Faina fara gluten. De cate tipuri este si cum poate fi integrata in dieta celor cu intoleranta la gluten

Faina-fara-gluten-De-cate-tipuri-este-si-cum-poate-fi-integrata-in-dieta-celor-cu-intoleranta-la-gluten

Se pare ca ultimii ani au aratat ca un numar tot mai mare de oameni sufera de intoleranta la gluten, iar unele estimari arata ca boala celiaca afecteaza aproximativ un om din 100.

Glutenul reprezinta proteinele continute in grau, orz, ovaz, secara, alac si hibrizii acestora. Proteinele acestora sunt toxice pentru persoanele care sufera de boala celiaca (intoleranta la gluten) si trebuie evitate, iar restul cerealelor (porumb si orez, mei, hrisca, etc.), nu sunt toxice pentru organismul uman afectat.

Persoanele care sufera de intoleranta la gluten nu se pot vindeca, boala odata aparuta ramane pe toata durata vietii, insa pot disparea in timp doar anticorpii si simptomele bolii, care insa reapar atunci cand se consuma iar cereale cu gluten toxic.

Tratamentul bolii presupune evitarea totala a glutenului si inlocuirea cerealelor cu gluten prin produse fabricate din cereale fara gluten toxic, la care se adauga aditivi alimentari capabili sa inlocuiasca proprietatea de liant al glutenului.

Pentru a intelege mai bine aceasta afectiune, iata un mic exemplu: o felie de paine contine aproximativ 5 g de gluten, iar o portie de paste contine cam 7 g de gluten. Pentru o persoana cu intoleranta este suficienta o cantitate de 0,1 g de gluten pentru a declansa simptome neplacute si ducand cu timpul la degradarea intregului organism.

Dupa cum spuneam si mai sus, nu exista tratament pentru aceasta afectiune, insa exista o metoda de a evita efectele ei distructive si aceasta este – dieta fara gluten.

Renuntarea la alimentele care contin gluten duce la disparitia simptomelor suparatoare, iar starea de sanatate se restabileste la un nivel satisfacator. Respectarea unui regim aliementar fara gluten poate fi destul de dificila initial, dar odata cu trecerea timpului, vei descoperi ca se gasesc suficienti inlocuitori pentru alimente, una dintre ele fiind faina fara gluten.

Incearca sa te concentrezi pe varietatea mare de produse fara gluten disponibila pe piata, cum ar fi painea, biscuitii, grisinele si pastele din alte cereal decat cele cu gluten. Multe magazine alimentare detin produse fara gluten. AICI veti gasi foarte multe produse fara gluten.

Daca vrei sa-ti prepari singur o paine de casa sau o prajitura, poti folosi faina fara gluten, insa trebuie sa stii ca exista mai multe tipuri si ca fiecare functioneaza diferit, in unele cazuri trebuie sa adaugam mai multa, mai putina sau chiar sa le amestecam pentru a obtine gustul si textura dorite.

tipuri-de-faina-fara-gluten

Iata cate tipuri de faina fara gluten exista si la ce preparate o poti folosi:

