determina diminuarea durerilor, a crampelor, a balonarii si a starilor de irascibilitate).

  •  Lapte de oaie

Laptele de oaie aduce si el numeroase beneficii pentru sanatate. Are un gust deosebit, similar cu cel al carnii de oaie, asadar, nu e pe placul tuturor. Cu 5,4 g proteine la 100 g lapte, laptele de oaie este mai buna decat laptele de vaca (3,2 g), lapte de capra (3,1 g) si lapte de bivolita (4,5 g), iar acest lucru il face sa fie un aliment foarte important pentru o crestere si dezvoltare cat mai sanatoasa.

Datorita continutului bogat de minerale si nutrienti, inclusive vitaminele A si E, laptele de oaie ajuta la intarirea sistemului imunitar. Totodata, acestea sunt toate componentele importante pentru cresterea densitatii minerale osoase in organism, care tinde sa scada pe masura ce imbatranim.

Cercetarile au aratat faptul ca laptele de oaie contine nucleozide si nucleotide (de 50 ori mai mult decat in laptele de vaca), doua substante care lupta impotriva cancerului. De asemenea, laptele de oaie are un continut mare de acid folic care previne aparitia malformatiilor la nou-nascuti.

Laptele de oaie are un continut de grasimi mult mai mare decat laptele de vaca sau de capra, asadar, daca suferi de obezitate sau de alte conditii legate de greutate, ar fi indicat sa il eviti. In schimb, daca nu ai astfel de probleme, grasimile mononesaturate din laptele de oaie pot ajuta la scaderea colesterolului total din organism.

  • Lapte de bivolita

Laptele de bivolita este foarte gustos si are mai multe proteine in comparatie cu celelalte tipuri de lapte. Continutul de grasime mai ridicat situeaza laptele de bivolita pe primul loc fata de celelalte tipuri de lapte, iar puterea de smantanire a laptelui de bivolita este mai mica decat aceea a laptelui de vaca. Totusi, chiar daca este mai gras decat cel de vaca, acesta are mai puţin colesterol. Avantajul este ca iti creste senzatia de satietate pentru mai mult timp, iar dezavantajul este ca e greu digerabil.

Acest produs lactat este recomandat pentru cresterea apetitului, prevenirea anemiei, imbunatatirea sistemului imunitar si, nu in ultimul rand, se stie aportul sau pentru oase si dinti sanatosi.

Laptele de bivolita are cu 40% mai multe proteine si calorii in comparatie cu cel de vaca. De asemenea, laptele de bivolita are cu 58% mai mult calciu si este foarte bogat in magneziu, potasiu, fosfor, Vitamina B12, Vitamina E, Vitamina A si riboflavina, necesara pentru formarea anticorpilor, a celulelor pielii si a celulelor rosii ale sangelui.

Cercetarile efectuate in timp certifica faptul ca laptele de bivolita ajuta la mentinerea pH-ului natural al pielii si lupta eficient impotriva imbatranirii. 

Daca v-a placut acest articol, alaturati-va, cu un Like, comunitatii de cititori de pe pagina noastra de Facebook.