Conopida, buchetul hranitor si sanatos din gradina noastra

Conopida, buchetul hranitor si sanatos din gradina noastra

Mai putin folosita in Antichitate, conopida a fost pusa cel mai mult in valoare in Italia si in Franta, incepand cu secolul al XVIII-lea. In prezent, aceasta leguma revine in gastronomie nu numai datorita aromei sale delicate, ci si a proprietatilor benefice asupra sanatatii noastre.

Conopida face parte din familia verzei si contine o combinatie unica de substante active, care ii confera acesteia puteri vindecatoare pentru multe afectiuni. Aceasta leguma contine, printre altele, vitaminele B1, B2, B3, B6 si B9, Omega 3, vitamina K, vitamina C, fosfor, potasiu si mangan, dar si multi fitonutrienti, fiind cunoscuta si ca un puternic antioxidant.

Conopida este recomandata, in mod special, de „National Cancer Institute”. Cu cat mananci mai multa conopida, cu atat vei avea in organism mai multe substante care previn cancerul, reducandu-i riscul de aparitie, mai ales a cancerului de colon, rect si stomac.

Studiile facute pe cobai au aratat ca animalele care mananca mai multa conopida au o rezistenta mai mare la formarea tumorilor. Acesta este cel mai mare avantaj oferit de conopida, dar nu si singurul. O cana de conopida contine 100% din doza recomandata zilnic de vitamina C, avand in acelasi timp numai 25-30% de calorii, in functie de starea in care se gaseste – cruda sau gatita. Este o sursa de potasiu, contribuind la mentinerea starii de sanatate a inimii. Conopida ne mai da, de asemenea, vitamina B, care actioneaza impotriva stresului de zi cu zi, calmandu-ne si relaxandu-ne.

Beneficiile conopidei:

-Conopida ajuta ficatul: consumul aceastei legume are rolul de a detoxifica ficatul datorita continutului de glucosinolati si tiocianati, doua substante care ajuta ficatul sa neutralizeze substantele toxice.
-Conopida imbunatateste sistemul cardiovascular si ajuta la scaderea colesterolului: fitonutrientul indole-3-carbinol care se gaseste in conopida, dar si in celelalte legume din familia cruciferelor, ajuta la scaderea colesterolului rau. De asemenea, conopida contine o substanta numita alicina, prezenta si in ceapa sau in usturoi, care previne formarea cheagurilor de sange, impiedica oxidarea colesterolului pe artere si scade tensiunea arteriala, scazand riscul de imbolnavire de ischemie cardiaca si riscul de infarct.

-Consumul de conopida te protejeaza impotriva artritei reumatoide: datorita continutului ridicat de vitamina C, conopida protejeaza impotriva poliartritei, o forma de artrita reumatoida prezenta la doua sau mai multe articulatii. Un studiu facut pe un numar impresionant de persoane arata ca o suplimentare a vitaminei C din alimentatie atrage dupa sine o reducere la peste 40% a frecventei puseurilor reumatice. O portie de conopida fiarta (300 g) consumata zilnic acopera in proportie de 130% necesarul zilnic de vitamina C.

-Conopida este recomandata in curele de slabire: aceasta este saraca in calorii (doar 20 de calorii la 100 g), bogata in fibre alimentare nedigerabile, fiind un foarte bun inhibitor al apetitului. Se consuma de 2-3 ori pe saptamana, cate 200-300 g de conopida.

-Conopida previne aparitia cancerului: cei care mananca frecvent legume crucifere au sanse mari sa fie ferite de boala canceroasa. Totul se datoreaza depozitului de vitamine, enzime, minerale si alte substante cu efect anti-oxidant, citostatic sau stimulent al sistemului imunitar. Printre formele de cancer care sunt prevenite prin consumul de conopida, mentionam cancerul de san, de colon, ovarian, de prostata, pulmonar.

-Conopida te scapa de fragilitate osoasa: aproape jumatate din necesarul zilnic de vitamina K, esentiala pentru mentinerea sanatatii sistemului osos, o gasim intr-o portie de 300 g de conopida fiarta sau cruda. Mai mult, aceasta leguma regleaza activitatea hormonala, ajutand astfel la stoparea proceselor de dezasimilatie a calciului din oase si blocand osteoporoza.

Sfaturi pentru alegerea si prepararea conopidei:

  • Lunile septembrie si noiembrie constituie sezonul de varf al conopidei. Cea mai buna calitate este data de capatana de culoare alb-crem, compacta, fara pete negre.
  • Inflorescenta nu trebuie sa se sfaramiteze prea usor cand este zgariata.
  • Frunzele verzi care inconjoara capatana trebuie sa nu fie ingalbenite.
  • O conopida buna poate avea un slab miros de varza, dar niciodata un miros prea puternic.
  • Leguma se pastreaza in frigider, invelita intr-un prosop, cu cotorul in sus. De asemenea, conopida se poate pastra infasurata intr-un ziar, pe un raft, in camara aerisita si uscata, vreme de 2-3 saptamani. De asemenea, se poate folosi si in stare congelata, in afara sezonului sau. Nu mai are textura legumei crude si poate deveni apoasa, dar va fi destul de buna pentru gatit.
  • Dupa ce se spala, conopida se lasa in apa rece cu putina sare, timp de 30 de minute.
  • Leguma nu se caleste si nu se prajeste in ulei incins pentru ca se intareste. Totusi, daca gospodina vrea sa prajeasca leguma, trebuie s-o fiarba mai inti in putina apa clocotita, apoi o scurge si, in final, o tavaleste in unt sau in untdelemn incins.

Fierberea la aburi a conopidei

Aceasta reprezinta cea mai buna metoda, nu numai pentru a proteja inflorescenta delicata, dar si pentru a pastra cea mai mare parte a substantelor nutritive ale legumei. Se spala conopida, iar cu un cutit se taie cotorul pentru a elibera buchetelele. Buchetelele de conopida se adauga intr-o sita si se pun deasupra unei oale. Se acopera si se lasa sa fiarba la aburi aproximativ 5-7 minute, pana cand se fragezesc un pic. La final se clatesc cu apa rece pentru a stopa actiunea fierberii. Este important sa nu depasesti timpul, deoarece procesul de prelucrare a conopidei va continua, in majoritatea cazurilor.

Precautii si contraindicatii:

Studiile facute pana in prezent arata ca efectele adverse la tratamentul cu conopida sunt foarte rare si reduse ca intensitate si se refera cel mai adesea la deranjamente digestive: balonare, usoare colici abdominale si, in cazuri foarte rare, diaree.

Daca v-a placut acest articol, alaturati-va, cu un Like, comunitatii de cititori de pe pagina noastra de Facebook.