Cum alegi painea si pastele. Dusmanii dietelor pot fi ”imblanziti”

Care sunt cele mai bune tipuri de pâine şi de paste

Majoritatea produselor de panificatie de la noi sunt obtinute din grau moale, un soi cu mai putine calitati nutritive decat cel dur. Mai mult, faina din grau moale este adeseori intens rafinata, saracita de nutrienti.

Dintre toate cerealele, graul este cel mai bun pentru panificatie, deoarece are un continut crescut de gluten, iar acesta ajuta painea si celelalte produse de panificatie sa creasca.

„Faina de secara contine mai multe elemente nutritive decat cea de grau, dar painea obtinuta din ea nu creste si este tare, motiv pentru care aceasta faina trebuie amestecata cu altele. Painea graham, cel mai sanatos tip de paine, este un amestec de faina de secara si faina de grau. Din pacate, painea graham autentica este intalnita tot mai rar pe piata romaneasca. De multe ori, consumatorii sunt pacaliti cu paine alba colorata cu ajutorul caramelului sulfat (E 150), un aditiv alimentar nociv pentru tractul gastrointestinal”, explica prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetari Alimentare din Bucuresti.

Alege pastele din grau dur!

In Romania si peste tot in lume, graul moale este soiul cel mai cultivat si cel mai utilizat in panificatie. El este mai ieftin decat graul dur, un soi mai hranitor, folosit intens in Italia, pentru obtinerea pastelor si a blaturilor de pizza. Aceste produse se gasesc in magazinele noastre. Si painea poate fi obtinuta din grau dur, dar si acesta, ca si secara, are putin gluten in compozitie, motiv pentru care producatorii aleg de regula sa o amestece cu faina din grau moale.

Pe etichetele pastelor si a celorlalte produse de panifictie obtinute din grau moale se mentionează doar „faină de grau”. Daca produsul este obtinut din grau dur, el este intotdeauna mentionat pe eticheta.

Painea alba ne imbolnaveste

Painea pe care majoritatea romanilor o consuma nu doar ca este obtinuta din grau comun, dar faina este rafinata intens, fiind saracita in fibre alimentare (esentiale pentru digestie), in vitamine (in special in vitamina E si in cele din complexul B) si in grasimi esentiale, care se gasesc in germenul (embrionul) de grau. „Painea alba, obtinuta din faina rafinata, a fost in mod gresit asociata de romani cu o viata mai buna, pentru ca ea nu este deloc sanatoasa”, arage atentia profesorul Mencinicopschi. Ea are un indice glicemic ridicat si favorizeaza diabetul si obezitatea. Din cauza continutului redus de fibre, ea favorizeaza apariţia cancerului de colon, potrivit unor studii.

Făina integrala este mult mai indicata

Painea recomandata de nutritionisti este cea integrala, inchisa la culoare, pentru obtinerea careia graul este macinat cu tot cu invelis si cu germenul bobului. „Painea este buna, nu ingrasa daca este integrala, autentica.

Faina integrala este mult mai echilibrata nutritional, dar are dezavantajul ca nu se poate conserva mult timp. Din acest motiv, este mai putin agreata de producatori si mai putin avantajoasa din punct de vedere financiar”, mai spune prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi.

Faina de ovaz, o alta optiune sanatoasa

Acest tip de faină este recomandata datorita cantitatii de fibre alimentare pe care o contine. Ele intarzie aparitia senzatiei de foame si reduc nivelul grasimilor din sange. Din pacate insa, faina de ovaz nu poate fi folosita singura pentru obtinerea painii si a altor produse de panificatie, ci in amestec cu faina de grau.

Daca v-a placut acest articol, alaturati-va, cu un Like, comunitatii de cititori de pe pagina noastra de Facebook.

Sursa: adevarul.ro

 

You may also like...