Constipatia. Cauze, simptome si tratament

Constipatia. Cauze, simptome si tratament

Constipatia este definita ca o tulburare functionala, provocata fie de scaderea elasticitatii musculaturii intestinale, fie de contractura acestei musculaturi. Persoana afectata sufera de o evacuare insuficienta si intarziata (la mai mult de 2 zile) a continutului intestinal. 

Tranzitul normal al unui colon sanatos presupune 1 scaun pe zi, dar acest lucru nu se intampla decat la mai putin de 50% dintre oameni.

In ultimii ani, s-a raportat o crestere a numarului persoanelor suferind de constipatie cronica, cei mai expusi fiind femeile si pacientii cu varsta peste 65 de ani.

Care sunt cauzele care duc la constipatie:

-Lipsa exercitiilor fizice (sedentarismul);

-Consumul unei cantitati insuficiente de lichide;

-Dieta saraca in fibre alimentare (legume si fructe) si consumul alimentelor rafinate (carne, produse lactate, paine alba si dulciuri) produc in mod frecvent constipatie;

-Pe termen lung, stresul excesiv, anxietatea si depresia;

-Afectiunile sistemului digestiv sunt cauze de constipatie cronica;

-Constipatia poate aparea si atunci cand te abtii de la a merge la toaleta. Cu cat materiile fecale stagneaza mai mult in colon, cu atat se absoarbe mai multa apa, iar materiile fecale devin mai tari;

-Alte cauze sunt tulburarile motilitatii bolului, slabirea reflexului de defecatie, modificari in structura intestinului sau a organelor invecinate, care pot modifica transferul continutului bolului catre rect.

Care sunt simptomele constipatiei:

-Uneori apare asa-numita constipatie diareica. Aceasta apare dupa o lunga perioada de constipatie, iar scaunul este in sfarsit dizolvat in mucus secretat de peretele intestinal, ca urmare a iritarii acestuia;

-Durere abdominala si senzatia de preaplin;

-Acumularea de gaze, produsa de bacteriile intestinale si care nu pot fi eliminate din cauza obturarii intestinului prin fecale;

-Sscaderea apetitului sau regurgitari si greturi;

-Aparitia durerilor de cap, uneori, impreuna cu iritabilitate, proasta dispozitie si modificari de somn;

-Modificari la nivelul tegumentelor (acestea devin palide, cu o tenta galbuie, flasce, fara elasticitate).

Tratament constipatie:

Respectarea orelor de masa, evitarea se­dentarismului si practicarea exercitiilor fizice sunt eficiente in tonificarea musculaturii intestinale. Alimentatia trebuie sa fie si ea una echilibrata.

Iata mai jos cateva remedii naturiste:

  • Ai nevoie 2 linguri de fulgi de ovaz, 2 linguri de apa/lapte, 2 lingurite miere, 2 mere, 2 nuci si 1 lingura smantana. Fulgii de ovaz se inmoaie in apa sau lapte, timp de 12 ore si la final se amesteca cu 2 lingurite de miere, 2 mere rase, miezul macinat a 2 nuci, 1 lingura de smantana proaspata. Se formeaza o pasta consistenta, care poate fi consumata ca atare;
  • Salata de cruditati. Aceasta se compune din diferite legume crude, rase sau taiate in felii subtiri (morcovi, varza, gulii, ridichi, ardei, salata verde, rosii etc.). Se adauga putin ulei, otet, sare si se consuma cu 1 ora inaintea meselor;
  • Fructe si legume recomandate: caise, cirese, coacaze, mere, piersici, prune, pere, struguri, portocale, castravete, ceapa, dovlecei, fasole verde, loboda, mazare, rosii, praz, spanac, stevie;
  • Coaja de crusin. Aceasta are cea mai puternica actiune laxativa. Se face un decoct dintr-o lingurita de coaja la o cana cu apa clocotita. Se lasa timp de 20 de minute, apoi se fierbe, timp de 30 de minute. Se bea indulcit cu miere. De asemenea se poate prepara si un ceai laxativ din: coaja de crusin, frunze de roinita, radacina de lemn dulce, volbura. Se bea seara, la culcare, cate un ceai indulcit cu miere;
  • Semintele de in. Se face o pasta din 2 lingurite de seminte, putin zdrobite, si cateva linguri de apa calduta. Se consuma dupa amiaza sau seara, inainte de culcare;
  • Polenul este eficient in constipatiile cronice. Se dizolva cate 20 g in apa indulcita cu miere si se consuma dimineata, pe stomacul gol, tip de o luna;
  • Nu uita sa consumi cat mai multe fibre si apa. Pentru a preveni neplacuta constipatie, sa se consume in medie 24-35 g fibre zilnic si sa se bea 8-10 pahare cu apa pe zi. Fibrele solubile contribuie la scaderea nivelului de colesterol din sange si la controlarea glicemiei, iar fibrele insolubile sunt un excelent „transportator” al scaunului si o metoda excelenta de a scapa de constipatie.

*Acest articol este doar informativ. Pentru un diagnostic corect, va recomandam sa consultati si sfatul unui medic specialist.

Daca v-a placut acest articol, alaturati-va, cu un Like, comunitatii de cititori de pe pagina noastra de Facebook.

You may also like...