  1. Faina de orez – Aceasta este bogata in proteine. Este o faina care trebuie folosita in cantitati mici pentru ca aluatul sa nu capete un gust prea pronuntat de orez sau sa devina prea lipicioasa. Faina de orez merge folosita foarte bine in retetele de sosuri, ingrosarea ciorbelor si chiar in retetele de paine sau biscuiti, dar cu moderatie.
  2. Faina de orez brun – Este recomandata pentru prepararea painii, pentru ca ajuta la formare unei cruste frumoase si crocante. Este gustoasa si foarte nutritiva , si se combina bine cu faina de hrisca.
  3. Faina de hrisca – Aceasta are un gust specific si se foloseste in cantitati destul de mici. Faina de hrisca este recomandata pentru prepararea brioselor, a biscuitilor si prajiturilor, dar cu moderatie. Intotdeauna se combina cu amidonul de porumb sau faina de tapioca pentru a obtine compozitia ideala.
  4. Faina de cocos – Este o faina cu un continut ridicat de grasimi saturate, fibre si proteine. Aceasta are un gust dulce si  este frecvent utilizata in retetele de paine rapida, deoarece ajuta aluatul sa creasca mai repede, biscuiti, prajituri, etc. Este important sa retii ca produsele de patiserie realizate cu faina de nuca de cocos pot fi foarte dense si uscate, de aceea este recomandat sa utilizezi o cantitate corespunzatoare de oua si lichid pentru a obtine un produs final gustos si frumos. De exemplu, la o ceasca de faina de nuca de cocos se folosesc 6 oua batute si o ceasca de lichid.
  5. Faina de mei – Aceasta este usor de digerat, dulce si foarte untoasa. Faina de mei merge folosita la clatite si tortilla, dar intotdeauna combinata cu alte sortimente de faina.
  6. Faina de migdale – Aceasta este foarte moale si are acelasi aspect ca si faina alba traditionala, dar cu o aroma specifica folosita foarte des in produsele de patiserie, in retete rapide care nu necesita dospire, biscuiti, fursecuri, etc.
  7. Faina de in – Aceasta este foarte bogata in acizi omega 3, are o  usoara aroma de alune si merge foarte bine in retetele de paine, tort si prajituri pufoaset. Ai grija sa o pastrezi la rece pentru a mentine valoare nutritiva a acesteia.
  8. Faina de alune – Aceasta este bogata in vitamine si are o aroma perfecta pentru biscuiti, fursecuri si chiar prajituri. Nu este recomandata pentru paine pentru ca nu lasa aluatul sa creasca, dar se poate folosi cu succes la prepararea unor lipii.
  9. Faina de quinoa – Aceasta este bogata in proteine si se foloseste la clatite, fursecuri, paine, prajituri, biscuit, etc, dar nu in cantitati mari.
  10. Faina din seminte de dovleac – Aceasta are o culoare intunecata cu o aroma specifica  si se foloseste in panificatie sau patiserii.
  11. Faina de naut – Aceasta poate sa inlocuiasca cu succes faina de soia. Este o faina care se poate folosi la ingrosarea sosurilor, supelor, tocanitelor, se poate adauga si in aluatul de paine pentru ca o face mai ferma si ii da o aroma aparte.
  12. Faina de porumb/malai – Este perfecta pentru tortilla, mamaliga, briose, peste si se poate folosi si in paine, dar in cantitati destul de mici.
  13. Faina din amidon de cartofi – Se poate folosi in prajituri, paine si sosuri, dar in cantitati mici. Amidonul este extras din cartofi cruzi si adauga o textura usoara painei, brioselor sau altor tipuri de dulciuri. Acesta are o aroma usoara si nu ar trebui sa inlocuiasca in mod direct faina de grau intr-o reteta.
  14. Faina de tapioca – Este o faina cu un gust specific si se foloseste impreuna cu alte sortimente de faina cum ar fi faina de orez  brun , hrisca sau mei . Se poate folosi ca amidon pentru sosuri, in retetele de paine sau biscuiti.
  15. Faina de soia – Faina de soia se poate folosi impreuna cu faina de orez brun sau faina de malai. Are o aroma specifica si trebuie folosita in cantitati destul de mici.
  16. Faina de ghinda – Faina de ghinda se pastreaza foarte bine chiar si pentru timp indelungat. Este o faina destul de grea si actioneaza foarte bine cand cantitate de faina din reteta este adaugata mai putin de jumatate.
  17. Faina din fasole neagra – Acest tip de faina fara gluten are o valoare nutritiva ridicata si ar trebui sa fie utilizata in special in prepararea mancarurilor sarate si nu a dulciurilor. De asemenea, ea poate fi folosita ca baza pentru supa de fasole neagra, pentru prepararea burgerilor vegetarieni sau in chiftele.

Daca prepararea mancarurilor fara gluten pare o provocare, iata si cateva trucuri care te vor ajuta pentru a gati diverse aluaturi:

  • Daca vrei sa scapi de aluaturile prea tari, bate sau mixeaza mai mult aluaturile pentru a le aera. Acest lucru este necesar pentru ca din ingredientele pe care le folosesti lipseste glutenul;
  • Pentru a nu ti se lipi aluatul de maini, trebuie sa-ti ungi mainile cu ulei;
  • Trebuie sa stii ca preparatele fara gluten sunt, de regula, umede, iar pentru a obtine cruste crocante la pizza sau paine e nevoie sa iti cumperi o tava speciala cu orificii la baza. Painea poate fi scoasa din tavi cu putin inainte de timpul total de gatire si lasata cateva minute la copt, direct pe gratarul din cuptor;
  • Un ultim sfat este sa mizezi intotdeauna pe amestecuri de mai multe tipuri de faina fara gluten pentru a da mai multa savoare preparatelor.

You may also like...